• Skogsflickan

F-ledig och sparad semester?

Jag har lite frågor...Hur funkar det med sparade semesterdagar när man är föräldraledig? Kan man ta ut dom iställer för föräldradagar för att spara på dessa? Eller kan man ta ut både och samtidigt?Jag har hört olika versioner och eftersom jag inte kan något om det och det är första barnet så undrar jag hur sånt funkar

• Svar på tråden F-ledig och sparad semester?
  • CeeJay

Man kan aldrig ta ut semester och föräldrapenning samtidigt.

Däremot kan du, med din arbetsgivares godkännande, avbryta din föräldrarledighet och ta semester några veckor istället, om du vill. Många arbetsplatser har som krav att man tar ut minimum 20 dagar per år i semester. Men hör med din arbetsplats om rutinerna hos er så får du bäst svar ang det praktiska.

• hannis

Jag använder semester under delar av min föräldraledighet. Jag sparar hellre på föräldradagar än semesterdagar och min arbetsgivare verkar inte ha något emot det.

• Anne69

Du kan blanda in semester i din föräldraledighetsperiod. Det brukar ju ge lite mer pengar och kan därför vara bra! Jag har valt att spara lite av varje...... har föräldradagar kvar för att kunna förlänga sommarsemestern men sparar semesterdagar för att kunna ha kvar när föräldraldagarna är slut dvs när barnet är 8 år.

Svar på tråden F-ledig och sparad semester?