• Cookie10

Ni som har direktverkande el!

Vi är på jakt efter hus, och jag är helt borttappad när det gäller värme och sånt.
    Tex ett hus som jag tittat på är 153kvm 1,5 plan.
    Där är det direktverkande el, även en luftvärmepump installerad.
    Jag har läst lite och direktelen verkar ju inte vara den bästa, men ni som har det och bor i villa, vad brukar en normal elräkning ligga på?
    Och hur mycket billigare blir det med luftvärmepumpen?

• Svar på tråden Ni som har direktverkande el!
  • far

Har en gång bot i ett litet hus med dirrektverkande el, det blev en shock när 1:a elräkningen kom! Senare satte jag som et MÅSTE, att det skulle finnas någon sorts kamin i huset, där man kunde elda sig en brasa.

Här är lite du kan läsa, om du inte redan har gjort det...

www.viivilla.se/Energi-varme-vvs/Effektivisera-elvarmen.aspx&area=&noarea=0&category=&std=true

• Cookie10

Ja, det är det jag är rädd för.. att få en hiskelig räkning såhär på vintern.
    Därför undrar jag lite om luftvärmepumpen också, om man tjänar så mkt på det?
    Det står även i objektbeskrivningen på huset: Huvudsäkring: 20A.
    Vad betyder det?

• Snubbelfot

Vi bor i radhus, ca 150kvm,3 plan. Vi har direktverkande el och ligger på 17000kwh i förbrukning/år ungefär. sen beror det på vad du har för elavtal vad du får för räkning...Smart är att binda elpriset.
    Vi ligger under kronan nu, så vi passade på att binda för 3 år på en gång.

Vi har precis nyligen installerat luftvärempump, så det ska bli superspännande och se nu när första elräkningen kommer...

enligt de säljare vi hade här (4-5 st) menade att vi kommer tjäna in 4-6000kr/år genom luftvärmepumpen, så vi får la se om de har rätt..

• Cookie10

Spännande med elräkningen då! :)
    Jag har läst runt lite. Vissa säger att de nästan halverat kostnaden med pumpen, och andra säger att de knappt märkt ngt.
    Jaja, jag får helt enkelt prata mer med mäklaren om vi nu går och kikar på detta hus.

• Underbara ungar

Vi har ett hus på 240 kvm + källare på ytterligare 110 kvm.

På våran elräkning tillkommer även sophämtning och vatten och avlopp. Sommartid ligger det på max 1500 allt som allt. Vintertid varierar det mycket. Just nu är det 3000, men när det blir riktigt kallt kryper priset upp till 5000 ibland 7000.

Direktverkande el och två luftpumpar.

Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211
  • sarsparis

Nu bor vi iof i ett radhus på bara 112 kvm, vi kan värma upp huset enbart med värmepumpen nu har vi inte bott här så länge men förra ägaren gjorde av med ca 16000 kw. Grannar som inte har värmepump förbrukar ca 20000 kw. Sen beror det på vart i sverige man bor,  norra delarna är det ju mycket kallare och då även högre elräkningar.

När ni kollar hus så fråga hur mycket kw det normalt förbrukas i det aktuell huset, då får man en liten aning om hur stora kostanderna kan bli. En värmepump är jättebra att ha, mina föräldrar som bor i en villa i norra delarna på 125 kvm sparade ca 5000 kw på att installera värmpumpen, de ska nu även installera en till på ovanvåningen och då kommer de inte behöva ha några element på över huvudtaget.

• Julia08

Bodde i ett eluppvärmt hus på 120 kvm i Skåne, och hade mellan 6-10000 kr i elräkning per månad under vintern! Trots den skyhöga kostnaden så fick jag en sluträkning på 19000 =S ... 

• kentafinell

Direkt el är svindyrt som uppvärmning, och jag tvivlar på att priserna kommer att gå ner i framtiden. Det som lönar sig bäst är att tilläggsisolera vind och byta fönster. Och tänk på att se till att alla gummilister runt dörrar och fönster är hela och sluter tätt.
    Gör man detta i kombination med att byta uppvärmning till ex. bergvärme så har du inte bara sparat in en massa på elräkningen, utan ditt hus stiger väldigt mkt i värde vid en ev. försäljning.
    Dessvärre kan det vara väldigt dyrt att konvertera till bergvärme från direkt el dä det är en massa jobb för rörmockare som tillkommer oxå, men då kan en luft/luft värmepump göra nytta. Satsa gärna på en dyrare med ett så högt COP-värde och så läg min. arbetstemperatur som möjligt.

• Marre79

Vi har direkt-el men använder inte detta som uppvärmning. Vi har en sutterängvilla och har luftvärmepump  och kamininsats på bägge våningsplan.
    För ca tre år sedan bytte vi nya fönster på huset och det gjorde också stor skillnad.
    Vi har en elräkning på ca 1100 i månaden (förutom nu till jul då den låg på 2600 kr)

Svar på tråden Ni som har direktverkande el!