TyraPaloma skrev 2011-01-31 10:02:47 följande:
Jag har faktiskt tänkt på just den här frågan den senaste tiden.
Jag bor själv i en 4:a med mina tre barn. Mina två söner delar alltså rum, dottern och jag har varsitt eget sovrum.
Men - Barnens bästa vänner som bor på samma gård som vi bor inte lika stort. De har en tvåa där 4 barn delar ett stort sovrum (våningssängar) och mamma och pappa sover i en avgränsad del av vardagsrummet. Först tänkte jag hjälp!!! Men nu så tycker jag att de faktiskt verkar ha det hur mysigt som helst. Barnen gnäller aldrig över att behöva dela rum. Jag har själv bott med mina tre barn i en tvåa under en kortare period medan jag väntade på större lägenhet och när jag tänker efter så trivdes vi på många sätt bättre där. Det var en bra gård, fräsch lägenhet som var bra planerad osv. Jag känner att det inte direkt är viktigt med eget rum förrän barnen börjar komma upp i tonåren - själv delade jag länge rum med min syster.
Tänker bara tillbaka på för typ 40 år sedan, hur många barn hade eget rum då? Förmodligen inte så många.
Jag och min sambo bor i en stor tvåa (75 m2) och har 3 barn på deltid hos oss. Vi tycker att det funkar helt ok. Vi sover i vardagsrummet och har försökt avskilja det så gott det går medans barnen delar sovrummet.
Min dotter bor 40 mil bort så hon kommer inte varje vecka så det är hans barn som är här på veckorna mest. Men med en våningssäng så funkar det hur bra som helst. Dom har det likadant hos sin mamma med.
I den här staden är det riktigt svårt att få tag i större bostad så man får gilla läget tills man har ett jobb och kanske kan köpa något större. Men varken vi eller barnen lider ont utav det. Kan tycka att hans äldsta dotter skulle behöva ha ett eget rum då hon är 7 år, men vi försöker göra så att hon kan sitta ute med oss och hennes lillebror ska lära sig att leka själv då vi vet att hon behöver och vill ha lite ensamtid. Men det är inte alltid så lätt att separera dom.
Så att ha en bebis i en etta är nog ingen fara. Det är ju ni själva som ser hur det går eller inte. Så det är bara att slå dövörat till där tycker jag om någon skulle komma och säga något.