• Dagsmeja

5 månader och svårt att somna, hur ska vi gå vidare?

Vi har en liten kille som är 5,5 månader (men född en månad för tidigt, så utvecklingsmässigt snarare 4,5 månader om det spelar någon roll) där vi lite grann har tappat greppet kring läggningarna. Jag hoppas verkligen att ni skulle vilja hjälpa mig med lite råd och stöd!

Fram tills för kanske en månad sedan var han otroligt lättlagd. När han signalerade att han var trött, så lade vi honom i vagnen på dagen eller i vår säng på kvällen och där somnade han hur nöjd som helst.  Nästan onödigt lätt! Glad

Nu har han dock svårt att komma till ro så. Han ligger nöjd och filosoferar en stund, för att sedan nästan, nästan somna in men istället börja sno med huvudet fram och tillbaka som om han saknar något/letar efter något och sedan blir han ledsen och vi tar upp honom.

Att han inte kan somna själv i vagnen eller sängen är egentligen inte problemet, utan problemet är att vi har hamnat i någon sorts negativ spiral där han behöver mer och mer hjälp för att somna. Jag har inga problem med att han somnar i vår famn, men pga en muskelsjukdom fixar jag inte att gå runt och vagga/bära/trixa. Jag försöker sitta med honom i soffan eller i en gungfåtölj, men det räcker inte utan han blir ändå väldigt ledsen, likaså funkar det inte att ligga bredvid honom i sängen. Är vi själva hemma, eller om vi går en promenad, så funkar sjalen, men om syskonen är hemma så blir det för svårt för honom att koppla av och somna så.

Just nu känns det här som ett jättestort problem, och jag har försökt rannsaka mig själv för att komma fram till varför och vad det egentligen är som är viktigt för mig, vad jag vill uppnå. Det som känns viktigt är att han på sikt har positiva associationer till sömn, att han själv känner när han är trött och vill sova då. Men hur ska jag uppnå det? Hur ska jag lägga grunden till det på bästa sätt, med tanke på situationen nu? Med våra äldre barn hamnade vi i en situation där de behövde mer och mer hjälp för att somna, tills jag slutligen var helt försörd i kroppen och jag är rädd att hamna där igen.

Kort kan nämnas att nätterna fungerar bra, han sover generellt sett bra (tillsammans med oss). Vi låter honom styra mat och sömn, men tyvärr kan jag inte amma. En dag ser ut ungefär såhär:
    6.30 uppstigning och frukost (ca 100 ml)
    8.30 sova 45 min
    10 mat, ca 160 ml
    11.30 sova 45 min
    13.30 mat, smakis och knappt 160 ml
    14.30 sova 45 min
    16 mat, ca 160 ml
    18 sova 45 min
    Efter det gröt, lite lek, bad, pyjamas och ev ca 50 ml ersättning innan läggning, som brukar bli omkring kl 20.
    Detta är alltså helt anpassat efter honom och när han är trött/hungrig. Att flaska till sömns fungerar i regel inte.

Jag vore otroligt tacksam för lite hjälp, tankar och input från er som har samma syn på föräldraskap som jag!

• Svar på tråden 5 månader och svårt att somna, hur ska vi gå vidare?
  • mysmamma84

Har han kommit in i nån period som bebisar kan ha?? Kan du/ni inte lägga er bredvid honom få honom lugn och sen gå där ifrån.. Låt honom va ett tag om han inte somnat.. Gå in efter ett tag igen om han inte somnar och gör så tills han somnar?? De är ju skit svårt.. Har själv en pojke på 7½ månad och tycker han har haft så mycket olika perioder.. Från super snäll,till skit jobbig att få att somna sen kan de ändras och man kan bara lägga ner honom och så nöjd med de.. Men de funkar bara ett tag sen ett nytt problem uppstår.. De är berg och dalbana med dessa små,,,

• Flickan och kråkan

Jag har väl inga universlalösningar, utan konstaterar att det varit samma för oss. Jobbig period med nattningar och nätter med triljoner uppvak mellan 5-9 månader. Nu har jag ingen muskelsjukdom så här har det blivit en hel del kånkande och vaggande med båda.

Spontant så tänker jag (eftersom du säger att sjal fungerar fint på dagen och att det är ok belastningsmässigt) att du eller sambon helt enkelt tar en liten kort kvällspromenad.....fast det är ju inte riktigt höjdarsäsong för det rent vädermässigt just nu......har man en bra bärjacka fungerar det ju rätt smifigt oavsett väder. Jag gjorde ofta så.

Ett annat tips...om det inte är för jobbigt (men tänkte att du skrev att gungstol fungerade för dig) är att sitta och guppa på pilatesboll. Fast det är jobbigare än att sitta i gungstol....fast väldigt lätt jämfört med att vagga ståendes. Det vaggandet/guppandet är det ju också rätt lätt att fasa ut.....man gungar bara det som behövs och när de är mindre oroliga så gungar man mindre och mindre helt enkelt.

Oavsett har det gått över för båda och även om ingen av dem somnar själv så ligger vi bara med dem i sängen...inget bärandes eller kånkandes på bra länge. De är 3 respektive 1½.

kanske inte så mycket hjälp....

• Asia1

kanske du kan ge lite ersättning? om han söker vill han nog suga på något. napp? bröst? flaska?

• Mamma970210

Hej

Har en tjej på 7 månader och hon var också otroligt lätt att lägga om kvällarna och dagarna såg ungefär ut som din sons. Men så någonstans där omkring 5 månader så blev hon jättesvår, hon antingen somnade jättelätt för att vakna igen någon timme senare eller så var hon ledsen och ville ha vårat sällskap. En dag testade jag att inte låta henne sova den sena eftermiddagsluren, även om hon bara sov en kort stund någon gång 17-18. Du kanske ska testa att sjkuta lite på eftermiddagsluren. För om han sover vid 18 ca 45 minuter så är det ju bara en timme till nattningen. Förstår att det är ca tider men du förstår kanske vad jag menar?

Jag testade även att vika ihop ett täcke och lägga som en båge runt hennes huvud, hon vill gärna krypa nära och ha det mjukt i ansiktet. Hon sover nu bättre och oftast hela nätterna i sin egen säng. Visst kan hon vara supertrött när hon inte får sova för sent på em men med bad, saga, gos och lek så brukar det fungera.

Hoppas du får lite bra tips och räd och att han snart sover bra igen Glad

• Dagsmeja

Åh, tack för era snabba svar och tankar!

Tyvärr funkar det inte att ligga bredvid honom, han blir lika ledsen då. Och det är ju tyvärr inte bara kvällarna som är svåra, dagarna är nog nästan värre tror jag. Dessutom sover han ju ganska korta och många stunder, så det blir ju ett antal tillfällen per dag.

Att ge ersättning fungerar inte, förutom i undantagsfall på kvällen. När jag söver honom i famnen vill han helst gosa in ansiktet i mitt armveck, och när han ligger i sängen eller vagnen och börjar böka känns det som att det är något sådant han letar efter. Tyvärr räcker det ju inte att ta upp honom och att han får ligga i famnen och somna, utan då måste det vaggas, bäras och grejas. Och snart säger min kropp stopp där.

Men som BellKrissKnytet var inne lite på så har jag funderat på om dagens sov- och mattider verkligen är de rätta, eller om jag ändå ska försöka styra honom något? Framför allt tycker jag att han sover korta stunder och totalt ganska lite per dygn, knappt 13 timmar vanligtvis. Men han är glad och solig när han är vaken.

• Flickan och kråkan
    Dagsmeja skrev 2010-11-12 21:25:40 följande:
    Åh, tack för era snabba svar och tankar!

Tyvärr funkar det inte att ligga bredvid honom, han blir lika ledsen då. Och det är ju tyvärr inte bara kvällarna som är svåra, dagarna är nog nästan värre tror jag. Dessutom sover han ju ganska korta och många stunder, så det blir ju ett antal tillfällen per dag.

Att ge ersättning fungerar inte, förutom i undantagsfall på kvällen. När jag söver honom i famnen vill han helst gosa in ansiktet i mitt armveck, och när han ligger i sängen eller vagnen och börjar böka känns det som att det är något sådant han letar efter. Tyvärr räcker det ju inte att ta upp honom och att han får ligga i famnen och somna, utan då måste det vaggas, bäras och grejas. Och snart säger min kropp stopp där.

Men som BellKrissKnytet var inne lite på så har jag funderat på om dagens sov- och mattider verkligen är de rätta, eller om jag ändå ska försöka styra honom något? Framför allt tycker jag att han sover korta stunder och totalt ganska lite per dygn, knappt 13 timmar vanligtvis. Men han är glad och solig när han är vaken.
    Vi var tvungna att styra upp vår yngstas sömn lite (mest tidsmässigt....han kunde få vara vaken lite längre exempelvis för att passa ihop med storebrors sömn....han somnade ju inte heller själv etc.), för att vi har två barn tätt och för att få det hela att gå ihop för båda . Jag håller med om att det är tajt mellan sista vilan och nattning. Jag hade nog testat att antingen nattat senare och haft kvar vilan som den är eller helt enkelt plocka bort en vila och skjuta lite på dem. 

Om det är någon tröst så sov min yngsta bara 3 gånger 30 minuter i den åldern....och så en natt på 10-11 timmar med massor med nattamning. För det mesta hamnade det runt 12 timmar per dygn....och så var det rätt länge. Han var pigg och glad ändå på något märkligt vis. Han sover mer nu som 1½-åring .
  • Housemouse

Vår son är också 5½ månad men född 1 månad för tidigt. Han gör likadant när han ska somna på kvällen, är först nöjd och ligger och tittar sig omkring, vill ta på mitt ansikte (jag ligger bredvid) och börjar sen vrida huvudet fram och tillbaka. Ibland somnar han utan större spektakel (jag blundar och låtsas sova) och ibland behöver han hjälp att slappna av så då stryker jag honom över pannan eller lägger en hand på bröstkorgen och håller om honom lite, sjunger vaggvisa om han blir mer orolig.

Kanske plockar ni upp honom för tidigt, han kanske bara har ett insomningsgnäll? Många barn gnyr lite när de ska somna och om man plockar upp dem så stör man insomningen. Men de ska naturligtvis inte behöva gråta...

• Xtra

Vad lustigt det är egentligen, min grabb är också nästan 5½ månad och han har OCKSÅ börjat få lite svårare att somna - även på dagtid! De där tiderna du skrev, TS, kunde ha varit våra tider... för min grabb äter och sover också ungefär samma tider som eran - förutom att min sover bara 3 gånger under dagen, 40 minuters pass, så den där vilan vid 18 finns inte här. Istället somnar han för natten mellan 19-20 nångång (beroende på hur svårt han har att komma till ro och somna).

Jag är reumatiker så jag kan inte heller vanka omkring och bära på honom, vilket han helst av allt skulle vilja, men jag får honom ofta att somna i babysittern, medan jag gungar på den. Puh. Och jag har testat massa olika saker...

Hoppas vi får ordning på läggningarna snart!

• syntharen

Min snart 5 månaders har inte nåt större problem med att sova men han kan ibland ha svårt att somna och bökar runt och vrider runt på huvudet som för att leta efter nåt. Då ger jag honom nappen och han blir direkt lugn. Du skriver inget om ni använder napp till er son men det kan vara nåt att försöka med om ni inte har testat det. Jag brukar ta ut nappen när han väl har somnat. Men ibland kan han vakna upp på natten och göra samma sak, så då får han också napp.

• Dagsmeja

Tack för era råd och tips, det är skönt att kunna bolla med utomstående!

Frösöblomster - känns skönt att höra att sömnbehovet kan öka... Glad Jag skulle också gärna vilja ha bort sista vilan, men när han blir trött så blir han det väldigt fort och sedan är det väldigt svårt att få i honom mat och det blir bara en massa gråt istället. Så än så länge känns det som om sista vilan behövs för att vi ska kunna få en mysig, nedvarvad kväll. Men igår fick han vara vaken lite längre innan vi gav sista ersättningsmålet, och då blev han så dåsig av maten att han somnade jättefint sedan. Jag väckte honom lite grann, så han inte lades helt sovande i sängen, och det gick finemang. Det blev en mysig kväll för alla!

Housemouse - så kul att du också har en jämngammal med en liknande start i livet! Såg att din kille föddes 28/5, vår kom två dagar senare - på mors dag faktiskt. Jag ska göra ett nytt försök med att ligga bredvid honom redan från start, och att avvakta lite med att ta upp honom. När jag tänker efter så brukar jag kvällstid inte prova att ligga bredvid honom förrän han har protesterat mot att ligga själv.

Xtra - där ser man, vilka likhteter! Den sista vilan känns inte helt optimal, men än så länge tycks han behöva den. Somna i babysitter har jag inte ens försökt, det kanske funkar?

syntharen - napp är något jag har funderat en del på. Han har napp, men är inte så angelägen om den. När han vaknar på natten så funkar den dock bra, såvida han inte är hungrig förstås. Men kanske är jag för snabb att ge honom den, slog det mig. Kanske ska jag ge honom den först när han börjar böka runt, för ibland behövs det ju bara en förändring för att de ska bli nöjda.

De senaste somningarna har vi kört mycket bärsjal, tajmat in promenader eller helt enkelt famnen. Till stor del är det ju en inställningsfråga hos mig, jag måste sluta förvänta mig att det ska fungera bra som det gjort tidigare, och istället se sjal eller promenad som det naturliga läggningssättet för oss. Då känns det mindre frustrerande.

• chokladkaffe

Jag känner igen mig lite i ditt sätt att tänka fast för oss kom "krisen" lite senare. Sonen var 8mån då han inte längre somnade av amning utan ammade men var sen vaken och kunde inte somna. Det enda som fungerade var att promenera med honom i selen. Vi fick gå ut och gå eller gå nere i källaren (hyreshus) i korridorerna med släckt lampa. Jag hade nån idé om att nu är han ju så gammal att han ska kunna somna i säng. Efter att ha försökt ligga hos honomi vår säng med långa skrik där det slutade med att somnade av utmattning gav vi upp. Därefter promenerade vi varje kväll med honom i 10mån. Sen blev jag gravid och fick problem av bärandet varpå vi gav oss på natta i säng igen. Det jag vill komma fram till är att för mig handlade det mycket om förväntningar om att han skulle somna på ett visst sätt. När vi släppt allt, tänkte att sån här är vårt barn och gick på det kändes det bättre. Nu är det nästan att jag saknar kvällspromenaderna

Svar på tråden 5 månader och svårt att somna, hur ska vi gå vidare?