• Butterfly

Områden i Helsingborg

Vi ska flytta till Helsingborg. Ni som bor i eller känner till Hbg; vilka områden är ok att bo i? Vi kollar efter en bostadsrätt. Hur är Björka, Adolfsberg, Rydebäck, Söder etc? Vill bo i ett lugnt område eftersom vi har barn! Något område ni kan rekommendera?

• Svar på tråden Områden i Helsingborg
  • Mine

Hej Butterfly!

Kul att ni ska flytta hit. Själv är jag infödd helsingborgare och här kommer mina synpunkter. Är självklart inte expert så tänk på att detta är ett subjektivt inlägg. Hoppas därför att du får flera än mitt. Det skulle vara intressant att höra andras åsikter .

Det händer f n mycket i Hbg på byggfronten. Man planerar hela tiden för nya och utökade bostadsområden. Stan växer på alla bredder och kanter. Var man vill/kan sätta bo är så klart delvis en kostnadsfråga.
    Dyrast: Maria Park, Hittarp, Tågaborg, centrum.
    Billigast: Björka, Dalhem, Drottninghög, Fredriksdal, Miatorp, Närlunda.

Adolfsberg ligger lite "off" - i övrigt kan jag inte uttala mig. Västra Berga och Ringstorp är relativt centrala områden som många trivs i (man ska dock dra en ny väg genom dessa områden i framtiden - vet ej hur det kommer att påverka). Söder har dåligt rykte, men kanske blir poppis i framtiden. Mindre barnvänligt, dock. Husensjö och Rosengården vet jag inte så mycket om - har för mig att det är lite osäkra kort. Någon som vet?

Om ni ska köpa en bostadsrätt tycker jag ni i första hand ska kika på t ex Pålsjö Östra, Ramlösa eller Laröd, barnvänliga områden som ligger vackert och nära naturen. Rydebäck är populärt, men ligger halvvägs till Landskrona. Slottshöjden och Olympia är trevliga områden som ligger mer centralt.

Lycka till!
    Berätta gärna hur det går

• Chily

Tjenare hej...

Även här en in biten HBGare...

håller med föregående talare..
    dessa oråden är fina Pålsjö Östra, Ramlösa eller Laröd, barnvänliga områden som ligger vackert och nära naturen. Rydebäck är populärt..visste Rydebäck ligger lite off men rydebäck är precis som ovan nämda .. Hua hua i pris läget.. höga som fan..

det finns många andra bra stället om man nu inte tvunget vill bo i precis anslutning till stan..

själv bor jag i en BRF strax utan för stan dvs: Rio dela PÅARP *asg*

Lycka till och Välkommen till Sundets Pärla

• lycra

är också en född helsingborgare, har bott på Adolfsberg.. rekommenderar inte det området. Björka är inte heller så bra så vitt jag vet, Björka ligger brevid Ödåkra & som jag förstått så är Ödåkra bättre. Rydebäck är fint vad jag vet, ligger dock en bra bit från helsingborg.. är juh räknat som en egen "stad" tycker jag. Söder är heller inte fint :) Skulle jag verkligen inte rekommendera! Av de områdena du nämnde så rekommenderar jag Rydebäck... där är fint & nära till en fin strand! Du har redan fått tips på bra områden i Helsingborg & de håller jag med om! Min sambos föräldrar bor på PÅlsjö Östra & det kan jag verkligen rekommendera! Nära skoj & grönområde... inom ett relativt bra gångavstånd till stan (även om jag tar bussen :) Japp.. det var väl det jag kunde bidra med =)

• Mumin

Husensjö är trevligt har jag för mig. Vad heter det där området mellan Södra Hunnetorpsvägen och Filbornabadet? Där är det fint tycker jag.

Det är ju många faktorer som spelar in och inget området uppfyller alla krav, inte mina i alla fall: rimligt pris, nära centrum, barnvänligt och lugnt. Vi har köpt ett radhus i Bårslöv för det ligger trevligt, är barnvänligt och har bra priser, däremot är det ju utanför stan. Just nu bor vi på Raus Södra och det är jättebra fast det är höga hyror. Här finns en massa bostadsrätter (radhus), de har hyfsade priser men dyr hyra. De har precis börjat bygga nytt här också men det tar nog ett tag, än så länge har de bara plöjt upp åkrarna.

Ramlösa är fint! Där skulle jag vilja bo... men det är lite för dyrt för vår börs - ca 1,8 miljoner för ett radhus på 180 kvadrat. Visst, gott om plats men börsen blir tom .

Söder är härligt men inte så barnvänligt precis. Adolfsberg är lite trist, annars har de bostadsrätter till bra priser. Tågaborg är fint, men nästan lite för fint för en svensson som jag .
    Norra hamnen kan man ju också bo i om man har ett par miljoner över.

Björka skulle jag nog inte vilja bo i. Deras br-er är dyra som sjutton i hyra. Dessutom är det ett gammalt problemområde, ingen ville bo där förr eftersom det var så ocentralt och soc köpte en massa lägenheter tror jag. Jag vet inte hur det är där nu.

Rydebäck är omåttligt populärt just nu men det är ju en egen ort (precis som Bårslöv också är fast R ligger ju bättre). Fast man har nära till havet där.

Oj som jag svävar iväg!

Välkommen till Helsingborg!

• Butterfly

Tack för era svar! Nu har vi lite att gå efter.

Mumin: Är det Ragnvalla, området vid Filborna?

• lycra

Ligger inte Ragnvalla lite väster om Adolfsberg? Dock finns det villor som ligger nära Simbadet.. vet inte om det tillhör Ragnvalla... men på andra sidan ligger Rosengården & det rekommenderar jag inte heller =)

• lycra

Ligger inte Ragnvalla lite väster om Adolfsberg? Dock finns det villor som ligger nära Simbadet.. vet inte om det tillhör Ragnvalla... men på andra sidan ligger Rosengården & det rekommenderar jag inte heller =)

• pabe

Ragnvalla är väl ingen höjdare...
    Maria Park o Pålsjö för tjock plånbok
    Ringstorp o Västra Berga för lite tunnare

Själv växt upp i Ramlösa, helt underbart för barn där
    Nu bor vi på Kullabygden, intefy skam det heller

//PaBe

• Mumin

Ja, det var kanske Ragnvalla jag menade? Är det inte kul? Det ligger en massa trevliga villor där.

• hidden angel

Björka, Adolfsberg, Rydebäck, Söder

Om jag ska säga min åsikt så välj INTE björka och inte Söder heller. Adolfsberg hade jag nog inte heller flyttat till, men hellre det än söder eller björka.

Har iofs själv bott på söder, men det var för pojkvännen bodde där, så jag flytta in till hoonm. hade inte själv valt o bo där.

Säger som många andra, välj statena/tågaborg/påarp/rydebäck eller liknande.

Helsingborg e fint, så ni kommer trivas i alla fall!! =)

• Carenya

Jag bor på Björka, och trivs väldigt bra här. Området har blivit mycket bättre de senaste åren, och värdet på vår bostadrätt har ungefär dubblats sedan vi köpte den år 2000. Om du vill flytta till Helsingborg och "bo in dig" först och känna efter var du egentligen trivs bäst så tycker jag att Björka är ett bra alternativ eftersom priserna här är mycket lägre än på t ex Pålsjö Östra eller i Ramlösa. Dessutom ligger Björka ca tio minuter från centrum Hbg (med bil), det går stadsbussar genom området, och man har nära till shoppingcentret Väla Centrum.

• Zizzla

Du menar nog Sofieberg eller Husensjö. Väldigt fina område med äldre villor och även radhus. Bra skolor i närheten också, Husensjö skola och Ramlösa västra.
    Raus Södra är också fint, finns både villor och radhus.

• Mysan23

E själv uppväxt på Husensjö. Underbart område för barnfamiljer!!! Sen har du rosengården som e mindre bra. Bara massa ungar som bråkar hela tiden. Inget kul alls. Men Husensjö, Maria Park, Ramlösa e väl något utav de bättre områdena enligt mig själv. Du hittar säkert något bra!=)

• Fialoppa

Råå?
    Underbart vackert, barnvänligt, vid havet, fina kommunikationer samt bra service (vårdcentral, mataffärer osv).
    Lite dyrt men finns BR för hyfsat pris (Riksbyggen)

Lugnt och trevligt.

Annars så gillar jag Allerum/Hjälmshult lite mer på landet. Billigare men inte så bra kommunikationer / utbud.

Höganäs är också mysigt och där finns billigare BR än i Hbg. Bra kommunikationer till Hbg.

Hoppas att ni hittar något bra!
    Kram från Fialoppa

• snake

Här kommer en som är uppvuxen i Ödåkra. Ett barnvänligt och mysigt samhälle, men nästan bara villor och inte mycket bostadsrätter.
    Björka hade liten "stämpel" ett par år, men även då var det stor skillnad mellan olika områden inom Björka. Föreslår att ni åker dit och tittar. Gamla fördommar bör inte ligga till grund för om ni trivs eller ej. Dessutom är det, som Carenys skrev, nära till stan och bra kommunikationer!

• PluggFia

Av dom du räknade upp är Rydebäck fint. I princip bara familjer. Något annat som är fint är hela den nybyggda Mariastaden (Maria Park). Pålsjö Östra är också fint.
    Ni kommer att trivad i Helsingorg. Flyttade därifrån i vintras och saknar stan något otroligt! En underbar stad!!! Lycka till!

• Griiisen

Själv uppvuxen i Laröd - underbart men dyrt! Ramlösa och Rydebäck är oxå jättefina områden med hyfsade priser. Väldigt barnvänliga. Bor man i Laröd och Rydebäck har man dessutom väldigt nära till stranden!

• pabe

Från Ramlösa cyklar du till Råå strand på 20 min.
    Jättemysigt

Svar på tråden Områden i Helsingborg