• Caroliine

Magknip av Minifom?

Fick tips av BVC att jag skulle prova att ge min snart fem veckor gamla dotter Minifom. Hon har haft lite magknip nämligen. Hon äter enbart ersättning då ammningen inte funkade som vi hoppats. Har gett  henne Minifom både igår och idag. Men jag tycker bara det blivit värre. Idag har hon fått magknip VARJE gång hon ätit. Så har det inte vart innan.

Är det någon mer som upplevt att Minifom snarare förvärat magknipen än gjort det bättre?

Jag undrar även om ni har lite tips mot magknip. Har testat en hel del, men det kanske finns fler tips man kan testa. Gör ju så ont i mig att se henne ha så ont.

• Svar på tråden Magknip av Minifom?
  • Hannsi

Jag upplevde också att miniform inte hjälpte, utan att magknipen snarare blev värre. Vår son var sex veckor när vi slutade ge honom miniform, och bara efter någon dag blev hans magknip lite lindrigare. Nu, vid åtta veckors ålder, har han sällan ont i magen när han har ätit.

• Faile

Sonen kräktes av minifomet så det slutade vi med efter bara några gånger.
    Sempers magdroppar fungerade däremot jättebra. Dock tar det 1-2 veckor innan det ger effekt.
    Snabb lindring kan fås genom massage annars.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • MatildaAn

Du kan inte räkna med att det ger effekt efter två dagar

• MatildaAn

Ursäkta hela mitt inlägg kom inte med:s
    . Testa Sempers magdroppar. Funkar perfekt för min dotter!

• Joje

Minifom fungerade inte på mina barn heller, men man måste ge det lite tid innan man förkastar det!! Jag rekommenderar också Sempers Magdroppar istället, det fungerar verkligen och dessutom ges det bara 1 gång om dagen!! Enkelt och effektivt!! Lycka till!!

PS Magdropparnas effekt kan också vänta på sig lite... det dröjde 1½-2 veckor innan vi märkte av effekten!! DS

Liam 070417 & Linn 080712
  • the W family

här var det tvärtom.. sempers magdroppar hjälpte inte alls, däremot minifom.. dock tog det ca 4veckor innan det uppnådde full effekt.

Vi började runt 1½ månad o slutade först när han var 4månader..

Dagtid då man hade uppsikt sov sonen på mage när han var så liten som din knodd.. La honom på mage, på en kudde i soffan, det var enda sättet han kunde sova någorlunda pga magknip o gaser.
    På nätterna sov han på mage på mig...

hittade lite info om magmassage:

MAGMASSAGE
    En del tycker att magmassage hjälper. Så här gör du:
    • Vattenhjulet: Lägg höger hand precis under babyns bröstkorg och för den mot dig som om det var sand i den. Gör samma sak med vänster hand. Fortsätt växelvis med höger och vänster hand i en jämn rytm.
    • Knä i mage: Håll ihop babyns knän och för dem försiktigt mot babyns mage och håll dem där i 6 sekunder. Släpp försiktigt ut benen igen och skaka dem lite.
    • Sol och måne: Lägg vänster hand på den nedre delen av babyns mage. Smek i en cirkel medsols över hela magen. Lägg därefter höger hand på den övre delen av babyns mage och gör en halvmåne på den vänstra delen av magen. Växla mellan solen och månen – först solen och sedan månen.

En massagerunda består av:
    • 6 vattenhjul med varje hand • 6 sol och måne
    • Knä i mage • Knä i mage

Gör 2–3 rundor direkt efter varandra två gånger om dagen. Prata under tiden som du masserar. Det har en lugnande effekt. Om babyn har fasta gråtperioder kan det vara bra att massera ½–1 timme innan de brukar börja. Det kan ta upp till två veckor innan barnet blir bättre, men ofta går det fortare.
  • AnnikaR

Har aldrig testat Miniform eftersom hon på BVC tyckte vi skulle använda Sempers magdroppar som jag tycker har fungerat super!!

• Caroliine

Tack för era svar. Nej jag är mycket väl medveten om att effekten inte kommer direkt. Men nu har jag testat att inte ge henne dropparna alls. Se där, ingen magknip över huvudtaget. Kanske är så att dropparna inte behövs. Att det räckte att vi bytte från Sempers ersättning till NAN istället?

Ska avvakta lite och se hur hon blir utan dropparna. Annars får vi väl testa Sempers magdroppar istället!

Tack för massage tipset, låter mysigt. Ska testa och massera hennes lilla mage senare! :)

• saralund

Minifom hjälpte inte oss heller, Sempers magdroppar märkte jag inte heller någon skillnad på. Däremot massage är riktigt bra, så som beksrivits ovan. Gör det konsekvent två gånger om dagen i två veckor så slår jag vad om att du märker skillnad sen. (Fortsätt även efter det) 

Lycka till! 

• Helena28

Hur många droppar tar ni av mininfomen?? Man ska ge minst 25 droppar.. 10 st hjälper inte!!

Svar på tråden Magknip av Minifom?