• The Morticia

Skulle du ha problem med att din läkare var morddömd nazist?

För ett tag sedan pratades det mycket om att en morddömd nazist pluggade till läkare. Jag är inte helt hundra på om detta är sant eller bara rykten, men det kvittar egentligen. Jag är mest nyfiken på om ni hade tyckt att det var ett problem för er om ni visste att han var dömd för hatmord och dessutom var nazist?
    (Han blir alltså läkare efter avtjänat fängelsestraff)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du ha problem med att din läkare var morddömd nazist?
  • 7 små apor

Politisk åsikt är totalt ointressant, däremot eventuella brott så därför är jag rätt glad att inte veta personliga detaljer om min läkare. Ett brott ska vara sonat efter straffet men lik förbannat skulle jag ha svårt för läkare som begått brott som uppenbart strider mot läkaretiken  som mord och våldsbrott , droghandel mm.

• höbåtsolle

Nej, han blir inte läkare efter avtjänat fängelsestraff. Från Wikipedia:

"För att Socialstyrelsen skall utfärda legitimation krävs utöver fullgjorda studier vid universitet minst 18 månaders teoretisk och praktisk allmäntjänstgöring (AT-läkare) samt "sådana personliga egenskaper" som yrkesutövningen kräver."

• Villimey

Jo det har inträffat och i det berörda fallet tvingades studenten att avsluta sin utbildning.  Om jag nu inte kommer ihåg alldelles fel. Jag tycker att det var rätt beslut.

• Opo

Efter avtjänat straff ska man ju bara "kvittad" men nej, jag hade inte velat ha honom som min läkare...strider ju mot hela hans yrkesetik. Som att åka buss med en chaufför dömd för rattfylla, eller anställa en tjuv som väktare. Går inte riktigt ihop.

• 7 små apor
    höbåtsolle skrev 2010-11-11 23:13:07 följande:
    Nej, han blir inte läkare efter avtjänat fängelsestraff. Från Wikipedia:

"För att Socialstyrelsen skall utfärda legitimation krävs utöver fullgjorda studier vid universitet minst 18 månaders teoretisk och praktisk allmäntjänstgöring (AT-läkare) samt "sådana personliga egenskaper" som yrkesutövningen kräver."
    Rätt många läkare i sverige är inte ens utbildade här...
    Sen är även läkare människor så självklart finns det de som gjort något som strider mot läkaretiken utan att bli av med leget.
  • höbåtsolle

Synd att Socialdemokraterna inte vann valet, de kunde återinfört tvångssteriliseringen och han kunde fått en lysande karriär som eugeniker.

• VirrigaVerna

Ja det hade varit ett problem.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Halkatla

Annat. Jag hade inte gillat det, men ligger jag på operationsbordet eller sitter på vårdcentralen och vill ha hjälp så är jag ju inte så jäkla kaxig, utan då tar jag den hjälp man får och är tacksam...

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • Linda1976
    hot fuss skrev 2010-11-11 23:40:39 följande:
    skulle jag veta det här om honom skulle jag inte neka honom att behandla mig pga brottet han begått utan pga åsikterna.

att han är nazist är värre än att han är morddömd för mig.
    är hat värre än mord?

Om ingen annan läkare fanns att tillgå så tror jag ALLA skulle ta emot vård av honom. Faktiskt. 
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
Svar på tråden Skulle du ha problem med att din läkare var morddömd nazist?