• Ringtail

Varför firar du jul?

Som avknoppning från tråden om huruvida det är lämpligt med kyrkoavslutning i skolan inför jullovet så startade jag den här. Det verkar vara ett antal som anser att man inte borde fira jul om man inte är troende. Så, hur ser det ut egentligen? Varför firar just DU jul?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför firar du jul?
  • La Lola

Mysig tradition.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Majsan70

Jag firar jul av den enkla anledningen att jag har barn. Gud o Jesus o sånt har lite med vår moderna jul att göra. Men hade jag inte haft barnen hade vi inte heller firat jul.

• Selma1966

Mysig tradition här också. Ett härligt tillfälle att samla familjen och ha mysigt under en mörk och trist årstid.

• gladare

Till minne av jesu födelse

• April barn

Jag firar jul för att det är mysigt, är inte troende eller med i kyrkan utan tycker bara det är en trevlig högtid.

• Ringtail

Personligen så ser jag julen som en härlig, glittrig fest mitt i mörkret. Det är supermysigt med en anledning att samlas hela familjen och ha det trevligt. *längtar till jul*

• 071001

En mysig familjefest, tradition. Glitter, kulor och granbarr, mm me like it!

• Slacker

Att fria att Jesus förddes är ju fel eftersom att han faktiskt inte föddes på jukafton, så jag firar bara för att jag fastna i traditionen helt enkelt

• Mummyfied

Till minne av jesu födelse. Fast jag brukar inte fira särskilt mycket alls egentligen.  Äter lite julmat på sin höjd kanske.

Svar på tråden Varför firar du jul?