• pump up the jam

Danmark har en bättre metod vid budgivning på hus!

Hade Sverige följt denna modell så hade man kanske sluppit trissa upp fastighetsbeloppen till fantasipriser...

"I Danmark får mäklarna inte använda sig av auktionsförfarande när de säljer lägenheter, enligt Michael Andersen.

I de fall då det blir budgivning så handlar det om en stängd sådan.

Spekulanterna skriver en lapp med sitt bud, lägger det i ett kuvert och ger det sedan till mäklaren.

Sen öppnas alla kuverten vid ett förutbestämt datum och den som har lagt det högsta budet vinner.

– Jag vet att det går till på ett annat sätt i Sverige. Mäklaren kan ringa upp och säga att "nu har den här personen bjudit det här" och så vidare. Det är mer likt en auktion i Sverige, men så får man inte göra i Danmark, säger Michael Andersen." (www.e24.se).

Undrar vad som kommer att införas i framtiden för att försöka få ner svenskarnas lånefest? På tio år har hushållens upplåning vuxit med 1 500 miljarder kronor till 2 386 miljarder. Det motsvarar 12 miljarder i månaden eller 3 miljarder kronor i veckan. I princip all ökad utlåning går till att finansiera bostadsköp som blir dyrare och dyrare (www.dn.se). Vad kan få ner köphysterin?

- en modell liknande den i Danmark?

- amorteringskrav?

- lägre nivå på bolånetaket?

Vad tror du?

• Svar på tråden Danmark har en bättre metod vid budgivning på hus!
  • Tow2Mater

Jag gillar hur det funkar här i USA, här får man inte heller driva auktionsliknande budgivning. Men det finns inte heller nåt förutbestämt datum, utan man kan som hoppfull köpare ge sitt bud till säljaren när som helst, vilka kan ta det eller säga nej till det, eller så kommer de med ett motbud. Först till kvarn gäller som köpare.

• pump up the jam
    Tow2Mater skrev 2010-11-12 19:48:10 följande:
    Jag gillar hur det funkar här i USA, här får man inte heller driva auktionsliknande budgivning. Men det finns inte heller nåt förutbestämt datum, utan man kan som hoppfull köpare ge sitt bud till säljaren när som helst, vilka kan ta det eller säga nej till det, eller så kommer de med ett motbud. Först till kvarn gäller som köpare.
    Men blir det inte lätt budgivning ändå då? Vad händer om flera lägger bud samtidigt, informeras alla om de andra buden då eller lämnar alla bara ett bud ändå och så är det det som gäller, som i Danmark?
  • mbeki

1) En förändrad säljmodell angriper inte problemets rot (dum penningpolitik).

2) Den danska modellen funkar uppenbarligen också dåligt eftersom danska bostäder OCKSÅ betingar fantasipriser (varför tror ni så många danskar bor i Skåne?).

3) Att man inte får auktionera bort hus i USA tror jag inte på. Googla "foreclosure auction".

• pump up the jam
    mbeki skrev 2010-11-12 21:41:42 följande:
    1) En förändrad säljmodell angriper inte problemets rot (dum penningpolitik).

2) Den danska modellen funkar uppenbarligen också dåligt eftersom danska bostäder OCKSÅ betingar fantasipriser (varför tror ni så många danskar bor i Skåne?).

3) Att man inte får auktionera bort hus i USA tror jag inte på. Googla "foreclosure auction".
    Nej, en förändrad säljmodell angriper inte problemets rot. Men nu funderar jag enkelt på vad som skulle kunna få lånefesten att avta eftersom den hittills bara ökat trots varningar om höjd ränta, kommande bolånetak, allmän finanskris och så vidare. Eftersom bolånetaket är ett skämt och knappast kommer påverka läget (mer än att resterande del av lånet tas med högre risk vilket kan ha effekter längre fram) så funderar jag på vaf som skulle kunna påverka läget.

Ponera att förslaget plötsligt kommer om att budgivningsförfarandet skall ändras. Det skulle göra att stressade Stockholmare som måste köpa en bostad till varje pris sätter sig ned vid köksbordet och funderar på vad de verkligen anser att lägenheten är värd. Och lägger sitt bud efter det. I stället för att hela tiden buda lite mer än föregående budgivare.

Sedan har Danmark uppenbarligen andra problem som lett dem dit de är idag. Där har ju priserna fallit ordentligt, något vi ännu inte sett i Sverige.

Sedan förstod jag inte riktigt vad foreclosure auctions hade med detta att göra.. Jag är mer inne på "bortauktioneringen" som man ju kan kalla det när man i princip har ett utropspris på ett hus och därefter startar en budgivning, precis så som det går till på auktion.
  • älskarlivet81

Verkar helt absurt.. Tänk om man lägger ett bud som är mycket högre än alla andras? Då hade man ju kunnat lägga sig lägre och få huset billigare.

• pump up the jam
    älskarlivet81 skrev 2010-11-13 07:42:33 följande:
    Verkar helt absurt.. Tänk om man lägger ett bud som är mycket högre än alla andras? Då hade man ju kunnat lägga sig lägre och få huset billigare.
    Ja men lägger man ett så högt bud att man ångrar det sedan när man vunnit budgivningen så borde man inte lagt sig så högt ifrån början. Hela poängen är ju att man gör en egen värdering av vad man tycker att objektet är värt, och lägger sig där, alternativt något högre om man vill ha större chans att vinna budgivningen.

Visst kan man tänka i efterhand att man med facit i hand kunde lagt ett lägre bud och ändå vunnit budgivningen men som sagt är ingen tvingad att lägga ett högre bud än det man anser att objektet är värt. Jag vet inte om man får veta vad de andra lagt för bud, kanske får man bara veta att man lagt det högsta.
  • älskarlivet81
    pump up the jam skrev 2010-11-13 10:17:38 följande:
    Ja men lägger man ett så högt bud att man ångrar det sedan när man vunnit budgivningen så borde man inte lagt sig så högt ifrån början. Hela poängen är ju att man gör en egen värdering av vad man tycker att objektet är värt, och lägger sig där, alternativt något högre om man vill ha större chans att vinna budgivningen.

Visst kan man tänka i efterhand att man med facit i hand kunde lagt ett lägre bud och ändå vunnit budgivningen men som sagt är ingen tvingad att lägga ett högre bud än det man anser att objektet är värt. Jag vet inte om man får veta vad de andra lagt för bud, kanske får man bara veta att man lagt det högsta.
    Fast ibland kan man tycka ett objekt är värt ens maxbud men alla andra lägger sig en bit under, och då kan man ju få huset för mindre än ens maxbud, trots att man hade kunnat lägga det för man tyckte det var värt det..
  • miss nöjd

Beror ju mkt på från vems synvinkel man ser saken. Jag tycker att det är vettigt som vi gör i Sverige. Som köpare betalar man genom detta inte såååå mkt mer än vad de/den andre spekulanten budat, men den som vill ha huset mest vinner och får huset. verkar ju helt logiskt. Som säljare vill jag ju att folk ska bli kära i huset och fundera ut ett pris, lägga budet, bli överbjuden och genom att de redan är lite kära och intresserade av huset vilja bjuda liiite mer för varje gång och trissa upp priset. 

• jale

Jag tror inte att ett ändrat budgivningsförfarande skulle påverka nämnvärt. Problemet är att för privatmarknaden är för billigt och för lätt att låna stora summor idag. Att införa amorteringskrav, som många börjar tala om så smått nu, är en bättre lösning då. Det borde nog ha införts redan istället för det verkningslösa bolånetaket som i praktiken bara lett till att folk tar blancolån eller belånar sina föräldrars villa.

En annan åtgärd man kan göra är att minska ränteavdraget från orimligt höga 30 % (upp till 100000) och samtidigt sänka kapitalvinstskatten. Tyvärr skulle en sådan åtgärd sannolikt inte bli så populär bland landets alla bolånetagare därför lär det inte vara någon politiker som vågar ta tag i den frågan. Det hade annars varit läge att passa på att ändra det när räntorna är låga. Riksbankens räntehöjningar skulle då också ge högre effekt på bolånemarknaden utan att påverka utlåningen till företag lika mycket.

• miss nöjd
    jale skrev 2010-11-13 11:17:42 följande:
    Jag tror inte att ett ändrat budgivningsförfarande skulle påverka nämnvärt. Problemet är att för privatmarknaden är för billigt och för lätt att låna stora summor idag. Att införa amorteringskrav, som många börjar tala om så smått nu, är en bättre lösning då. Det borde nog ha införts redan istället för det verkningslösa bolånetaket som i praktiken bara lett till att folk tar blancolån eller belånar sina föräldrars villa.

En annan åtgärd man kan göra är att minska ränteavdraget från orimligt höga 30 % (upp till 100000) och samtidigt sänka kapitalvinstskatten. Tyvärr skulle en sådan åtgärd sannolikt inte bli så populär bland landets alla bolånetagare därför lär det inte vara någon politiker som vågar ta tag i den frågan. Det hade annars varit läge att passa på att ändra det när räntorna är låga. Riksbankens räntehöjningar skulle då också ge högre effekt på bolånemarknaden utan att påverka utlåningen till företag lika mycket.
    Det är svårare att låna stora summor idag. Man måste jag ha 15% nu själv tex. Och de kollar låntagare noga. Vi har just lånat väldigt mkt för att köpa hus och de räknar med att man ska kunna klara en stor räntehöjning också. Så lätt är det inte.... 
Svar på tråden Danmark har en bättre metod vid budgivning på hus!