• Anonym (hmm?)

Luktar illa efter sex...

Jag har haft otroligt mycket problem med bakteriell vaginos och blir behandlad med antibiotika ganska ofta. Trots att jag är fri från min BV emallanåt så luktar jag äckligt efter samlag, speciellt morgonen efter. (nej vi duschar inte efteråt oftast)

Att det beror på pH värdet förstår jag, men kan man inte göra något åt det? Ska jag leva med det här? Lactal återställer ju balansen, tror ni man kan ta lactal efter samlag och att lukten då inte uppstår?

• Svar på tråden Luktar illa efter sex...
  • Anonym (samma dilemma)

Har hört av många i min umgänges krets att dom har samma dilemma tror d e helt normalt :P

• Minomin

Dom säger ju i reklamen "efter bad, sex och mens" (vilket skulle betyda ett par paket i månaden?!) :)

Testa och se om det blir bättre. Att duscha efter lär väl inte hjälpa. Man duschar sig ju inte "in" liksom, och det är där de oigenkända bakterierna (från mannen) ligger och gror antar jag :)

• Anonym

Kan vara att din vagina inte riktigt kommer överens med din pojkväns bakterier han har på sin penis. Då blir det lätt så men återställs ganska snabbt av sig självt. Gör det inte det, så kan lactal vara att rekomendera. Men vet dock inte om man får ta det efter varje samlag eller så.

• Anonym (hmm?)

Jo grejen är att lukten sitter kvar i någon dag eller två. Att ta en hel lactalkur efter varje samlag kommer min plånbok verkligen lida av, det är ju inte så billigt precis... men att ha den där lukten ens för en dag är hemskt! tänkte mest om man kan ta EN tub för att liksom "förebygga" eftersom att det inte är något som kommer att vara.

• Anonym

Jag brukar duscha av bara underlivet efter samlag, går fort och är värt det dagen efter!

Jag har hört att man ska äta mindre socker för att få en bra balans, fast det kanske bara är mot svamp.

Brukar inte använda någon tvål ö h t där nere, bara ljummet vatten. Använder jag tvål (även lactal) så börjar det klia efter några dagar.

• Anonym (hmm?)

Finns det något "naturligt" som har samma pH-återställande funktion som lactal? Det kanske är bättre att använda sig av något sånt om det inte är bra att använda lactal för mycket?

• Anonym
    Anonym skrev 2010-11-13 19:23:54 följande:
    Jag brukar duscha av bara underlivet efter samlag, går fort och är värt det dagen efter!

Jag har hört att man ska äta mindre socker för att få en bra balans, fast det kanske bara är mot svamp.

Brukar inte använda någon tvål ö h t där nere, bara ljummet vatten. Använder jag tvål (även lactal) så börjar det klia efter några dagar.
    Lactal är ingen tvål.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-11-13 19:23:54 följande:

eller oj jag menade att skriva lactacyd! inte lactal det är ju ingen tvål!
  • Anonym (hmm?)

Jag använder heller ingen tvål just för att jag ofta får problem med pH-balansen annars också.

Har också hört att vi helt enkelt inte "matchar" men någonting borde man ju kunna göra åt det...

• Anonym

Har samma problem. Jag brukar torka av mig med en parfymfri tvättlapp (sådana som man har till bebisar) efteråt och det hjällper mot lukten.

• Anonym

Jag har haft problem med bacteriell vaginos i flera år. Dock nu efter jag fick barn så har det inte dykt upp sen jag blev gravid. Hoppas det håller i sig. Peppar peppar...

Jag brukade ta en tub lactal då jag kände att jag behövde det. Det hjälpte. Att bara tvätta sig fungerar ju inte om man fått obalans.
    Lactal skall ju vara rätt naturligt men det fungerar även med naturell yoghurt. Problemet kan vara bara att få upp det down there :)

Svar på tråden Luktar illa efter sex...