• Sara 84

Barnfamiljer - har ni råd att åka utomlands?

Hur många barn ha ni? Inkomst? Har ni råd med utlandssemestrar för hela familjen? Hur ofta?

Vi har tre småbarn och bara en "riktig" inkomst då min föräldrapenning är väldigt låg, så i nuläget har vi inte råd att spara pengar till en utlandssemester. Funderar lite på hur det kommer se ut i framtiden dock. När jag börjar jobba så kommer vi få ut ca: 36 000:- /månad barnbidraget inkluderat. Vi har räkningar på ca: 13000:-/månad. Sen tillkommer ju mat, bensin, kläder, nöjen osv.

• Svar på tråden Barnfamiljer - har ni råd att åka utomlands?
  • alvaereva

Nej, vi har inte råd just nu då vi pluggar båda två och lever på 17 000kr/mån
    Men sen när vi är klara med våra utbildningar kommer vi dra in kring 57 000, innan skatt (kollade lönestatistiken) och då har vi nog råd med en resa varje år.

• Pirum

Vi har inte råd med charter under semestertid för hela familjen - det blir ju minst 20´ - men att pussla ihop lågprisflyg med hotellerbjudanden osv för att komma iväg funkar med planering och inte för ofta. :) Vi är 4 i familjen och har en vuxen som arbetar och en som pluggar. Vi var i Italien i maj och det var jättehärligt. Lite för kallt i havet för oss vuxna men det var skönt på stranden och i princip folktomt. Otroligt roligt och avkopplande och ungarna älskade det.

Åka till tex Tallin eller Helsingfors med båt och bo på hotell någon natt är också överkomligt. Det tänker man kanske i första hand som fyllekryssningar men det går att göra på trevligt familjevis också.

Våra barn är så små fortfarande - 3 och 5 - så bara det att höra ett främmande språk och se något annorlunda blir ju ett äventyr som de pratar om länge länge. Jag är däremot sjukt sugen på solsemester men det får bli min "fira-första-jobbet-belöning". 

• Elli47

När jag var föräldraledig så reste vi inte särskilt mycket, vi var till Egypten när förste sonen var 10 månader och så var vi till Mallis när jag var gravid med andre (då var nr 1 ca 2½ år). Men sen vi båda börjat jobba så har vi råd med resor, vi prioriterar det.

• Lisa1976

Vi har 1 barn och ett på G. Hade vi inte haft landställe hade vi nog åkt på semester varje år. Nu blir det kanske var 3:e år. Vi är väl medelinkomsttagare och sparar ihop pengar.

• mia maria

Jag har två barn, en på 1 år o en på 6. Jag är ensamstående med dem.

Jag o stora sonen har varit utomlands varje sommar sen han var 3 år o i år var även lillebror med!

Jag har tidigare arbetat heltid o har då ganska så lätt kunnat spara till en utlandsresa. Dock har vi hittills alltid åkt alldeles innan eller efter sommarlovet, så då har vi ju kunnat hitta riktigt billiga resor!
    I år, när jag har varit föräldraledig så hade jag en del semesterdagar kvar att ta ut på jobbet, så på så vis fick vi råd med en resa denna sommar också.
    Nu har jag nyligen börjat jobba igen o även börjat lägga undan pengar till en resa sommaren 2011, så jag räknar med att komma iväg då också!

• auster

Vi har råd men tycker inte det är värt det. Vi har tre barn, den äldsta är sju år, och får in ca 57k/mån efter skatt. Vi fördrar att semestra inom norden på sommaren och i svenska fjällen på vintern. När barnen blir äldre och förstår mer, vill vi gärna visa dem världen. Men då blir det nog inte charter-destinationerna, utan resor där man lär sig lite mer om kulturen på resmålet.

• loppis7

Vi har 7 barn tillsammans men "bara" 2 som bor hemms hos oss på heltid , vi åkar ca 3 ggr /år men då med den lilla familjen men har varit på några sem resor med alla eller så har jag åkt själv med mina stora nån gång.
    Jag pluggar o har ca 7.000 kr o min man har ca 25.000 kr.

• sunsed1

ensamstående + 7 åring, låginkomst under 12 tusen efter skatt.

Åren innan åkte vi till samma destinationer 3 - 4 gånger om året. Påsklov, sommarlov,höstlov och julledigheten. Stannade 5 - 7 dagar under kortade lov och cca 3 - 4 veckor under sommaren.

Hittade super billiga flygbiljetter (5 - 600 SEK per pers) till mellersta Europas storstäder där vi bodde hos vänner och bekanta för att sedan åka till landet i respektive land och semmestra med andra vänner och bekanta.

I år blev det dock endast 2 utlandsresor då vi började renovera och dottern velat börja med ridlektioner.

• Heeso

När ni kommer få  ut 36 000 borde det väl inte vara så svårt om man sparar ett år eller så.

Nu när jag är ledig får vi ut kanske 34 000 och vi skall åka till Thailand imorgon (2 barn varav 1 betalande). Sen när båda jobbar får vi kanske ut 44 000 kr men då har vi lite högre kostnader än er.

Vi har hittills (men har då haft inga eller bara ett barn) åkt på 1 "långresa" ca varannat år (typ USA, Mexico, Thailand 2-3 veckor) och däremellan lite kortare enveckas charter eller lång weekends. Sen åker vill skidor en gång per år men har sedan vår 4-åring kom hållt oss till svenska fjällen.

Så tycker att ni borde kunna åka en gång per år eller varannat år. Ni har ju ganska höga inkomster när ni båda jobbar.

Svar på tråden Barnfamiljer - har ni råd att åka utomlands?