• Anonym

Vad använder ni mot migrän?

Jag har problem med migrän som däckar mig totalt. Jag har svårt att hitta rätt medicinering. Vanliga mediciner som alvedon, naproxen och ipren fungerar inte alls. Tramadol lindrar ytterst lite. Citodon har medelbra effekt. Riktiga migränmediciner fungerar inte så bra. Har provat ease, och en sån där nässpray. Jag fick ta den rekommenderade dosen x 3 för att få bort migränen vilket kanske inte är så bra. Funderar om det kanske inte alls är migrän eftersom migränmedicinen också har dålig effekt? Kylan utlöser ständigt huvudvärk så det är ett helvete för mig under vintern, trots att jag klär mig varmt. Även om jag lägger mig för att sova efter 12 på natten, eller sover mindre än 8 timmar, så får jag huvudvärk.

Har ni några tips?

• Svar på tråden Vad använder ni mot migrän?
  • Amamma

När jag får ont använder jag Voltaren T/Diclokefak T (samma sak) efter rekomendation från Apotekspersonalen. Det har funkat KANON!!
    Vid vanlig huvudvärk funkar Panodil bra, men annars är det Voltaren som gäller. Jag har i alla år använt alvedon, men efter att jag fick reda på att den kan ge biverkningen "huvudvärk" för vissa så slutade jag använda den MOT huvudvärk. (Lite onödigt att få mer ont, eller att ta tabletter som inte hjälper )
    Testa Voltaren och se om det hjälper, den är ju receptfri (och billigast dessutom )
    Jag hoppas verkligen det funkar för dig med! Lycka till!

• Bluemint

Om jag är snabb när jag känner migränen komma så har Treo visat sig funka jättebra för att stoppa attacken. Diklofenak har funkat dåligt för mig. Har aldrig testat Ease. Om migränen väl brutit ut försöker jag om möjligt gå och lägga mig i ett tyst och mörkt rum och försöka sova. Vissa gånger har huvudvärken försvunnit bara jag lyckats somna ett par minuter.

• DreamBitch

Om du inte har testat zomig så rekommenderar jag det. Jag har den och det är den bästa migränmedicin jag har haft.

• Strella

Sumatriptan kan jag rekommendera men den måste man ha recept på. Tradil, nässpray, sugtabletter har jag testat men utan att bli hjälpt. Jag Tar ibland 2 panodil

• Anonym
    DreamBitch skrev 2010-11-12 22:19:44 följande:
    Om du inte har testat zomig så rekommenderar jag det. Jag har den och det är den bästa migränmedicin jag har haft.
    Har för mig att den sprayen jag provat hette Zomig. Är det en spray?
  • DreamBitch
    Strella skrev 2010-11-12 22:25:48 följande:
    Sumatriptan kan jag rekommendera men den måste man ha recept på. Tradil, nässpray, sugtabletter har jag testat men utan att bli hjälpt. Jag Tar ibland 2 panodil
    Sumotriptan finns visst receptfritt på 50mg.
  • DreamBitch
    Anonym skrev 2010-11-12 22:29:09 följande:
    Har för mig att den sprayen jag provat hette Zomig. Är det en spray?
    Den finns som spray men jag har tabletterna på recept för jag tycker bättre om dom. Använde du 2,5 eller 5mg?
  • Lindis1974

Zomig är den bästa. Men be att få den på recept. Migränen försvinner. En del biverkningar men det är det värt. Sprayen du kan köpa på Apoteket är inte lika effektiv som den receptbelagda. Ingen av de du kan köpa receptfritt är det.

• DreamBitch
    Lindis1974 skrev 2010-11-12 22:34:18 följande:
    Zomig är den bästa. Men be att få den på recept. Migränen försvinner. En del biverkningar men det är det värt. Sprayen du kan köpa på Apoteket är inte lika effektiv som den receptbelagda. Ingen av de du kan köpa receptfritt är det.
    Men sluta. Det där stämmer över huvud taget inte. Det är exakt samma sak.
  • Anonym
    DreamBitch skrev 2010-11-12 22:32:17 följande:
    Den finns som spray men jag har tabletterna på recept för jag tycker bättre om dom. Använde du 2,5 eller 5mg?
    Den starkaste tog jag eftersom jag vet att min migrän är så rejäl. Men det krävdes som sagt tre sprayer så det blev väldigt dyrt Men ska prova tabletterna istället.
Svar på tråden Vad använder ni mot migrän?