• Anonym (Möjligt?)

Vad gäller vid byte av hyresrätt?

Hur går det till om man vill byta sin hyresrätt mot en annan?
    Vi har nämligen hittat en som skulle vara perfekt för oss. Han som står på lägenheten vill också byta med oss då han vill bo på våran gata pga sitt arbete.

Är detta möjligt?

• Svar på tråden Vad gäller vid byte av hyresrätt?
  • Birgitta2

Absolut kan ni byta. Det enda som gäller är att ingen av er har betalningsanmärkningar och att ni har fasta jobb. Du tar kontakt med din hyresvärd och han tar kontakt med sin. De kan ha olika rutiner så det bästa är att ringa och fråga vilka rutiner de har.

• Anonym (....)
    Birgitta2 skrev 2010-11-12 10:17:45 följande:
    Absolut kan ni byta. Det enda som gäller är att ingen av er har betalningsanmärkningar och att ni har fasta jobb. Du tar kontakt med din hyresvärd och han tar kontakt med sin. De kan ha olika rutiner så det bästa är att ringa och fråga vilka rutiner de har.
    Det är inte säkert det går att byta.. Det beror på om det är samma bolag t.ex.
  • kmp
    Anonym (....) skrev 2010-11-12 10:18:57 följande:
    Det är inte säkert det går att byta.. Det beror på om det är samma bolag t.ex.
    Olika Bolag/värdar har inte med saken att göra.
    Visst kan de byta, men som Birgitta2  sa, under förutsättning att det inte finns betalningsanmälningar och att det finns skäl till bytet.
    Värdarna vill veta varför personerna vill byta, tex att man får närmre jobbet, ändrade familjeförhållanden etc.

Skulle värden ändå säga nej kan ni alltid gå via Hyresgästföreningen som kan pröva saken.
  • Anonym (....)
    kmp skrev 2010-11-12 10:24:21 följande:
    Olika Bolag/värdar har inte med saken att göra.
    Visst kan de byta, men som Birgitta2  sa, under förutsättning att det inte finns betalningsanmälningar och att det finns skäl till bytet.
    Värdarna vill veta varför personerna vill byta, tex att man får närmre jobbet, ändrade familjeförhållanden etc.

Skulle värden ändå säga nej kan ni alltid gå via Hyresgästföreningen som kan pröva saken.
    Jag vet t.ex. att HSB säkert inte skulle tillåta det, för de kräver att man är bosparare hos de för att få en lägenhet (ja om ingen annan vill ha lägenheten kan den gå till ngn som inte bosparar).
  • kmp

Jag är inte säker på att du har rätt.
    Jag har bytt en HSB lägenhet, och varken jag eller han jag bytte med bosparade i HSB....

• Anonym (Möjligt?)

Vi hyr av HUGE.
    Minns att vi för ett år sedan tittade på en lägenhet på den adress som det gäller nu och att det skulle kunna vara HUGE det också. Men kan likväl vara Wallenstam eller vad det heter. Någon som vet hur wallenstam ställer sig inför byten?

• flixflax

De har ingen rätt att neka er om det är ett direktbyte och inga pengar inblandade (DVS misstanke om illegal affär). Jag jobbar själv med att hyra ut lägenheter. Vet att Vallenstam kollar hårt att det inte är fusk bakom. Sen måste ju ni uppfylla deras krav för att bli hyresgäst.

• Birgitta2

Enligt hyreslagen finns inga som helst skäl för en hyresvärd att säga nej till ett byte så länge de nya hyresgästerna har fast jobb, och är utan betalningsanmärkningar. Några hyresvärdar säger att man skall ha bott där ett år först, men det är faktiskt fel. Min dotter fick igenom ett byte inom HSB genom att påvisa lagen för uthyraren. Bytet gick igenom.

Däremot, vissa hyresvärdar vill att man har minst 5 årshyror i årslön. Kan vara svårt för vissa.

• Anonym (Möjligt?)
    flixflax skrev 2010-11-12 10:32:16 följande:
    De har ingen rätt att neka er om det är ett direktbyte och inga pengar inblandade (DVS misstanke om illegal affär). Jag jobbar själv med att hyra ut lägenheter. Vet att Vallenstam kollar hårt att det inte är fusk bakom. Sen måste ju ni uppfylla deras krav för att bli hyresgäst.
    Fcik nyaa reda på att det är Heba. Vad vet du om dem?
  • Birgitta2
    Anonym (....) skrev 2010-11-12 10:25:32 följande:
    Jag vet t.ex. att HSB säkert inte skulle tillåta det, för de kräver att man är bosparare hos de för att få en lägenhet (ja om ingen annan vill ha lägenheten kan den gå till ngn som inte bosparar).
    Fel fel fel. Bosparare har förtur däremot. Om det inte finns nån som bosparar så är det redan de som bor hos HSB som kommer näst i tur. Och därefter de som kommer utifrån. Men detta gäller enbart om de söker egen lägenhet UTAN byte. Vid byte slås de här reglerna ut. Vem som helst får byta med vem som helst, med förutsättningar som jag beskrev ovan.
  • Anonym (Möjligt?)
    kexkille skrev 2010-11-12 10:49:26 följande:
    På HUGES hemsida så finns det nått som heter bytestorget!
    www.huge.se/bos/bytestorget.asp
    Tror ni att det kan lösa problemet erat!!!!!!!!!!
    VI kollar ofta där men ingen vill byta till vårat område.

Nu har vi däremot hittat en via annan internetsida som vill ha vår lägenhet och vi vill ha hans.

Skulle vara så bra om det här fungerade. Billigare hyra, bättre område och närmare familjen.
    Denna lägenhet ser jag även som en liten investering då det är ett bra område som många söker sig till. Vi kommer inom några år behöva större så då anser jag att denna lägenhet är perfekt att byta med.
  • flixflax
    Anonym (Möjligt?) skrev 2010-11-12 10:44:41 följande:
    Fcik nyaa reda på att det är Heba. Vad vet du om dem?
    Ingenting. Men du har ju som sagt rätt till byte så det är väl bara till att ringa och fråga hur ni gör.
  • Anonym (Möjligt?)
    flixflax skrev 2010-11-12 10:56:48 följande:
    Ingenting. Men du har ju som sagt rätt till byte så det är väl bara till att ringa och fråga hur ni gör.
    Okej. Ska vänta till sambom kommer hem. Det är ju ändå han som får ringa då han står på kontraktetTungan ute
Svar på tråden Vad gäller vid byte av hyresrätt?