Hej Butterfly!
Kul att ni ska flytta hit. Själv är jag infödd helsingborgare och här kommer mina synpunkter. Är självklart inte expert så tänk på att detta är ett subjektivt inlägg. Hoppas därför att du får flera än mitt. Det skulle vara intressant att höra andras åsikter
.
Det händer f n mycket i Hbg på byggfronten. Man planerar hela tiden för nya och utökade bostadsområden. Stan växer på alla bredder och kanter. Var man vill/kan sätta bo är så klart delvis en kostnadsfråga.
Dyrast: Maria Park, Hittarp, Tågaborg, centrum.
Billigast: Björka, Dalhem, Drottninghög, Fredriksdal, Miatorp, Närlunda.
Adolfsberg ligger lite "off" - i övrigt kan jag inte uttala mig. Västra Berga och Ringstorp är relativt centrala områden som många trivs i (man ska dock dra en ny väg genom dessa områden i framtiden - vet ej hur det kommer att påverka). Söder har dåligt rykte, men kanske blir poppis i framtiden. Mindre barnvänligt, dock. Husensjö och Rosengården vet jag inte så mycket om - har för mig att det är lite osäkra kort. Någon som vet?
Om ni ska köpa en bostadsrätt tycker jag ni i första hand ska kika på t ex Pålsjö Östra, Ramlösa eller Laröd, barnvänliga områden som ligger vackert och nära naturen. Rydebäck är populärt, men ligger halvvägs till Landskrona. Slottshöjden och Olympia är trevliga områden som ligger mer centralt.
Lycka till!
Berätta gärna hur det går