• Mars2007

Lungsäcksinflammation

Känner mig lite löjlig som skriver här men eftersom jag inte får komma till min läkare så skriver jag här. Mest för att få veta vad jag kan förvänta mig..

Jag har alltså fått lungsäcksinflammation, Det började den 16 oktober efter drygt 1,5 veckors hostande. Först på ena sidan sedan andra sidan sedan tillbaks på "första sidan" igen. Jag börjar bli rätt så trött på detta. Är trött, har ont, fortsätter hosta och är nu förkyld också. Har ingen direkt feber men har hela  tiden förhöjd temp, den går inte heller ned ens när jag äter difloklenak (eller vad det heter) tillsammans med panodil. Andingen fungerar ok, går lite upp och ned men aldrig helt bra.

Egentligen vill jag bara höra om någon mer har haft det och hur många veckor mer man kan förvänta sig att ha det.. Är inne på femte veckan nu (den kommer från virus huruvida det numera är bakteriellt vet jag inte eftersom jag inte får komma till doktorn).

• Svar på tråden Lungsäcksinflammation
  • Jesper f

Du måste ju gå till doktorn och få ta ett bakterieprov, till att börja med. Är det fullt utvecklad lungsäcksinflammation måste du ha antibiotika för att det ska gå över. Diklonefak kan du glömma i överhuvudtaget, hjälper dig inte, och Panodilen kämpar förmodligen ganska "ensamt" mot din feber. ( Har du haft den mer än dryga veckan, även om inte jättehög, är du i princip "garanterad" bakteriell infektion ) Byt istället, ta 2 Alvedon 500 mg samt 1 x Brufén 500 mg x 3 ggr dagligen, så får du bästa hjälpen mot själva febern. Men det hjälper inte mot grundsjukdommen.  Du MÅSTE till en läkare omgående. Gå på akut tid imorgon, om du så ska åka till sjukhust och sitta på akuten. Du kan få kroniska ärr i lungblåsorna om du går omkring för länge med det, och jag hoppas verkligen att du INTE är rökare, eller röker nu när du är sjuk.

• Mars2007

Tackar för svar.. nej jag röker inte, inte nu och inte annars heller.

Kan ju inte heller direkt påstå att tabletterna haft ngn större effekt på smärtan men det var vad jag fick utskrivet. Som tur är har jag inte haft det innan så man vet ju inte så mkt. Det tragiska i det hela är att jag fick en akuttid i måndags hos min läkare men de ringde tillbaka och sade att jag fick inte komma.. tidigast om ett par veckor!!! Får kanske ta en fredag på akuten då för hos min egen får jag ingen hjälp. Har inte ens fått röntgat mina lungor vilket jag iaf förstått kan vara bra.
    Fick bihålsinflammation andra veckan och har nu en massa segt slem "överallt".

Tack igen, uppskattar ett rakt svar för det har jag inte fått ännu! Tänk så svårt det kan vara!!

Svar på tråden Lungsäcksinflammation