• Anonym (orolig)

I morse bet valpen min dotter....

Vi har en 3 månaders valp av en mindre ras. I  morse busa som vanligt min dotter på 3 år och hunden med varandra. Men av nån anledning biter valpen efter nappen och råkar bita henne rakt över läppen. Det vart ganska djupt och vi var tvungna och åka till sjukhus. Läkarna säger att det ska läka bra och hon kommer blir helt återställd.

Men nu är frågan vad ska man göra med valpen? Det var ju inte meningen och bita henne, men endå blir man nu orolig att det ska hända igen. Har ni varit med om liknade sak, och vad har ni då valt och göra? Skulle ni behålla hunden?

• Svar på tråden I morse bet valpen min dotter....
  • Majsan70

En valp är ju en valp och som du skriver låter det som att de lekte och leker de på det viset kan en olycka hända.  valpar kan ju inte riktigt kontrollera sig så du får nog hålla ett bättre öga på när de leker. Så NEJ jag hade inteens tänkt tanken att göra mig av med valpen.

• Gummsan

Valp det säger väl allt.
    Håll ögonen på barnet ist! Är erat ansvar att hålla isär dom.

• Anonym (men)

Vovven är ju valp en...dom är bitiga när dom är små om du inte visste så kliar det i tänderna på  honom..Kanske dax du har lite mer koll när barnet och valpen busar..INTE valpens fel.

• Raskask

En sådan liten valp och ett sånt litet barn ska inte busa själva. Gör de det kommer det att hända olyckor. (Skrev hon snorkigt).

Fast det är så. Valpen kommer att bli bättre på att kontrollera sina impulser i framtiden, men nu i början är det hökögon som behövs. En tremånaders valp kan, lika lite som ett treårigt barn, helt styra sig utan hålller på att lära sig hur man beter sig. Och varken tremånaders valpen eller treåringa barnet ska lära varandra, utan ha en buffert mellan sig i form av en vuxen människa. Jag menar inte att de inte ska leka, men du måste vara med och styra upp lekandet så det inte blir för vilt.

• Saddi

Självklart skulle jag behållt hunden, en tremånadersvalp gör inte sådant för att vara elak utan för att det var "bus" i h*ns ögon. Tycker det är viktigt också att du försöker lära din dotter "hur man ska leka" för att valpen inte ska bli sådär överdrivet busig. Och som Majsan skriver att du får hålla koll på dem bättre när de leker.

• Anonym

Jag skulle absolut ha behållit hunden (och ungen med för den delen ).
    Håller med de andra om att du måste vara aktivt närvarande vid all lek dem emellan. Det är ju ett extraarbete att ha småbarn och valpar samtidigt. Å andra sidan - gör man det arbetet på ett bra sätt så har de väldigt stor glädje av varandra under väldigt många år.  

• Plommonben

Det är en valp vi pratar om! Det kommer hända igen, om du låter barnet busa med valpen. Om du är orolig att den ska nafsa din dotter bör du hålla barnet borta från valpen.

Jag skulle inte ens fundera över att göra mig av med valpen, om det nu inte är så att barnet behandlar hunden illa och inte verkar kunna lära sig hur man skall bete sig i närheten av en valp.

• Annaloo

När valpar leker med varandra använder de tänderna för att leken lär dem jaga och de är byggda så att de inte skadas av det. Barnet däremot är ömtåligare. Det var inte ett angrepp, det var ren lek som slutade illa. Jag tycker du ska lära treåringen att säga ifrån till valpen när den använder tänderna, så lär den sig att det inte är ok att leka på det sättet med ett människobarn.

• valkyrian

Jag håller med alla förutom en sak, duskall hålla VALPEN borta från din dotter, din dotter är människa och har högre position, det är valpen som skall lära sig i första hand att man inte biter efter saker i ansiktet. Självklart måsre du lära din dotter hur man hanterar djur också men det är väl i första hand valpen som skall lära sig att inte bitas

• Raskask
    valkyrian skrev 2010-11-12 10:06:34 följande:
    Jag håller med alla förutom en sak, duskall hålla VALPEN borta från din dotter, din dotter är människa och har högre position, det är valpen som skall lära sig i första hand att man inte biter efter saker i ansiktet. Självklart måsre du lära din dotter hur man hanterar djur också men det är väl i första hand valpen som skall lära sig att inte bitas
  • Anonym
    valkyrian skrev 2010-11-12 10:06:34 följande:
    Men valpar biter och gnanger och busar. Det går inte att säga till dem, lika lite som man kan säga till en bebis att sova när den är ny. Valpuppfostran är viktig men kräver tid, en tremånaders är en hundbebis. Jag skulle säga att det är för tidigt att rangordna valpen. Lyfta bort, hålla sig närvarande, avstyra lek och så vidare kan man och bör man förstås göra, men att lära den att inte bitas innan den ens skiftat valptänder ser jag som omöjligt. Man får som vuxen vidta andra åtgärder för att småbarn och hundar inte ska gnaga på varandra. 
  • Anonym (orolig)

Tack för alla svar! Ja jag hade panik tidigare och tänkte nog inte klart. och jag har haft stenhård koll på dottern och hunden men så imorse var det stressigt och jag kollade bort. Lägger all skuld på mig själv och mår jätte dåligt! Såklart vill jag inte göra mig av med min underbara hund, och hon är ju som sagt en valp. Men inget kul det här som hände:/

Svar på tråden I morse bet valpen min dotter....