• Annelitan

Kan man göra rent micron med rengöringsmedel som Ajax?

Jag råkade bränna popcorn i micron och det luktar jätte illa i den nu men micron blev inte skadad förutom att det luktar bränt popcorn nu i hela lägenheten, har försökt gjort rent de nmed diskmeddel vågade inte använda något annat när man inte vet om det kan börja brinna när det blir varmt om man använt något starkt rengöringsmedel som är brannfarligt.

Har ställt in en skål med ettika som jag hört ska kunna ta bort lukten lite men det har inte hjälpt så mycket...

Finns det några andra knep som ni kan tipsa mig om så blir jag jätte tacksam....

• Svar på tråden Kan man göra rent micron med rengöringsmedel som Ajax?
  • Villimey

Jag undviker så starka saker i micron då man värmer mat därinne. Jag brukar pressa citron i en skål med vatten, köra en stund i micron och sedan torka av med trasa. Diskmedel är mildare än ajax så det skulle vara mitt andra alternativ,

• Annelitan

Tack för ditt svar, har försökt gjort ren den med diskmedel men lukten sitter kvar...ska i väg och köpa citron...hoppas det hjälper....hoppas jag slipper köpa ny micron nu bara, roligare att få lägga pengarna på julklappar i stället ju...

• Hoppfull84

tyvärr är den där popcorn lukten svår att bli av med, jag hade en skål med ättika i 3dar i mikron och kokade en skål med vatten och citron flera gånger och torkade ur. det tog ju bort det värsta men riktigt borta var inte lukten förrän flera månader senare.

• Trollet124

Lite vanskligt att använda starka rengöringsmedel i micron. Bäöttre att satsa på gamla hederliga husmorstips som vinäger, ättika eller citron. Såpa och vatten funkar också om det räcker för att avlägsna lukten.

• Teskedsmamman
    Villimey skrev 2010-11-13 10:19:23 följande:
    Jag undviker så starka saker i micron då man värmer mat därinne. Jag brukar pressa citron i en skål med vatten, köra en stund i micron och sedan torka av med trasa. Diskmedel är mildare än ajax så det skulle vara mitt andra alternativ,
    Fungerar alldeles utmärkt!!

Man kan även blanda ättika och bakpulver och skura micron med.
    4 killar!! - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Annelitan

Tack för era svar och tips...

Ättika och bakpulver ...det får jag också prova... lukten sitter fortfarande kvar... *suck*

• Zaria

Jag brukar köra med Ajax och det har fungerat bra, bara man torkar ur ordentligt sen

• Joico

Inte sjutton köper man väl en ny micro för att man har bränt popcorn!!

Lämna dörren öppen inatt. Kör citronvatten i micron imorgon, torka ur med lite rengöringsmedel och låt dörren stå öppen sen också. Lukten försvinner...

Svar på tråden Kan man göra rent micron med rengöringsmedel som Ajax?