• tjosan01

ekonomi, delad vårdnad..ska den ena betala mer?

Jag är gift med en man som har 2 barn sen tidigare. de har varit skilda sen 3 år tillbaka, hon bor kvar i huset o köpt ut han.
    Det är helt delad vårdnad. en vecka hos oss och den andra veckan hos deras mamma, fungerar för det mesta bra. De känner sig trygga hos oss eller så känns det iaf.
    mamman tycker det är lite jobbigt vara utan barnen, vilket inte är så konstigt. det gör ju min man ibland också, saknar dem o så.
    Han som ville skiljas, hon ville inte alls men de gick i parterapi i 6 år, i tre olika omgångar innan han tog beslutet fullt ut.
    De har varit överens om att han betalar allt med barnen, fritid skola osv. kläder köper vi var för sig. sen har hon fått båda barnbidragen, för att  han tjänar mer än henne o han bodde billgare o eftersom hon valde bo kvar i huset för barnen skulle känna tryggheten lite längre.
    Vilket min man var helt ok med men nu har det ju gått tre år o de är trygga i vårt hem också.
    hon jobbar heltid också.
    Nu har det blivit så att vi väntar barn snart o vi köpt ett större hus, för att vi alla ska få plats, Här delar barnen rum o vi vill gärna att de ska får egna rum i det nya huset, så vi flyttar inte bara för vårt gemensamma barn skull utan det hade vi säkert gjort ändå.
    Nu vill ju vi inte ha den är ekonomiska överenskommelsen längre, både för att våra utgifter kommer att öka o för att vi har hört med en familjejurist ( en vän) som säger att är det gemensamvårdnad, alltså 50/50 så är inte den andra skyldig se till att den andre föräldrern har pengar.
    Vi kan gärna hjälpas åt, det handlar inte bara om pengarna utan också lite om att hon kan ta sin del i att ta tag i hennes egen ekonomiska situation, tex flytt från ett dyr hus, skaffa annat jobb( inte jättelätt, jag vet) men nu har hon bara en deltidstjänst.

nu är det sagt året ut med detta att vi betalar allt o hon får hela barnbidraget, nästa år ska alla räkningar delas o barnbidraget ska delas o det har hon varit med på tills för en månad sen när hon inser att denna tid börja närma sig o hon inser att hon inte kommer klara detta. nu börjar hon bråka o ringer o är lessen o arg för att han lämnat henne o han har satt henne i denna sitation, hon ser bara att han lämnat henne o att det är synd om henne för det. aldirig nåt prat om hur dåligt de hade, för hon ser inte det. hon tycker också att man aldrig ska skiljas utan alltid hålla ihopa för barnen, oavsett hur dåligt det är.

det som är så synd är det funkar så bra mellan oss tre, tex har vi haft barnkalas tillsammans hemma hos oss o hon har kommit hit o hjälpt till, för båda barnen, hon o jag pratar bra, kramas när vi ses o skickar bilder till varandra om det är så att vi gör aktiviteter med barnen,

Hjälp!

vad tycker ni?

tacksam för alla svar

• Svar på tråden ekonomi, delad vårdnad..ska den ena betala mer?
  • Anonym (utanbarn)

Herregud. Vad snälla ni är! Eller galna?

Av alla separerade jag känner så är det bara EN person som tjänar 6-siffrigt varje månad som ger »bidrag«TROTS delad vårdnad och då går det INTE till exet utan direkt till barnens dyra hobbys så att DE inte förlorar på skilsmässan och får sämre levnadsvillkor än innan.

Hon lever ju på er!

Är hon »kompis« med dig bara för att hon lever på er?

Enligt mig en helt absurd situation som jag inte skulle acceptera en dag till om jag vore du eller din sambo!

• Lilith Dark

Jag tycker att det är självklart att var och en betalar efter sin egen förmåga. D.v.s den som tjänar mer tar en större del av det ekonomiska ansvaret för barnen.

• smulan777

Nä, har man valt att skaffa barn så kostar det. Sen får man väl när man väl skaffar barn ha i åtanke att förhållandet inte funkar och då kan man inte räkna med att andra betalar för en. Ni har halva tiden med barnen och bör alltså betala för hälften. Barnens mamma den ena halvan.

Om man lever ihop är det mer normalt att man betalar efter förmåga men inte ens det är det alla som gör.

• Anonym (%)

Rent juridiskt så anses båda föräldrarna uppfylla sin försörjningsplikt på sin respektive vecka, när barnet bor 50/50. Alltså går det inte att stämma den andra föräldern på underhåll.

Men när man kommer till praktiken så går det rätt lätt för den ena föräldern att smita undan betalningen. I ert fall tex så är barnen skrivna hos er vilket innebär att räkningen för fritids kommer till er. Om ni inte betalar den så går det till kronofogden plus att barnen blir av med sin fritidsplats. Det innebär att mamman kan skita fullständigt i att ge er pengar för räkningen. Om barnen har någon fritidsaktivitet som ni betalar så är det barnen som drabbas om ni inte fortsätter betala, varpå mamman kan säga till barnen att ni har slutat betala för att ni tycker att bebisen är viktigare. Likadant med eventuella försäkringar, mamman kan skita i att betala och pappan kommer att tycka att det är så viktigt att han fortsätter att betala.

Barnbidraget går att dela på om båda föräldrarna är överens. Men om mamman inte har lust att dela så går det inte att tvinga henne. Det finns en dom från Regeringsrätten där man fastslår att mamman har rätt till hela barnbidraget (mot pappans vilja) pga hur lagen skrevs på 40-talet.

Kontentan av det hela är att om mamman sätter sig på tvären så kommer pappan att få fortsätta betala lika mycket som idag.

• MrKudos

Självklart ska den som tjänar mer betala mer. Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. Och det innebär såklart att det inte automatiskt är utgifterna som räknas (nu när ni funderar på att ta högre lån etc) utan snarare inkomsterna. De senare är ju oftare svårare att kontrollera.

• Anonym (M)
    MrKudos skrev 2010-11-11 22:10:37 följande:
    Självklart ska den som tjänar mer betala mer. Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. Och det innebär såklart att det inte automatiskt är utgifterna som räknas (nu när ni funderar på att ta högre lån etc) utan snarare inkomsterna. De senare är ju oftare svårare att kontrollera.

Det tycker inte jag för vem har som ensamstående med två barn råd att bo kvar i ett stort hus?
    Hon kan ju inte förvänta sig att han ska betala för allt bara för att hon lever över sina tillgångar.
    Familjer flyttar hela tiden o barnen klarar sig bra ändå.

Det hade varit en sak om mamman hade haft det så dåligt ställt att barnen for illa men då få man ju kolla på om hon kan ha dom så mycket.
    Men han kan ju inte behöva betala allt bara för att hon ska bo kvar i huset, det finns många ensamstående mammor som klarar sig bra utan att pappan betalar.
    Men dom har ju boende efter vad deras ekonomi tillåter.Det finns ju familjer där man e två föräldrar boende tillsammans som inte har råd med ett hus då kan man ju inte förvänta sig att man ska ha det som ensamstående.
    Hon har ju dessutom ett hus o sälja som säkert lär ge henne lite pengar iaf så hon har ju mer tillgångar än pappan.

Han har ju en egen familj att försörja ( då menar jag deras barn oxå) så han kan ju inte förväntas att försörja henne oxå.

Skulle aldrig gå med på att min kille försörjde sitt ex så länge hon inte gjorde nåt åt sin ekonomi själv. Vi e ju inte rika heller o vi kanske oxå vill unna familjen här nåt ibland istället för att ge bort pengarna till henne varje månad o det lär ju bli svårt om man ska försörja två familjer.
    Nånstans måste man ju börja anpassa sitt liv efter att man e ensam nu o jag tycker han har varit jätteschysst som gått med på det här så länge men nu måste ju hon börja ta ansvar för sitt eget liv.

Sen ska man ju självklart hjälpas åt när barnen behöver nåt.

• Anonym
    Anonym (M) skrev 2010-11-12 12:00:48 följande:

Det tycker inte jag för vem har som ensamstående med två barn råd att bo kvar i ett stort hus?
    Hon kan ju inte förvänta sig att han ska betala för allt bara för att hon lever över sina tillgångar.
    Familjer flyttar hela tiden o barnen klarar sig bra ändå.

Det hade varit en sak om mamman hade haft det så dåligt ställt att barnen for illa men då få man ju kolla på om hon kan ha dom så mycket.
    Men han kan ju inte behöva betala allt bara för att hon ska bo kvar i huset, det finns många ensamstående mammor som klarar sig bra utan att pappan betalar.
    Men dom har ju boende efter vad deras ekonomi tillåter.Det finns ju familjer där man e två föräldrar boende tillsammans som inte har råd med ett hus då kan man ju inte förvänta sig att man ska ha det som ensamstående.
    Hon har ju dessutom ett hus o sälja som säkert lär ge henne lite pengar iaf så hon har ju mer tillgångar än pappan.

Han har ju en egen familj att försörja ( då menar jag deras barn oxå) så han kan ju inte förväntas att försörja henne oxå.

Skulle aldrig gå med på att min kille försörjde sitt ex så länge hon inte gjorde nåt åt sin ekonomi själv. Vi e ju inte rika heller o vi kanske oxå vill unna familjen här nåt ibland istället för att ge bort pengarna till henne varje månad o det lär ju bli svårt om man ska försörja två familjer.
    Nånstans måste man ju börja anpassa sitt liv efter att man e ensam nu o jag tycker han har varit jätteschysst som gått med på det här så länge men nu måste ju hon börja ta ansvar för sitt eget liv.

Sen ska man ju självklart hjälpas åt när barnen behöver nåt.

Jag har hus och 3 barn o är  ensamstående....
  • Anonym (M)
    Anonym skrev 2010-11-12 12:02:55 följande:
    Jag har hus och 3 barn o är  ensamstående....
    Det finns säkert folk som har råd med det som ensamstående oxå men oftast så har man ju inte det o då kan man ju inte förvänta sig att nån annan ska betala så att man kan bo så. =)
  • Anonym
    Anonym (M) skrev 2010-11-12 12:19:11 följande:
    Det finns säkert folk som har råd med det som ensamstående oxå men oftast så har man ju inte det o då kan man ju inte förvänta sig att nån annan ska betala så att man kan bo så. =)
    Många ensamstående har råd. Det är inte gratis att hyra lägenhet heller. Mamman i ts får säkert bostadsbidrag.
  • Anonym (M)

Ja men uppenbarligen så har hon ju inte råd att leva så om han måste betala allt.

Svar på tråden ekonomi, delad vårdnad..ska den ena betala mer?