• Anonym

nasonex nässpray

Har en kronisk bihållsinf och har i omgångar fått nasonex av min läkare.  På janus står det att det inte finns nån risk men på andra sidor står det missbildningar. Nu är jag så himla nervös att jag skadat mitt barn. är i v34 nu. Har ni använt nasonex under graviditet och hur har det gått?

• Svar på tråden nasonex nässpray
  • Laurin

Om du är i v 34 borde det ju knappast kunna uppstå några missbildningar då barnet redan är fullt utvecklat, ska bara lägga på sig i vikt....? Jag fick ta nasonex under slutet av min graviditet  och det gick bra. om läkarna bedömer att det är ok så borde det ju vara det. :)

• Anonym

jag har fått den i olika omgångar ända från början av graviditeten. Ja, jag får lita på läkaren men man blir så orolig.

• malin84johansson

ja fick detta oxå å ja fråga läkarna extar noga dom sa att det inte va några farligheter alls

har du läst om missbildningar  hjälp

• Anonym
    malin84johansson skrev 2010-11-13 19:36:24 följande:
    ja fick detta oxå å ja fråga läkarna extar noga dom sa att det inte va några farligheter alls

har du läst om missbildningar  hjälp
    På en del sidor står det om gomspalt och skellettmissbildningar men enligt Janus ska det inte vara nån fara alls  med nasonex.

Janusinfo.se

Användning av nässpray med mometason i tidig graviditet rapporterades av mödrar till 1007 barn - 18 barn hade en missbildningsdiagnos (1,8%), vilket är något under det förväntade antalet (21). Fyra barn (1-2 förväntade) hade läppgomspalt eller gomspalt, ingen annan typ av missbildning var överrepresenterad.

Användning av nässpray med mometason kan ske utan risk för fostret och det är troligt att användning som inhalation också kan ske utan risk under graviditet.
Svar på tråden nasonex nässpray