• Skogsflickan

Ipren eller alvedon?Vilken är bäst?

Min lille son på 8 månader har ont i örat och är ledsen konstant pga det. Läkaren sa att jag ska ge alvedon eller ipren men antibiotika m.m har dom blivit strikta med pga resistens och det tycker jag är bra.

Men jag har gett alvedon 60mg men tycker inte det hjälpt så bra. Min lille väger 11kilo och alvedon 60mg är för 5-10 kilo. Ska man gå upp till 125mg istälIet?

Ipren: funkar den bättre för svullnaden? Eller har den bättre effekt/snabbare?

Jag använder aldrig ipren själv och alvedon är som sockerpiller i mitt fall, därför undrar jag vad ni andra föräldrar har för erfarenhet av dessa gällande era barn?

• Svar på tråden Ipren eller alvedon?Vilken är bäst?
  • Rhoda Horswunce

Du kan ge 125 mg om du vill (mellan 10-15 mg/kg kan man ge till barn, och 125 mg är ca 11mg/kg). Själv upplever jag att ipren funkar bättre än alvedon, både när det gäller mig och min son. Däremot vet jag inte om det verkligen ÄR så att det fungerar bättre eller om jag bara inbillar mig. Obestämd

• Skogsflickan
    Rhoda Horswunce skrev 2010-11-11 22:51:30 följande:

Du kan ge 125 mg om du vill (mellan 10-15 mg/kg kan man ge till barn, och 125 mg är ca 11mg/kg). Själv upplever jag att ipren funkar bättre än alvedon, både när det gäller mig och min son. Däremot vet jag inte om det verkligen ÄR så att det fungerar bättre eller om jag bara inbillar mig. Obestämd

Tack så hemskt mkt för svaret! Ska se hur han mår imorgon, har han fortfarande så ont ger jag ipren (gillar inte piller själv så vill helst inte proppa honom med medicin när han sover gott).

En undran till: vilken är bäst stolpiller eller mixtur? Vet dock inte om han kommer få i sig mixtur beroende på smaken..
  • LillaMia

Jag kan bara svara för de olika läkemedlen. De har ju helt olika verkningsämnen. Alvedon innehåller Paracetamol som är ett bra alternativ för tex feber och värk. Ipren innehåller Ibuprofen som fungerar som Alvedon men dessutom har antiinflammatoriska egenskaper.

Ipren fungerar bättre mot svullnaden då den är antiinflammatorisk. (har man en inflammtion är den drabbade delen svullen vilket Ipren minskar med sitt verkningsämne). Alvedon påverkar inte svullnad.

Ipren och Alvedon ger effekten lika snabbt/långsamt. Däremot finns de olika former av de båda läkemedlen. Om man använder brustablett har verkar den snabbare än tex en tablett.

• LillaMia
    Skogsflickan skrev 2010-11-11 22:57:13 följande:
    En undran till: vilken är bäst stolpiller eller mixtur? Vet dock inte om han kommer få i sig mixtur beroende på smaken..
    Välj det alternativ som passar sin son bäst/ det han tar emot.
    Hoppas han snart kryar på sig!
Svar på tråden Ipren eller alvedon?Vilken är bäst?