Mom2006 skrev 2010-11-13 09:18:06 följande:
Har börjat i måndags med Lchf och börjar bli lite osäker på om jag äter rätt
Igår åt jag så här:
Frukost: 2 kokta ägg, te med grädde, några bitar rimmat fläsk, ½ dl keso, ½ dl fil
Lunch: Sallad med kassler och feta ost men dressing (creme fraiche, majonnäs, tomatpure och kryddor)
Mellanmål; Te med grädde, några skivor brieost
Kvällsmat: Blomkålspure med 2 kotletter
Kvällsfika: Grönsaker (blomkål, paprika och gurka), dippa (gräddfil, majonnär, tomatpure, örter och kryddor)
Till varje måltid dricker jag nästan 5 dl vatten också, kvällsfikan har jag inte haft de andra dagarna utan bara igår för det var fredagsfika =)
Äter jag rätt eller jag ska ändra på något?
Tacksam för tips och råd....
Har sen i måndags gått ner 1,6 kg...
Hej!
Jag körde LCHF i våras och läste på mig en del och du äter helt rätt! Inga underjordsgrönsaker, självklart inga kolhydrater och en himla massa fett! Jag gick efter max 5g kolhydrater/100g. Det rensar bort en hel del i skafferi och kylskåp...
Ett tips på en gratäng som jag gillade var:
I burk krossade tomater
1/2 zucchini
1 bit fetaost
1 vitlöksklyfta
riven ost
s/p
oregano
Skiva zucchinin tunt, ca 1/2 cm och skär till halvmånar. Stek på dem så de blir mjuka i olivolja. Bre ut dem i en ugnsäker form. Koka upp de krossade tomaterna, krossa i vitlöken, krydda med s/p, oregana. Låt puttra i ca 10 min. Smula i fetaosten, inte allötför små bitar och häll över zucchinin. Strö över den rivna osten. In ugnen, 225 grader tills du fått en fin yta på osten.
Jättegott att äta till allt kött istället för potatisen eller riset.! Jag ledsnade till slut på kall sallad till proteinkällan eller blomkolspuré, den här var suverän att varva med!
Lycka till, du verkar ju ara på rätt spår eftersom du redan gått ner!