ekonomi, delad vårdnad..ska den ena betala mer?
Jag är gift med en man som har 2 barn sen tidigare. de har varit skilda sen 3 år tillbaka, hon bor kvar i huset o köpt ut han.
Det är helt delad vårdnad. en vecka hos oss och den andra veckan hos deras mamma, fungerar för det mesta bra. De känner sig trygga hos oss eller så känns det iaf.
mamman tycker det är lite jobbigt vara utan barnen, vilket inte är så konstigt. det gör ju min man ibland också, saknar dem o så.
Han som ville skiljas, hon ville inte alls men de gick i parterapi i 6 år, i tre olika omgångar innan han tog beslutet fullt ut.
De har varit överens om att han betalar allt med barnen, fritid skola osv. kläder köper vi var för sig. sen har hon fått båda barnbidragen, för att han tjänar mer än henne o han bodde billgare o eftersom hon valde bo kvar i huset för barnen skulle känna tryggheten lite längre.
Vilket min man var helt ok med men nu har det ju gått tre år o de är trygga i vårt hem också.
hon jobbar heltid också.
Nu har det blivit så att vi väntar barn snart o vi köpt ett större hus, för att vi alla ska få plats, Här delar barnen rum o vi vill gärna att de ska får egna rum i det nya huset, så vi flyttar inte bara för vårt gemensamma barn skull utan det hade vi säkert gjort ändå.
Nu vill ju vi inte ha den är ekonomiska överenskommelsen längre, både för att våra utgifter kommer att öka o för att vi har hört med en familjejurist ( en vän) som säger att är det gemensamvårdnad, alltså 50/50 så är inte den andra skyldig se till att den andre föräldrern har pengar.
Vi kan gärna hjälpas åt, det handlar inte bara om pengarna utan också lite om att hon kan ta sin del i att ta tag i hennes egen ekonomiska situation, tex flytt från ett dyr hus, skaffa annat jobb( inte jättelätt, jag vet) men nu har hon bara en deltidstjänst.
nu är det sagt året ut med detta att vi betalar allt o hon får hela barnbidraget, nästa år ska alla räkningar delas o barnbidraget ska delas o det har hon varit med på tills för en månad sen när hon inser att denna tid börja närma sig o hon inser att hon inte kommer klara detta. nu börjar hon bråka o ringer o är lessen o arg för att han lämnat henne o han har satt henne i denna sitation, hon ser bara att han lämnat henne o att det är synd om henne för det. aldirig nåt prat om hur dåligt de hade, för hon ser inte det. hon tycker också att man aldrig ska skiljas utan alltid hålla ihopa för barnen, oavsett hur dåligt det är.
det som är så synd är det funkar så bra mellan oss tre, tex har vi haft barnkalas tillsammans hemma hos oss o hon har kommit hit o hjälpt till, för båda barnen, hon o jag pratar bra, kramas när vi ses o skickar bilder till varandra om det är så att vi gör aktiviteter med barnen,
Hjälp!
vad tycker ni?
tacksam för alla svar