• IrenerI

Gammalt fårskinn, tvättas hur?

Har hittat ett gammalt fårskinn på vinden, de är antagligen ihopsytt av flera till en fyrkant på kanske 150x150 cm och "fodrad" med nått tjockare tyg på baksidan. Lite filt känsla (Urusel på material)
    Troligtvis använd i hästslädar och sånt.
    Men nu skulle jag vilja ha den i en fåtölj.. men kräver nog en aningens rengöring..

Men hur gör man??

Tvättmaskin antar jag inte är så smart.. går inte in för den delen heller..
    Ullshampoo??

Nått smartare tips.. (Enklare än tvätt )

• Svar på tråden Gammalt fårskinn, tvättas hur?
  • IrenerI

Glömde nämna att den är väldigt långhårig..

• mammaNena

finns sånt schampo iaf på babyproffsen. bor du nära gekås så finns det där oxå

• La Lola

Ullschampoo  o handtvätt i badkar/dusch?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Lucefera

Kemtvätt eller ullschampoo.
    Ev sprätta bort baksidan tvätta de separat och ullen för sig.

• IrenerI

Gekås är nååågra mil bort, bor i Jämtland..Obestämd

Ska kika efter ullshampoo då.. kommer inte bli kul att slåss med den i duschen misstänker jag dockFlört

Nja tror inte baksidan är så bra att ta bort.. eller jag rpovar inte för kommer iaf inte få dit den igen..

• Joico

Luktar den illa?

Annars hade jag nog bara typ tagit en grov kam och kammat igenom den och dammsugit väldigt noggrant och sen hängt ut den över natten

• kixan

Skulle du få in den i tvättmaskinen går det alldeles utmärkt att tvätta på ullprogram med ullschampo, det gör jag med vårt fårskinn. Annars är nog kamma igenom, dammsuga och slänga ut det i snön över natten en bra plan.

A -03, F -05, BF 20/11 -10
  • JenJa

Om den inte luktar eller så så skulle jag hänga ut den och daska den i snön.

• Lucefera

Att piska den i snö fuknar ju jätte bra! De glömde jag helt och håller bort!
    De är ju så man rengör stooora ryamattor, iaf här uppe.

• La Lola
    Lucefera skrev 2010-11-12 13:42:53 följande:
    Att piska den i snö fuknar ju jätte bra! De glömde jag helt och håller bort!
    De är ju så man rengör stooora ryamattor, iaf här uppe.
    Det tänkte jag oxå på men fick för mig att Ts skinn luktar illa o då räcker kanske inte en "snötvätt"?
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
Svar på tråden Gammalt fårskinn, tvättas hur?