• Ellan 73

Min bebis tittar på tv- normalt?

Min 8 veckors äälskar att se på tv. Om jag sitter framför tv:n och så sitter han med och tittar och pratar med tv:n..

Hur tidigt gjorde era bebisar det? Något ni känner igen? 

• Svar på tråden Min bebis tittar på tv- normalt?
  • JeanneDArc

om jag förstått det är det inte ovanligt att bebisar fastnar i tv:n, eftersom den hela tiden kastar ut färger, ljud osv. Bebisen kan då inte riktigt värja sig för alla intryck som kommer, kan inte slita bort blicken med en risk att bli överstimulerad i slutändan. Men jag kan inte påstå att jag har en vetenskaplig källa på det hela.

• abinito

Min son på 3 månader gillar oxå tv:n väldigt mkt, vänder man honom så vrider han huvudet så han ser. Pratar och skrattar hela tiden.

• Mälaröbo

Min dotter låg ofta och skrattade åt tv-n när hon var liten. Speciellt den gamla konsum-reklamen och fotbollsmatcher

Klart att det kan bli mycket intryck för en så liten, men nån måtta får det väl vara. Hellre än nöjd bebis i 10 minuter när man tex ska laga mat!

• Ellan 73
    JeanneDArc skrev 2010-11-14 11:58:09 följande:
    om jag förstått det är det inte ovanligt att bebisar fastnar i tv:n, eftersom den hela tiden kastar ut färger, ljud osv. Bebisen kan då inte riktigt värja sig för alla intryck som kommer, kan inte slita bort blicken med en risk att bli överstimulerad i slutändan. Men jag kan inte påstå att jag har en vetenskaplig källa på det hela.
    Förstår. Känns inte toppenbra att han gillar att se på tv så där, men samtidigt kan det vara skönt en liten stunds paus. Han är vaken hela dagarna, så 5 mins annan fixering än vid mig är ganska skönt..
  • JeanneDArc

oj! sover han inte alls på hela dagarna? blir han inte ledsen och gnällig då?

• Ellan 73
    JeanneDArc skrev 2010-11-14 22:48:15 följande:
    oj! sover han inte alls på hela dagarna? blir han inte ledsen och gnällig då?
    Hmm jo det blir han..jag har ammat många många timmar som tröst och han somnar och så fort jag bara tänker att jag vill lägga ifrån mig honom, så vaknar han igen den luringen! Så ok han såver en 5 eller 10 min här och där..har jag tur sover han en halvtimme, i famnen dock..

Nu börjar det kännas lite lättare då han inte bara vill amma hela tiden utan också leka då och då. Han är väldigt aktiv. På kvällarna blir han som värst när han är övertrött. Då är amningen inte längre en "skön" stund, utan snarare sista kampen mot tröttheten.

Jag har mycket svårt för att bara komma ut på promenad. Krävs en massa teknik, nogrann planering och lång startsträcka för att det överhuvudtaget ska gå att ta sig någonstans. Nu äntligen har han somnat några stunder i vagnen och inte bara skrikigt..så det blir bättre och bättre.
    Jag ser ju hela tiden till hans alla basbehov är tillfredställda så jag tror att det handlar om att han har ett enormt behov av trygghet och närhet. 
  • tankar2009

Haha ja här är en till som har en liten bebis (3 månader) som är jättefascinerad av TV:n. Jag försöker att placera honom så att han inte ser tv:n, men rätt som det är så har han vridit hela huvudet för att titta ändå... haha... men det blir max några minuter per dag som jag låter honom "titta"... han ääääälskar det!!!

• Jkpg Deluxe

VÅr son (10 mån) har också alltid gillat tv:n (playhouse disney) :) 
    Han får titta en stund på morgonen och ev. en stund på kvällen också....men vi har inte tv: n på på dagen...jag tycker det räcker med morgon/kväll...men det är skönt att han gillar det så jag får "fria händer" en liiiiten stund....annars vill han BARA klänga och hänga på mig...väldigt mammig....:)  

• JeanneDArc

låter rätt tiungt och jobbigt får jag säga..du har inte funderat på att testa själ? Min dotter var ungefär lika lättsövd och lika närhetskrävande som din och det var en befrielse ibland. Men själ sitter de ju mot huden på en och blir trygga samtidigt som man kan röra sig. Och hon vaknade inte heller eftersom hon somnade ju när jag rörde mig redan, tex på promenad eller nåt. Ibland funkade det att ligga ned och amma och sen väääääldigt försiktigt och obekvämt rulla iväg från henne utan att hon märkte det hehe

• JeanneDArc

öhm SJAL inte själ hahaha

• Sussna

Jag har en liten kille på snart 4 månader som oxå älskar att titta på tv...hur man än vänder och vrider han så försöker han titta på denGlad

• MissEllie

Här har ni en till, har en tjej på 9 veckor som sitter med stora uppspärrade ögon och ett leende på läpparna om man sitter i soffan med henne och hon råkar sitta framåt och se TV:n

Det är väl så att de ser alla färger och nyanser och fascineras av det.

• sommartjejen1

här är en till som har en pojke på 3 månader som älskar att titta på tv...han vänder och vrider på huvudet för att få se på tvn...när han sitter i babysittern framför den sprattlar han skrattrar oc pratar en himmla massa!

Svar på tråden Min bebis tittar på tv- normalt?