• Siranbiran

viken stekpanna / kastruller rekomemnderar du ?

Måste köpa ny stekpanna och kastruller. Rekommenderar du något speciellt märke ?

HAr en Jamie Oliver stekpanna som jag haft i några år, dyr i inköp och jag tycker den inte varit så bra.

• Svar på tråden viken stekpanna / kastruller rekomemnderar du ?
  • Billiejoe

Såg stekpanne test på Plus för ett tag sen (nått år sen) dom testa teflonppannor o enligt dom va icas teflon panna bäst.

Den har jag o tycker de är helt ok :)

• dessan59

vet någon vad jag kan köpa en stekgryta. ni vet en sådan som mormor eller farmor hade när vi var små. finns do än, eller finns det något liknande sådana?

• klyban
    dessan59 skrev 2010-11-12 08:59:10 följande:
    vet någon vad jag kan köpa en stekgryta. ni vet en sådan som mormor eller farmor hade när vi var små. finns do än, eller finns det något liknande sådana?
    Loppisar, och spelar ingen roll hur den ser ut om det inte är gravrost vi pratar om.
    Och är det illa(ej grav rost) så går det att blästra den i igen
    Och sen bränna in den så funkar den som vanligt igen.

Men annars har Clas Ohlson en stekgryta i gjutjärn en rund, men står att den är emajlerad.
    Är den det på insidan så är ju det inte rätt sorts gryta du är ute efter.

TS, är du ute efter gjutjärn eller teflon?
    Finns par fina skeppshult på Clas ohlson också, de kommer hålla en livstid.
    Teflon är jag nte direkt bevandrad med för jag vägrar använda teflon.
  • minimou

skeppshults har fantastiska produkter i gjutjärn. Vi älskar vår stekpanna! Vanliga kastruller i rostfritt stål har vi  från ikea och de är vi verkligen nöjda med. Billiga och hållt i en massa år.

Teflon använder vi inte. Jag tror inte att det är särskilt nyttigt.

• tisteln

Här använder vi aldrig teflonstekpanna, utan vi har några gjutjärnsstekpannor (både ärvda och nyköpta) och en gjutjärnsgryta på 5 liter. Använder varje dag!

Emaljgrytor - både ovala och runda - brukar finnas på Cervera och liknande butiker.

• 3 barns mamma84

Det bästa är JEMIE OLIVER
    På båda två alla e dyra men kvalitet är SUPER !!

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101221♥
  • Siranbiran

Nån som provat produkter från Fiskars ?

• Daniel _K

Jag har använt Jamie oliver, ica och ikea. Alla har pajat efter ett tag, pga värmen :( Nu har jag skådat ljuset med hjälp av De Buyer kolstålspannor. Efter lite instekning behöver jag väldigt lite fett. Kostar 350:- på Cordon Bleu för en 28cm och den håller en livstid eller två :) Att det är restaurangkvalitet gör ju inte saken sämre..

• Siranbiran

o tack, köpte en hackman hardface i julas och den är redan kass. Kan man diska de pannorna med diskmedel ? Vårat första järn höll i typ 10 år och klarade både värmen o att diskas, men nu tycker jag att de flesta vi provat är skit.

• k girl

Jag vet vad jag inte rekommenderar, och det är Hackman. Köpte en stekpanna (förstasortering) i iitalaoutleten i Haparanda. Den bågnade efter ett par användningar och jag mejlade in en reklamation. De skickade visserligen en ny, men den bågnade också, värre än den första. I Hardfacegrytan har teflonet släppt och blivit bränt och ugnsformen fick vi slänga efter ett par användningar.

Den stekpanna jag har varit absolut nöjdast med med non stick-beläggning är en traktörpanna från Dukas eget märke som har hållit finfint i många herrans år.

Men nöjdast är jag med min gjutjärnsgryta, inhandlad för en femtiolapp på loppis.

• Candygirl xxx
    Någon som har testat OBH Nordicas Eco Kitchen stekpannor?
  • Kastrullresan

Jag har betat av säkert fyra olika Jamie Oliver stekpannor och inte varit nöjd mer än de första veckorna. De slits  fort i botten.

Jag som har lagat oerhört mycket mat under åren med minst tio till middag varje dag tycker generellt att alla behandlade stekpannor har svårt att hålla bottenbeläggningen särskilt länge oavsett vad de kostar.

Vi har provat ICA:s (OK) men behöver också bytas ut med jämnat mellanrum men är i alla fall billigare. Fiskars är nog den som hållit längst hemma hos oss men  även den är på upphällningen nu.

Köpte en Le Creusetr gjutjärnsstekpanna nu sist och den är ganska bra.

Bäst är min mormors gamla Skeppshult, gjutjärn. Den funkar till allt!

Kastruller blandar vi IKEAs som funkar på induktionshäll och mina gamla Olofström som är helt opåverkade efter att ha använts dagligen i 30 år och som helt otippad visade sig fungera på induktion.          

• Ann Lee

Håller med andra om att Hackman-pannan är skräp! Köp inte den! Har haft min i 6 månader och den är redo för återvinningsstationen!
    Däremot kan jag varmt rekommendera deras kastruller! Håller en evighet, eller åtminstone mer än 10 år. Har några stycken och fått dem i bröllopspresent... över 10 år gamla alltså. Ser nya ut, trots daglig användning.

En bra stekpanna.... då rekommenderar jag Tefal! De håller i flera år!

Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • chrissandra
    Ann Lee skrev 2011-10-01 23:47:27 följande:
    Håller med andra om att Hackman-pannan är skräp! Köp inte den! Har haft min i 6 månader och den är redo för återvinningsstationen!
    Däremot kan jag varmt rekommendera deras kastruller! Håller en evighet, eller åtminstone mer än 10 år. Har några stycken och fått dem i bröllopspresent... över 10 år gamla alltså. Ser nya ut, trots daglig användning.

En bra stekpanna.... då rekommenderar jag Tefal! De håller i flera år!
    Har också kastruller från Hackman, mina är snart 20 år och ser ut som nya.

Alla belagda stekpannor jag provat har varit dåliga, Titanpannan höll längst, 4-5 år resterande knappt ett år så det blir bara Hackmans kastruller och gjutjärn nu. :) 
Svar på tråden viken stekpanna / kastruller rekomemnderar du ?