• jennsans

Forlax junior mot förstoppning

Någon som ger detta?
    Har fått det utskrivet till min 8 månaders kille för förstoppning.
    Detta skall blandas i ½ dl vatten precis innan intag. vilket är mycket vätska på en gång för min lille kille.
    Mailade läkemedelsföretaget idag för att fråga o fick till svar att det ska ges enl anvisningar och att det är bra att ge vätska vid förstoppning.. Fick inte svar alls på det jag frågade eg.

Någon som vet???
    Går det att blanda i annat än vatten??
    Går det att pytsa över dagen eller måste man få i han allt på en gång?

Hoppas Hoppas någon vet!

• Svar på tråden Forlax junior mot förstoppning
  • Starkast

Min son använde Forlax som liten.
    Har aldrig upplevt 0,5dl som mycket, men kan ditt barn inte dricka den mängdenså måste du ju dela upp det. Hälften av pulvret i hälften av vattnet och ta andra hälften lite senare?

Att blanda i annat än vatten tror jag blir rätt äckligt.

• jennsans

hade tanke om man kunde blanda i frukpurre eller liknande..
    han får i sig kanske 2 dl totalt över dagen (ammar en del med men där är det svårt att få i medicinen) =)
    men ja man kanske kan dela...
    kan man ha påsen öppnad över dagen??

• Starkast
    jennsans skrev 2010-11-11 17:44:17 följande:
    hade tanke om man kunde blanda i frukpurre eller liknande..
    han får i sig kanske 2 dl totalt över dagen (ammar en del med men där är det svårt att få i medicinen) =)
    men ja man kanske kan dela...
    kan man ha påsen öppnad över dagen??
    Det ska ju lösa upp sig så är nog ingen bra idé...
    Ja påsen kan vara öppen.
  • inori

Som jag har förstått är Forlax ungefär samma sak som Movicol Junior. Forlax är smaksatt, eller? Påsen är ju ett pulver och det kan du ju använda hur du vill, det är när det är blandat det bör drickas upp och inte sparas. Movicol kan sparas utblandat i 24 h, väl täckt i kylskåp så jag antar att det funkar likadant för Forlax.

Blanda i saft eller välling eller ge en flaska ersättning så får han i sig vätska samtidigt som Forlaxen. Blir det äckligt kan du ju be om Movicol istället för det är ju inte smaksatt och lite lättare att döja smaken på i så fall.

• jennsans
    inori skrev 2010-11-11 18:30:24 följande:
    Som jag har förstått är Forlax ungefär samma sak som Movicol Junior. Forlax är smaksatt, eller? Påsen är ju ett pulver och det kan du ju använda hur du vill, det är när det är blandat det bör drickas upp och inte sparas. Movicol kan sparas utblandat i 24 h, väl täckt i kylskåp så jag antar att det funkar likadant för Forlax.

Blanda i saft eller välling eller ge en flaska ersättning så får han i sig vätska samtidigt som Forlaxen. Blir det äckligt kan du ju be om Movicol istället för det är ju inte smaksatt och lite lättare att döja smaken på i så fall.
    tack för tips..
    ja det är smaksatt men tror inte det är därför han inte vill dricka upp allt.. men jag vet inte.
    tyvärr dricker han varken välling eller ersättning vilket vore ett perfekt sätt för vätska saft/juice får han för det går bättre än vatten...
    ja får se hur jag ska göra för verkar inte som forlaxen hjälpt riktigt.. får fortfarande inte ut bajset själv riktigt... men kanske går bättre om man kan dela upp o att han får i sig allt...
  • Starkast
    jennsans skrev 2010-11-11 19:46:31 följande:
    tack för tips..
    ja det är smaksatt men tror inte det är därför han inte vill dricka upp allt.. men jag vet inte.
    tyvärr dricker han varken välling eller ersättning vilket vore ett perfekt sätt för vätska saft/juice får han för det går bättre än vatten...
    ja får se hur jag ska göra för verkar inte som forlaxen hjälpt riktigt.. får fortfarande inte ut bajset själv riktigt... men kanske går bättre om man kan dela upp o att han får i sig allt...
    Forlax är det bästa som finns på marknaden. Bäst effekt och minst biverkningar. Men dosen kan behöva höjas.

Lär honom att dricka vatten, det är det bästa mot förstoppade magar. Så lite socker som möjligt är bäst.
  • jennsans
    Starkast skrev 2010-11-11 19:57:52 följande:
    Forlax är det bästa som finns på marknaden. Bäst effekt och minst biverkningar. Men dosen kan behöva höjas.

Lär honom att dricka vatten, det är det bästa mot förstoppade magar. Så lite socker som möjligt är bäst.
    köpt citroner så ska testa att göra citronvatten 
    antog att det skulle vara bättre att han drack överhuvudtaget än inte alls så därför vi hamnat på juice..
    men det är nog sant det med sockret.
    jo ska nog prova höja dosen med det sa ju läkaren med så nya tag i morgon..
  • jennsans

en fråga till.. när man delar på en påse, hur gör man för att få hälften på ett ungefär? något bra tips?

• inori

När vi ger så ger vi i ml. Alltså vi tömmer några påsar i en mugg och sedan använder vi bakmått för att reglera hur mycket Movicol vi använder. Så töm upp en påse och mäta. Enklast så.

• Starkast
    jennsans skrev 2010-11-11 20:15:28 följande:
    en fråga till.. när man delar på en påse, hur gör man för att få hälften på ett ungefär? något bra tips?
    Mät innehållet med ex. tsk eller msk
Svar på tråden Forlax junior mot förstoppning