• gnuttenn

Halsfluss hos bebis???

Jag tror jag håller på att få halsfluss, ska ringa vårdcentralen imorgon om att få tid där för att se efter.. Nu till min fråga, är orolig att min dotter på 5 månader ska vara smittad, (ingen tyder på att hon är det) men om hon nu är det. Är det farldigt i så fal?? Någon som har haft en liten bebis med halsfluss??

Tack för svar..

• Svar på tråden Halsfluss hos bebis???
  • Jeeoln
    Halsfluss får man genom att smittas med bakterier eller virus. Virusbetingad halsfluss kan orsakas av  flera luftvägsvirus och av Epstein-Barr-virus som ger allmän lymkörtelsvullnad, nästan alltid omfattande även mandlarna. Smittan sprids i små mikrodroppar från den infekteras luftvägar.

Bland de bakteriellt utlöst halsfluss är streptokocker grupp A den viktigaste orsaken. Smittan sker via luftburna droppar, men kan också gå genom hudkontakt. Inkubationstiden, det vill säga tiden från smittotillfället till insjuknandet, är 2-4 dagar, ibland kortare. Inkubationstiden för virusutöst halsfluss är längre, för körtelfeber upp till sex veckor.Små barn som ammas brukar ha naturligt skydd av mammas antikroppar via bröstmjölken. Jag skulle kanske inte pussa bebisen på munnen om jag trodde jag hade halsfluss för att minska risken att smitta.

Halsfluss epidemier kan tex uppkomma på förskolor dvs efter avslutad antibiotikabehandling återinfekteras man igen. Detta beror ofta på att personer som finns i ens närhet kan bära på de virus/bakterier som orsakar sjukdom utan att bli sjuka, men du som precis avslutat din antibiotikakur har inget naturigt motståndskraft mot dem så du blir sjuk igen. När du äter antibiotika så tar du även bort de snälla bakterierna som skall skydda dig mot infektion. Flera kliniska studier på barn har visat att om man återför normalflora för svalget efter en antibiotikabehandling minskar du risken för återinfektering. Om du vill öka ditt barns naturliga skyddet skulel jag försöka stärka normalfloran. Det finns ett bildspel som förklarar detta bättre än jag på http://www.probactiv.se/system/visa.asp?HID=1200&FID=1074&HSID=22247&ActMenu=22400 

Svar på tråden Halsfluss hos bebis???