Hur länge är det kvar, cancer?
Jag vet att ingen här kan ge ett exakt svar på min fråga, men ni kanske kan berätta om era erfarenheter.
Min vän har cancer, hon fick veta det för 3½ år sedan och genomgick behandling i början men det avslutades för ett tag sedan eftersom det inte gick att behandla mer. Men min vän har varit så pigg, hon har rest, varit ute och dansat, ja levt helt som vanligt och ärligt talat har jag stundtals glömt att hon är sjuk.
Men förra veckan blev hon akut dålig och togs in med ambulans och efter det rasade allt. Vi fick veta att hon nu har metastaser i levern, magsäck, tarmar, bukslemhinna, ja överallt kort sagt.
Nu ligger hon på sjukhus och får morfin var fjärde timma, hon kräks extremt mycket, hon kan inte äta eller dricka (sondmatas), hon har hög feber och frossa, påverkad andning, är enormt trött. Vi förstår ju också att det inte är länge kvar, men pratar vi dagar eller veckor? Läkarna ger oss inga svar, de bara säger att det vet bara Gud. Men läkarna ger sådana dubbla signaler, ena dagen pratar de om hennes hemresa för att nästa dag uppmana att vi ska sitta vak och så här håller det på. Ovissheten knäcker alla.
Ni som förlorat närstående i cancer, hur var det på slutet? Om ni tar en kvalificerad gissning, hur lång tid tror ni jag har min vän kvar?