• Niccan88

Kattens öra luktar illa, vad göra?

Har två små kattungar, varav den ena luktar ganska illa i sitt ena öra. Dock så verkar den inte ha några andra problem, kliar sig inte, går inte med huvudet på sned, doch har ja sett att han e svart i det örat.

Är det någon som har en gissning, sökt runt på internet å funderar på om det kan vara öroninfektion?? eller ev öronskabb.

Tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Kattens öra luktar illa, vad göra?
  • tii

Kan du inte prova att tvätta med lite öronrens?

• Toppen9

Öronskabb låter det som - väldigt vanligt sa veterinären till mig

Ta bomullstussar med ljummet vatten och rengör örat försiktigt med (dvs om du inte har öronrens för katter hemma då tar du det)
    Kommer lätt tillbaka, men med rengöring då och då så blir det bra.

• Rottis77
    Toppen9 skrev 2010-11-12 16:59:56 följande:
    Öronskabb låter det som - väldigt vanligt sa veterinären till mig

Ta bomullstussar med ljummet vatten och rengör örat försiktigt med (dvs om du inte har öronrens för katter hemma då tar du det)
    Kommer lätt tillbaka, men med rengöring då och då så blir det bra.
    Öronskabb försvinner inte av enbart rengöring, det är en parasit!

Men håller med att det låter som öronskabb och det är jätte vanligt, men det är lika vanligt att katten får en öroninflammation pga öronskabben, så ta katten till veterinären så dom får medicin mot både skabben och mot inflammationen, det är inget som ska behandlas på egen hand! 
  • Niccan88

Ska ta katten till vet så fort jag kan, är lite orolig att det ska smitta över till den andra katten också. Men kanske lika bra att ta med den också? Men kan inte få tag i vet fören på måndag tidigast, så vill ju se ifall man kan göra något själv oxå...

• Rottis77
    Niccan88 skrev 2010-11-12 17:17:28 följande:
    Ska ta katten till vet så fort jag kan, är lite orolig att det ska smitta över till den andra katten också. Men kanske lika bra att ta med den också? Men kan inte få tag i vet fören på måndag tidigast, så vill ju se ifall man kan göra något själv oxå...
    Ta med den också för den har nog förmodligen det redan om dom träffas då det är väldigt smittsamt mellan katter, går även på hund!
  • Enensammamma

Men för guds skull! Öronskabb kan du INTE bota hemma! Åk in med katten och få örondroppar så att ägg och skabb dör!

• och

Om det är öronskabb borde katten vara lika svart i båda öronen, och den andra katten borde se likadan ut eftersom det smittar väldigt.

• Rottis77
    och skrev 2010-11-13 14:57:57 följande:
    Om det är öronskabb borde katten vara lika svart i båda öronen, och den andra katten borde se likadan ut eftersom det smittar väldigt.
    Katter kan ha öronskabb utan att det blir svart i öronen!
Svar på tråden Kattens öra luktar illa, vad göra?