• sunin

    Rätt till föräldraledighet efter 8 år

    Som adoptivförälder har man ju rätt att ta ut sin föräldrapenning i 8 år efter man fått barnet i sin vård. I vårt fall tills barnet är 9,5 år. Men vad händer om föräldrapenningen är slut och man ändå vill arbeta deltid fram tills barnet är 9,5 år. Har man rätt till det eller är det bara om man har föräldrapenning kvar?

  • Svar på tråden Rätt till föräldraledighet efter 8 år
  • inoka

    du har ju bara rätt till att ta ut om du har dagar kvar. Spelar ju inte ngn roll om du har adoptivbarn eller biologiska.
    Har du inte garantidagar kvar? De kan du ju ta ut även om det är 90 kr/dag..Jag växlade med det hela tiden fram till att den största va 8 år. Det gjorde att jag kunde hålla lite på och dra ut på f.ledigheten.

  • swisch

    OK! Man har dålig koll... Jag trodde man bara fick ta ut f ledigt tills barnet var 8 år. och om man får en treåring så har man bara 5 år på sig. Jag har kanske fel( hoppas). Är det så att man får ta ut f ledigt till 8 år efter man fått barnet i sin vård?

  • AaronElina

    enligt föräldraledighetslagen får man ta föräldra ledigt med eller utan betalning!  = man får ta fl  utan betalt

  • AaronElina

    Föräldraledighetslagen ger dig som är förälder rätt att vara ledig från arbetet, med eller utan föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning.


    Informationen är endast en översikt. Vill du veta mer om föräldraledighetslagen kan du vända dig till din arbetsgivare eller ditt fackförbund.


     
  • swisch

    Kollade lagen. Verkar som att man inte får ta ut tid efter barnet fyllt 8 eller avslutat sitt första skolår ( om detta är senare) Detta var även preciserat för oss adoptivföräldrar, så vi får väl snabba oss att ta ut tid.TS om jag förstår det rätt kan du inte ta ut ledighet tills ditt barn är 9,5 år

  • Mamma till E

    Du har rätt att ta u föräldrapenning i åtta år efter hemkomst - dock längst till barnets tio-årsdag.

    Jag hade fått dessa uppgifter innan adoptionen och har fått det bekräftat av försäkringskassan. De räknade från den dag som jag fick mitt barn i min vård.

  • Hjärtat längtar

    Man har rätt att gå ner i tid till 75 % när man har barn under 7 år, det är väl oavsett om man har föräldradagar kvar. Det tror jag iaf.
    Men om du har fram till ditt barn är 9,5 år det vet jag inte.

  • Octobers

    Maila FK för rätt info så har du på papper vad som gäller och börjar någon ifrågasätta så kan du hänvisa till att du har det skriftligt.

  • VNmamma
    Octobers skrev 2010-11-15 09:26:36 följande:
    Maila FK för rätt info så har du på papper vad som gäller och börjar någon ifrågasätta så kan du hänvisa till att du har det skriftligt.
    Men ts frågar inte om föräldrapenning, hon undrar om hon kan vara tjänstledig för vård av barn, det är ju en fråga mellan henne och arbetsgivaren.

    ts
    Så här säger lagen:

    "Oavsett om du tar ut någon föräldrapenning eller ej, har du rätt att ta tjänstledigt på heltid för att vårda ditt barn från det att barnet föds tills det är ett och ett halvt år. Samt att gå ned i arbetstid (till 75 procent) tills barnet fyllt åtta. Eller tolv, om du är anställd på myndighet eller affärsverk."
  • sunin

    Då verkar den bästa lösningen vara att arbeta deltid utan föräldrapenning innan barnet är 8 år och på så sätt spara föräldrapenning så det finns kvar mellan 8-9,5 år.

  • VNmamma
    sunin skrev 2010-11-16 09:24:40 följande:
    Då verkar den bästa lösningen vara att arbeta deltid utan föräldrapenning innan barnet är 8 år och på så sätt spara föräldrapenning så det finns kvar mellan 8-9,5 år.
    Möjligen.
    Men det förutsätter att din arbetsgivare medger tjänstledighet efter att barnet fyllt 8 år/varit i din vård 8 år.
  • Emeli

    Många arbetsgivare, bl.a.inom offentliga sektorn, går med på att man jobbar 75% tills barnet fyller 12 år.Kolla vilken policy din arbetsgivare har. Om de är restriktiva borde du kunna lyfta f-penning tills barnet fyllt 9½ år. Såvitt jag förstår kan inte din arbetsgivare neka dig ledighet om du har f-dagar kvar.

  • VNmamma
    Emeli skrev 2010-11-23 18:50:51 följande:

    Många arbetsgivare, bl.a.inom offentliga sektorn, går med på att man jobbar 75% tills barnet fyller 12 år.Kolla vilken policy din arbetsgivare har. Om de är restriktiva borde du kunna lyfta f-penning tills barnet fyllt 9½ år. Såvitt jag förstår kan inte din arbetsgivare neka dig ledighet om du har f-dagar kvar.


    Jag tror inte det spelar någon roll om man har f-dagar kvar eller inte. Inte enligt det jag tidigare klistrade in från en facklig sajt:

    "Oavsett om du tar ut någon föräldrapenning eller ej, har du rätt att ta tjänstledigt på heltid för att vårda ditt barn från det att barnet föds tills det är ett och ett halvt år. Samt att gå ned i arbetstid (till 75 procent) tills barnet fyllt åtta. Eller tolv, om du är anställd på myndighet eller affärsverk."
     
  • Emeli
    VNmamma skrev 2010-11-23 20:32:17 följande:
    Jag tror inte det spelar någon roll om man har f-dagar kvar eller inte. Inte enligt det jag tidigare klistrade in från en facklig sajt:

    "Oavsett om du tar ut någon föräldrapenning eller ej, har du rätt att ta tjänstledigt på heltid för att vårda ditt barn från det att barnet föds tills det är ett och ett halvt år. Samt att gå ned i arbetstid (till 75 procent) tills barnet fyllt åtta. Eller tolv, om du är anställd på myndighet eller affärsverk."
     
    När barnet har fyllt 8 år kan det ha avgörande betydelse att man har fp-dagar kvar. För vissa kan det vara en god idé att snåla så mycket man kan med dem.

    Om arbetsgivaren har som policy att bevilja att man jobbar 75% fram tills barent fyller 12, spelar det så klart ingen roll om man har fp-dagar kvar eller inte, annat än för ekonomin förstås. I dessa fall beviljas man partiell tjänstledighet i vilket fall som helst. Det gäller för övrigt inte bara dem som är anställda på myndigheter eller affärsverk. Det är vanligt inom offentliga sektorn, t.ex. sjukvården och förskolan/skolan.

    Om arbetgivare däremot har policyn att man bara beviljas partiell tjänstledighet fram tills barnet fyllt 8 år, har det stor betydelse för en adoptivförälder att ha fp-dagar kvar om man vill vara partiellt tjänstledig efter att barnet har fyllt 8 år. Så länge dessa dagar finns kvar outnyttjade men giltiga har man rätt att ta ut dem, i ts fall tills barnet har fyllt 9½ år.
Svar på tråden Rätt till föräldraledighet efter 8 år