• refreshed

Sugarpaste/Sockerpasta

Jag ska använda och göra egen sockerpasta för första gången.

Här är ett recept jag hitta på nätet:

1 msk gelatinpulver
    4 msk kallt vatten
    30 g kokosfett
    1 dl vit sirap
    1 kg florsocker
    1 msk solrosolja

Orkar inte skriva hur man ska gå till väga, men min fråga är:

Kan man ta matolja eller måste det vara solrosolja?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Sugarpaste/Sockerpasta
  • Queequeg

Det går jättebra att byta ut bara det är en neutral olja.

Brukar också göra egen sugarpaste, det är verkligen enkelt, dock använder jag mig av ett annat recept som jag tycker är superbra.

• refreshed
    Queequeg skrev 2010-11-11 18:06:05 följande:
    Det går jättebra att byta ut bara det är en neutral olja.

Brukar också göra egen sugarpaste, det är verkligen enkelt, dock använder jag mig av ett annat recept som jag tycker är superbra.
    Tack för ditt svar!:)

Du skulle inte vilja dela med dig av det receptet?:)

Mitt bak eller mest tårtintresse har växt fram nu, så jag har aldrig ens gjort en
    tårta med marsipan, sugarpaste ska visst vara lättare att jobba med?

Har du någon erfarenhet av att färga pastan med karamellfärg istället för pastafärg?
  • Queequeg

Jag använder pastafärg när jag färgar in sugarpastem marsipan och dyl. Tycket det är bäst då det är mycket drygare samt att pastan kan bli kladdig med karamellfärg, men det går att använda men då kan man få knåda in lite florsocker om den känns kladdig.

Jag använder detta recept vilket jag tycker är bäst

1msk gelatin
    0,6dl kallt vatten
    1,25dl vit baksirap
    1msk glycerol (köps på apoteket)
    2msk cocosfett
    ca 20dl florsocker (skiktat)
    2-3 droppar smakarom om man så önskar

Blanda gelatinet och det kalla vattnet. Låt stå tills det tjocknat.
    Placera blandningen i vattenbad och hetta upp tills allt lösts upp. Tillsätt vitsirap och glycerol blanda väl.

Rör i cocosfettet och just innan det smält helt, dra bort från värmen, och tillsätt smakessence.

Låt blandningen svalna tills den är finger varm.

Häll nu ca10dl siktat florsocker i en annan bunke och forma till en brunn. Häll den fingervarma blandningen i brunnen och rör med en slev, blanda succsesivt i resterande florsocker tills kladdigheten försvinner. Fortsätt knåda tills sugarpasten är len följsam och inte fastnar på händerna.

Om sugarpasten är för mjuk, tillsätt mera florsocker är den för hård, mer vatten (en droppe i taget).

Använd sugarpasten direkt eller förvara den i en lufttät bytta i rumstemperatur. När man ska använda den igen så ta fram den och knåda den mjuk igen.

Jag gör i princip alltid sugarpasten dagen innan jag ska använda den och låter den då vara något kladdig och arbetar in lite mera florcoker innan jag ska kavla ut den om det skulle behövas.

Om man vill kan man häven  ha i färgen när man tillsätter smakessencen i gelatinröran. Men jag knådar alltid in färgen i efterhand då jag tycker det är enklare att reglera färgen på pastan då, hur svag eller star färg man vill ha SP:n.

• refreshed

Oj, oj, oj..det är verkligen en konst detta!:)

Gjorde nyss en sats av receptet jag hade, vette sjutton hur det vart.
    Svårt och säga om den vart bra eller inte..ska använda den nästa helg och har förslutit den väl med plastfolie och burk med lock.

Tyckte att den kändes så  hård, möjligen vart den liiiite för torr.
    Hur ska den kännas? Har du något tips på att "testa" den innan the big moment utan att göra en hel tårta?
    Vill ju inte att den ska spricka i kanterna och så...

Tack för alla svar!

• Queequeg

Omn den känns torr när du ska använda den och den har en tendens att spricka så kan su arbeta in lite cocosfett tills den känns smidig igen.

Nrä sugarpaste får ligga ett tag så kan den bli lite hård då brukar jag ta och micra den i ca 15 sek eller nåt sånt tills den blir lite mjukare och lättre att knåda och kavla ut.

När jag gär sugarpaste brukar jag inte ha i alld florsocker som står i receptet just för att den tenderar att bli för torr så enligt mig. Jag låter den därför vara lite kladdig om jag inte ska använda den direkt vilket jag sällan gör.
    Kladdigheten brukar försvinna när det får ligga ett tag annars knådar jag bara in lite mera florsocker när jag ska använda den och kavlar sedan ut.

Svar på tråden Sugarpaste/Sockerpasta