• Simsonen

    Snabb hjälp, mitt marsvin blöder!

    Upptäckte nu för en stund sedan att min hona, som gått med en hane en längre tid, blöder från könsöppningen.
    Har aldrig stött på detta innan så jag är ju väldigt orolig.
    Ringde vet direkt och hon sa bara att det kunde vara hanen som varit på henne och att jag skulle sära på dem så jag kunde hålla koll på honan.
    Men delvis så blöder hon ju från inuti, och delvis är honan mycket mer dominant än hanen som är liten och betydligt yngre, hon säger ifrån högt och ljudligt när hon inte vill och så är det med det. 

    Så är det någon som har råd? 

  • Svar på tråden Snabb hjälp, mitt marsvin blöder!
  • Simsonen
    Endroppeihavet skrev 2010-11-12 13:30:52 följande:
    Ger du pellets?



    Nej, hon får en speciellt sammansatt blandning som är bättre för marsvin. 
  • Simsonen
    camizz skrev 2010-11-12 13:35:55 följande:
    Kan hon vara dräktig?
    Absolut, hon går ju med en hane men hon är inte särskilt tjock och ingen av mina tidigare honor som varit dräktiga har blödit.
  • Hanniz84

    tycker du ska ringa vet o fråga.. kan ju vara vad som helst
    hoppas dt inte är ngt allvarligt!


    Isa <3
  • Simsonen
    Hanniz84 skrev 2010-11-12 15:36:26 följande:
    tycker du ska ringa vet o fråga.. kan ju vara vad som helst
    hoppas dt inte är ngt allvarligt!
    Men jag skrev ju i ts att jag har frågat vet redan.
  • Hanniz84
    Simsonen skrev 2010-11-12 15:37:08 följande:
    Men jag skrev ju i ts att jag har frågat vet redan.
    jag skrev förlåt direkt efter... jag är lite förvirrad just nu.. sorry!

    Isa <3
  • SladdispåG

    Jag tror att det blir smått... första gången blir det (oftast) bara en och honan blir därmed ingen elefant... hoppas iallafall, så är det något naturligt!

  • Simsonen
    SladdispåG skrev 2010-11-12 15:40:16 följande:
    Jag tror att det blir smått... första gången blir det (oftast) bara en och honan blir därmed ingen elefant... hoppas iallafall, så är det något naturligt!
    Tyvärr är det nog inte möjligt Honan kom ihop med en hane av misstag i två timmar den 12/9 så om det tog sig då är det nio v. på lördag, men sedan sattes hon inte med hanen förän 27/9 och då är det bara snart 7v. så det är inte troligt. Har heller inte känt några rörelser i hennes mage.
    Usch vad man är orolig, Svea är så speciell.
    Köpte henne från djuraffär när hon var tio v. och direkt när vi kom hem och jag släppte in henne i buren kom hon fram och la sin tass i min hand, har haft mängder av marsvin men ingen har gjort något liknande direkt de kommit hem. 
  • Rockpotäten

    Hej!

    Din beskrivning fick mig att minnas min tamråtta jag hade i tonåren, hon blödde lite på det sätt du beskriver och det visade sig vid veterinärundersökning att hon hade urinvägsinfektion. Det måste ju behandlas, så hon fick någon form av antibiotika för husdjur utskriven som jag fick ge i X antal dagar. Hon blev helt återställd.

    Jag hoppas ditt lilla marsvin blir bra igen!

  • Simsonen

    Svea slutade blöda omkring kl fem igår och det har inte börjat igen så i förmiddags fick Casper äntligen komma in till henne igen. De parar som sagt inte alls, de verkar konstigt nog bara gilla varandras sällskap.

Svar på tråden Snabb hjälp, mitt marsvin blöder!