• Enensammamma

Någon som har en katt med diabetes?

Jag skulle vilja höra allt om er diagnos, hur det gått sen, hur er katt mår, sprutor, tabletter? ja precis allt!

Min katt har ganska troligt diabetes och vi får provsvaren nästa vecka. Katten är en FAMILJEMEDLEM, älskad och försäkrad så allt dillande om avlivning kan ni lämna hemma...

Jag vill dela tankar och erfarenheter med likasinnade som älskar katter och inte nötter som bara vill förstöra ala familjeliv style..
  • Svar på tråden Någon som har en katt med diabetes?
  • Pellerbom

Min systers katt fick diagnosen diabetes för en del år sedan. Hon och vår mamma la ner mycket tid och kraft på att han skulle fortsätta ha ett bra liv. Han fick insulinspruta 2 ggr/dag, uppmätt mat på bestämda tider och mådde vad vi kunde se riktigt bra. Han fick fortsätta med att vara ute på egen tass, men brukade hålla sig i närheten, och komma när de ropade på honom. En dag kom han inte in och ett par dagar senare hittades han död. Han levde i drygt två år efter att han fått diagnosen. Hade han inte fått gå ut kanske han hade överlevt längre, men varit en ledsnare katt.

• Enensammamma
    Pellerbom skrev 2010-11-13 09:19:14 följande:
    Min systers katt fick diagnosen diabetes för en del år sedan. Hon och vår mamma la ner mycket tid och kraft på att han skulle fortsätta ha ett bra liv. Han fick insulinspruta 2 ggr/dag, uppmätt mat på bestämda tider och mådde vad vi kunde se riktigt bra. Han fick fortsätta med att vara ute på egen tass, men brukade hålla sig i närheten, och komma när de ropade på honom. En dag kom han inte in och ett par dagar senare hittades han död. Han levde i drygt två år efter att han fått diagnosen. Hade han inte fått gå ut kanske han hade överlevt längre, men varit en ledsnare katt.
    Katter med diabetes ska ALDRIG gå ut själva.
  • Liniz77

Min kompis katt fick diabetes o insulin behandlades. Kraftig diabetes, men efter ca ett halvt år satte sig allt o nu är han bara dietbehandlad, specialfoder som skrivs ut, det trodde att diabetesen var en reaktion på flytt, ensamhet etc så att depression ledde till det. Nu mår Jan iallafall bra igen!

• Enensammamma
    Liniz77 skrev 2010-11-13 12:10:56 följande:
    Min kompis katt fick diabetes o insulin behandlades. Kraftig diabetes, men efter ca ett halvt år satte sig allt o nu är han bara dietbehandlad, specialfoder som skrivs ut, det trodde att diabetesen var en reaktion på flytt, ensamhet etc så att depression ledde till det. Nu mår Jan iallafall bra igen!
    TACK! Det låter ju lovande för min kisse då iaf. Vet att det kan vara komplicerat i början men att många katter tom kan bli helt friska igen med rätt kost.

Tex byte till enbart blötmat men nästan inga kolhydrater istället för torrfoder.
  • Liniz77

Min kompis katt äter ngt fr total canin som är gjort för sådant. Dessutom tillsatt m ngt må bra hormon som de får från mammans mjölk... Han har dessutom kassa njurar men sen är han 12 år gammal. Det är även
    Mun egen katt men hon har inga skavanker än bara jobbigt att hon dödar alla småfåglar som vågar ta sig till vår trädgård.

• lennartsdotter

Jag rekommenderar Dr. Hodgkins hemsida www.yourdiabeticcat.com. Hon har arbetat för Hill's, utvecklat Purinas diabetesfoder och är mycket duktig på diabetesbehandling. Hon rekommenderar främst kolhydratfri blötmat, men läs mer på hennes hemsida.  Hon beskriver ingående om vikten att kolla blodocker på katten HEMMA, vilket insulin som är bäst på katter osv.

Alla de jag känner med diabeteskatter som har följt Hodgkins behandlingsprogram har med tien kunnat plocka bort insulinet helt och ändå haft friska katter.

• Bulle i ungnen
    Enensammamma skrev 2010-11-13 12:05:32 följande:
    Katter med diabetes ska ALDRIG gå ut själva.
    Varför inte det då? Klart de ska och får gå ut själva av om de har diabetes!
  • lennartsdotter
    Bulle i ungnen skrev 2010-11-13 23:37:05 följande:
    Varför inte det då? Klart de ska och får gå ut själva av om de har diabetes!
    Hur ska du kunna ge katten mat och insulin regelbundet och se till att den inte matas av någon annan om den går ut som den vill?

Vad händer om katten får en blodsockerdipp ute?

Det är inte ansvarsfullt att släppa ut en katt med en sådan sjukdom.
  • Bulle i ungnen
    lennartsdotter skrev 2010-11-14 12:34:51 följande:
    Hur ska du kunna ge katten mat och insulin regelbundet och se till att den inte matas av någon annan om den går ut som den vill?

Vad händer om katten får en blodsockerdipp ute?

Det är inte ansvarsfullt att släppa ut en katt med en sådan sjukdom.
    De flesta katter kommer hem när de är hungriga och ska man g 2 ggr per dag så ger man på morgonen innan den går ut och påkvällen när den kommer in. Ingen fara alls. Kan inte katten få gå ut så är det meningslöst att låta den leva med diabetes.
  • Liniz77

De flesta som har utekatter kan kattens mönster. Vår katt är regelbunden som en klocka. Mat kl 20 äta lite ut en snabbis o kissa äta lite till, kela lite. Gå ut en sväng till. In o sova i ngt av barnens säng. Samtidigt som ettåringen vaknar på natten passar hon på att gå ut, ute till vi stiger upp vid 7 då sitter hon utanför. Sova hela förmiddagen o ut igen vid 15... Och så vidare. Visst set funkar ju inte med en katt som är väldigt oregelbunden men jag hade nog släppt ut min. För övrigt hittade vi grannens galna klätterkatt på vårt tak i morse. Hon vågade inte komma ner så maken fick klättra upp
    Gps annars på katten kanske. Vår går bara precis på gatan o ca 300 m Max från huset!

Svar på tråden Någon som har en katt med diabetes?