• Queequeg

Gräddnougat

Hade tänkt att ha det uppepå en kaka, men det hela var tydligen inte så lätt som jag trodde.

Någon som vet hur man gör?

Jag trodde det hela skulle vara superenkelt och att det skulle funka med att bara smälta nougat och röra i grädde, men det blev inget bra det hela blev som en tjock grynig massa som inte gick att smäla om igen.
    Jag vill att den ska vara len och slät.

När jag gogglar får jag bara upp sidor om marabous gräddnougat som finns i aladdinasken.

• Svar på tråden Gräddnougat
  • SunnyDay

www.alltommat.se/recept/choklad-och-nougattårta-9942

Den här tårtan har jag gjort en gång, där är det nougatglasyr men inte med grädde utan bara smält nougat blandat med smält choklad. Det var längesen, men vad jag minns så var glasyren god och blev krämig tack vare att nougaten är mjuk =) Inte grynig alls!

• Queequeg

Blandat med choklad har jag gjort massvis med gånger och får alltid samma lena krämiga resultat.

Har faktiskt aldrig varit med om att nougat har reagerat som den gjorde när jag har blandat den med något, samt att den inte gick att smälta om.

Chokladtårtan i länken  verkade god, den får jag ta och göra någon gång

• Linda1976

Tror du inte att nougaten var för varm?

För när man gör chokladmousse (det du vill göra är ju typ nougatmousse antar jag) så ska ju chokladen svalna innan man rör i grädden. En äggula kan hjälpa till att göra smeten len och slät. 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Queequeg
    Linda1976 skrev 2010-11-12 22:41:35 följande:
    Tror du inte att nougaten var för varm?

För när man gör chokladmousse (det du vill göra är ju typ nougatmousse antar jag) så ska ju chokladen svalna innan man rör i grädden. En äggula kan hjälpa till att göra smeten len och slät. 
    Nougaten fick definitivt inte svalna tillräckligt för jag hade för många moment på gång samditigt, den stod kanppt någom minut bara. Sedan så var inte grädden vispad för tanken var att jag ville ha en mer rinnig konsistens.

Rört ner i vispad grädde jag jag gjort förut och då har nougaten haft rätt temperatur med och det har alltid funkat bra och fått enfin moussekonsistens.
  • Linda1976

Då tror jag felet "bara" var att den var för varm. Fettet i grädden stelnade.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Queequeg
    Linda1976 skrev 2010-11-12 23:01:41 följande:
    Då tror jag felet "bara" var att den var för varm. Fettet i grädden stelnade.
    Har kommit fram till samma slutsats när jag har fått tänka till lite på vad och hur jag gjorde.
Svar på tråden Gräddnougat