• Anonym

Minimum ålder för familjehem?

Från vilken ålder tycker du att man skall kunna bli familjehem?

• Svar på tråden Minimum ålder för familjehem?
  • Majsan70

När man är tillräckligt mogen och har ett bra o stabilt hem att ta emot barn i. När det inträffar är ju våldsamt olika för olika människor.

Min bror o hans fru blev familjehem när de var 21 och 22 år gamla och är det än i dag, 12 år senare.

• Zäta

Ålder är väl svårt.. men ett stabilt liv tycker jag ska krävas.. som fast jobb, bra levnadsförhållanden, bra psyke osv..

vet inte om det var du som startade en annan tråd om samma ämne... det jag reagerade på där var att ts pluggade..  

• Anonym

Majsan70: Spännande! Kul att höra. Var det en yngre eller äldre plac de tog emot då? Både jag och min man är ganska unga, men jag hoppas att soc ser till hur vi är som personer.

ZandraJ: På vilket sett tycker du att studier är ett hinder? Jag tycker givetvis också att det är fel när människor vill bli familjehem om de har inbilllar sig att de kan göra precis samma saker som innan, jobb,skola,aktiviteter. Man får ju prioritera.

• Majsan70
    Anonym skrev 2010-11-11 17:39:52 följande:
    Majsan70: Spännande! Kul att höra. Var det en yngre eller äldre plac de tog emot då? Både jag och min man är ganska unga, men jag hoppas att soc ser till hur vi är som personer.

ZandraJ: På vilket sett tycker du att studier är ett hinder? Jag tycker givetvis också att det är fel när människor vill bli familjehem om de har inbilllar sig att de kan göra precis samma saker som innan, jobb,skola,aktiviteter. Man får ju prioritera.
    Om jag inte minns fel så var första barnet runt 14 år gammal när det kom till dem. Nu har de ett annat barn placerat hos sig. Fast sedan 2 år men innan dess var de stödfamilj åt detta barnet under ett antal år.

I min bror o svägerskas fall så var det helt enkelt så att de var lämpade rakt igenom för att kunna ta hand om barn som farit illa. De har enormt tålamod och stora kunskaper. Soc. gör hela tiden uppföljningar och de har tät kontakt på telefon.  de erbjuds olika utbildningar osv. Allt för att barnen som placeras där skall få det så bra som möjligt.

Jag blir alltid lycklig över tanken på alla dessa fantastiska familjer som öppnar sina hem o hjärtan åt barn som har det jobbigt.

Lycka till på vägen!
  • Zäta
    Anonym skrev 2010-11-11 17:39:52 följande:

jag ser mest att studierna kan ta slut och du står arbetslös och ditt liv förändras drastiskt.. men det kan det ju göra om du arbetar med och företaget skär ner eller liknande.

Men en psykiskt stabil person är viktigast oavsett ålder. 
  • Futurum
    Zäta skrev 2010-11-11 16:12:54 följande:
    Ålder är väl svårt.. men ett stabilt liv tycker jag ska krävas.. som fast jobb, bra levnadsförhållanden, bra psyke osv..

vet inte om det var du som startade en annan tråd om samma ämne... det jag reagerade på där var att ts pluggade..  
    Om man pluggar ellr jobbar spelar inte så stor roll om man är familjehem ibland med vissa placeringar kan man varken göra det ena eller det andra.... det beror helt och hållet på palceringen!
    Finns dom som placeringar som "kräver" att man är hemma på heltid!
    Är barnet nyfött, litet eller om det även är större och i stort behov av att någon är hemma på heltid pga det barnet varitb med om!
    Det är så himla individuellt! Den ena placeringen är inte den andra lik!
Svar på tråden Minimum ålder för familjehem?