• Anonym (Pmsan)

Hur snabb effekt av SSRI vid PMS?

Jag vill gärna höra andras erfarenheter av SSRI-preparat mot PMS. Jag har just ätit min första omgång av Citalopram mot PMS. Började 10 dagar före mens och fick mens i går. Tar 10 milligram.

Det jag undrar är om det verkligen kan fungera så bra som jag tycker att det gjorde den här första gången? Jag har mått ovanligt bra under dessa 10 dagar. Har inte varit arg eller irriterad en enda gång trots stress på jobbet och allt det där. Min sambo märker stor skillnad.

Frågor: Hur snabbt kände ni av effekten? Jag tyckte att jag märkte skillnad redan andra dagen.
    Kan jag förvänta mig att det ska fortsätta så här bra? Hur har det fungerat i längden för er andra?

Alltså visst är det bra att det verkar fungera, men jag tycker att det har fungerat misstänkt bra och är rädd att det inte blir lika bra resultat framöver. Det har tagit lång tid för mig att erkänna att jag överhuvudtaget har humörsvängningar och ännu längre tid att komma fram till att det beror på PMS. Jag funderar på om jag kan uppleva någon slags placeboeffekt bara på grund av att jag äntligen har tagit tag i problemet och gått till doktorn.

Alla erfarenheter av SSRI och PMS emottages tacksamt. 

• Svar på tråden Hur snabb effekt av SSRI vid PMS?
  • Anonym

jag har inget svar alls, men lider också av extrema humörsvängningar vid pms.. hjälper till med en liten *puff* för tråden. Känner du för att förklara vad medicinen är och hur man tar den och vad den har för bieffekter? Är den receptfri? Tar man den varje dag?

• Anonym (Pmsan)

Citalopram är ett SSRI-preparat som i dagligt tal kallas "lyckopiller". De används mot depression, men även mot PMS. Tar man det mot deppighet är det i regel ganska höga doser som gäller och man äter det varje dag. Tar man det mot PMS är det låg dos som gäller och man tar det bara när man har PMS-besvär det vill säga efter ägglossning före mens. När mensen kommit i gång upphör behandlingen för att sedan starta igen, i mitt fall 10 dagar före nästa mens.
    Fördelen med detta är att man under den behandlingsfria tiden under månaden slipper de biverkningar som SSRI medför, muntorrhet, minskad lust, svårighet att få orgasm med mera.
    Om min behandling fortsätter med så här bra resultat kan jag säga att detta kommer att revolutionera mitt liv. Att slippa blir "galen" en gång i månaden kommer att underlätta både arbets- och familjeliv radikalt. Hoppas, hoppas, hoppas, att det fortsätter så här bra! 

• Anonym (Pmsan)

Nej, inte receptfritt.

• DreamBitch

Antagligen kommer effekten efter 2-3 veckor precis som det gör vid depressioner.

• ciasim

Hej! 

Vad glad jag är att jag upptäckte din tråd!

Jag har precis börjat med samma behandling som dig!
    Är nu inne på dag 26 i menscykeln och skall alltså ta 10 mg fram till dag 28 - har ätit den sedan dag 21.

Jag är också positivt överraskad över effekten - och precis som du skrev - så positivt överraskad att jag inte VÅGAR tro på det.

Har lidit så mycket av PMS /PPMD under de senaste 7 åren att jag inte vågar hoppas.

Hur har det gått för dig?

( ser ju att du skrev ditt inlägg i november 2010)

Hur var "utsättningssymptomen" när du slutade när mensen kom?

Har de andra menscyklerna också haft hjälp av tabletterna?

Finns det någon annan med samma erfarenhet vill jag gärna diskutera med er också!  

• DreamBitch
    ciasim skrev 2011-04-26 13:41:08 följande:
    Hej! 

Är nu inne på dag 26 i menscykeln och skall alltså ta 10 mg fram till dag 28 - har ätit den sedan dag 21.

Jag är också positivt överraskad över effekten - och precis som du skrev - så positivt överraskad att jag inte VÅGAR tro på det.

Har lidit så mycket av PMS /PPMD under de senaste 7 åren att jag inte vågar hoppas.

Finns det någon annan med samma erfarenhet vill jag gärna diskutera med er också!  
    Är det verkligen meningen att du ska sluta med din ssri när du får mens?
  • Saffris

Jag har ätit Citalopram i några år nu för just min rent utsagt skitjobbiga PMS och mår kanon av dem. Mår varken dåligt i början eller då jag slutar med dem. Äter 10 mg ca 10 dagar innan mens och ökar ibland till 20 mg ca 2 dagar innan mensen börjar.

För mig - och min familj -  är detta räddningen. Och jag är så glad att jag träffade en gynekolog som förstod hur jag mådde och som tog mig på allvar. Många bara rycker på axlarna och tycker att man ska skärpa sig, utan att förstå att det är hormonellt betingat och att ssri hjälper oerhört mycket.

Så ät dem och må bra av att ha PMS! 

• Anonym (Pmsan)

Dream Bitch: Ja, det är meningen! Man tar bara preparatet under tiden man har PMS och slutar när mensen kommer.

ciasim skrev 2011-04-26 13:41:08 följande:
    Hej! 

Det har gått jättebra. Jag har nu gått ner till att ta bara 5 mg 10 dagar före mens och det fungerar otroligt bra. Något minskad sexlust och överkänslighet mot alkohol är det enda jag upplever som negativt. Har inga utsättningssymtom.

• ciasim

Hej allihopa! 

Vill bara meddela att jag mått så mycket bättre under min senaste pms-period, så peppar peppar verkar Citalopramem kunna hjälpa mig!

Nu har jag mens och det dröjer några veckor till innan det är dags att ta dem igen. 

Håller tummarna att effekten är lika god då och vill passa på att tacka alla för era svar och önska er en fin vår !

• Anonym (wow)

Tack för att denna tråden fanns. För 3 dagar sedan började jag med citalopram 10 mg och det fungerar ju fantastiskt bra....Seriöst... Varför har jag varit så jäkla envis mot denna form av läkemedel när jag lätt kan ta andra former av medicin. Jag har gått med pmdd vet inte hur länge....fått både förhållanden och vänner vända klacken. Ni har gav mig mod på denna tråden.... Tack för det!
    Inga biverkningar. Jag menar viss liten milliprocent mer svettning men va i hela friden gör det... INGET! Jag känner mig mig så glad att jag äntligen känner mig normal.... Ingen mer jäkel  och mister high He he....

Mitt råd till er med pmdd. Prova verkligen prova! De biverkningar som står på bipacksedeln är framförallt för de som lider av depression. Vid pmdd verkar det lite annourlunda....

Rekommenderar dig som är osäker på om du har värre form av pms att gå in på www.alltompms.se
    Gör självtestet där.

• Anonym
    Anonym (Pmsan) skrev 2010-11-13 10:47:48 följande:
    Citalopram är ett SSRI-preparat som i dagligt tal kallas "lyckopiller". De används mot depression, men även mot PMS. Tar man det mot deppighet är det i regel ganska höga doser som gäller och man äter det varje dag. Tar man det mot PMS är det låg dos som gäller och man tar det bara när man har PMS-besvär det vill säga efter ägglossning före mens. När mensen kommit i gång upphör behandlingen för att sedan starta igen, i mitt fall 10 dagar före nästa mens.
    Fördelen med detta är att man under den behandlingsfria tiden under månaden slipper de biverkningar som SSRI medför, muntorrhet, minskad lust, svårighet att få orgasm med mera.
    Om min behandling fortsätter med så här bra resultat kan jag säga att detta kommer att revolutionera mitt liv. Att slippa blir "galen" en gång i månaden kommer att underlätta både arbets- och familjeliv radikalt. Hoppas, hoppas, hoppas, att det fortsätter så här bra! 
    Jag äter SSRI varje dag och har inga biverkningar alls.. Om du tycker att det funkar så bra som du beskriver - så fortsätt med medicinen bara, slappna av och överanalysera inte :)
  • Azzurra

Hej! Väldigt intressant diskussion! Kan jag få namnet på din gynekolog samt var han/hon arbetar/kan nås?

• Karma01

Kan bara hålla med!! Citalopram har förändrat mitt liv!!! Jag kan nu uppfostra mina barn och ha en sambo..sköta mitt jobb med lugn och ro i kroppen! Helt sjukt.... jag kommer nog aldrig att sluta med dom. Försökte en vända men PMS besvären kom som ett brev på posten. Sexlusten är kanske inte på topp men vad gör det? Mina barn får en fantastisk mamma 💚

• korralin

Jag har absolut ingen aning om hur SSRI fungerar mot PMS då jag inte lider av dessa besvär (peppar, peppar) men jag äter SSRI mot depression. 
    Min erfarenhet av det är, tyvärr, att det fungerar ASBRA i några månader och sedan slutar fungera optimalt. Jag har varit med om preparat där jag både blivit helt känsloavtrubbad och där de helt slutat ge effekt.
    Tur att det finns många olika SSRI så att en kan byta när effekten ändras/avtar hehe. 

• piloo67

Hej,
    Jag har tagit Citalopram 20mg. i många år nu och känner väldigt stor skillnad. Och framförallt märker min man (och familj) det! Jag känner att jag funkar även över PMS-perioden och för min del var det så illa att jag kom fram tillsammans med min husläkare att ta dosen varje dag, vilket jag nu gör sedan många år. Då jag hade svårt att "pricka in" exakt de dagar jag var som värst. Det "negativa" med att ta Citalopram är att jag känner mig lite mer "apatisk" än förut, även om det är ett starkt ord. Jämnare i humöret kan man kanske säga och det är bra. Men ibland saknar jag den där "lusten" jag hade förut, någon form av energi har liksom försvunnit. Sexlusten har också minskat vilket ju är tråkigt, men det kan man jobba på, och även där kan man hitta tillbaks. 
    Sammanfattningsvis skulle jag ändå säga att fördelarna överväger nackdelarna. Jag slipper att hamna i gräl med min familj en gång i månaden, slipper att be om ursäkt för orättvisa anklaganden, slippa en önskan om att låsa in mig i ett mörkt rum 5 dagar i månaden tills hornen vuxit in igen... 
    Och ja, jag kände också resultat väldigt snabbt. Det är absolut värt att testa en period för att se hur just du funkar.
    Pia 

Svar på tråden Hur snabb effekt av SSRI vid PMS?