• Anonym

Hur fan orkar man? Tiggande barn

Har ett barn på 20 månader som jämt tigger kex....Kan kalla barnet för Per. Det första Per gör på morgon är att ställa sig och peka på skafferiet och vill ha digestive. Givetvis blir det inte några kex innan frukost.
    Samma sak när vi kommer hem frn dagis. Men där blir det kanske ett kex 3-4 ggr i veckan då det är en stund efter mellanmålet på dagis och tills den riktiga maten är klar.
    Nu idag sov Per i sin vagn 1.5 h. Det första han gör nar han kommer in. Jo ställer sig vid skafferiet.
    Har erbjudit banan och leverpastej smörgås med mjölk. Men NEJ NEJ NEJ.... Han har nu skrikit sig hes i 20 min och några tårar kommer.
    Jag började gråta och satte mig på golvet. Då kom han fram och drog i mig och rev mig.
    Det här beteende har hållt på i ca 1 månad. Han äter knappt någon annan mat som vi serverar.  Yohurt och havrefras går bra.
    Det värsta va nog förra veckan när vi va på kalas då började han tigga hos dom vi va hos. Han trodde dom hade kex hemma....
    Vi ska snart få tid för op av mandlar och polyper, så han äter allmänt dåligt och har gått ner i lite i vikt.
    Men det är just det här tiggeriet jag vill bli av med. Hur fan ska jag göra.

• Svar på tråden Hur fan orkar man? Tiggande barn
  • JeanneDArc

jag hade nog plockat bort de där kexen totalt ett tag så han slutade. nu vet han ju att han får kex ganska ofta när han börjar hålla på. altnernativt att införa ett kex som efterrät om dagen eller nåt liknande, men det beror på hur mycket han förstår av när du berättar och förklarar. om han hänger med på att det är endast då.

• Anonym

Jag har plockat bort alla kexen nu. Med tanke på hur ofta han vill ha kex så är det inte många gånger han får något.

När jag har gett honom ett så har jag sagt att det blir bara 1 för sen ska vi äta. Men han förstår inte det.

• aster

Jag skulle sluta att ha digestive hemma. När han tigger lyfter du upp honom till skåpet och visar att det inte finns några kex. 
    När barnen är hungriga innan middagen  så går det inte att undvika skrik och gnäll. Jag brukar erbjuda något de får äta obegränsat, tex morotsstavar. Jag brukar ge frukt i vagnen på väg från förskolan. Om jag har missat i planeringen och inte kommer kunna fixa middag inom rimlig tid från att vi kommit hem så får de äta yoghurt, banan och havrekuddar eller något annat jag tycker är nyttigt nog.

• Anonym

Hålla fast vid det du erbjuder annars får han vara utan. El ge med dg och han vet att gråta funkar om man vill ha nåt. El erbjuda kex på helg och frukt el grönsak på vardagar. El äta frukt först även på helgen och sen kex. Var konsekventa bara

• Anonym

Jag är väldigt ofta konskvent men inte mer än människa heller .
    Jag tycker själv att man ska vara konskvent och stå för det man bestämt. Men eftersom att han gått ner i vikt så blir man ju nojig också. När bvc påpekar detta och så.
    Men sen fick vi ju reda på att mandlar och polyperna spökar och antagligen därför viktnedgången.

• Anonym

Idag spårade allt ur. Han låg på golvet och rullade och skrek så han knappt fick luft (när jag va liten kunde jag skrika tills jag svimmade)
    slutade med att jag la honom i hans säng med en flaska mjölk och en cd-skiva med mysig musik. Han låg helt tyst i ca 30 minuter så länge skivan spelade. Nu är han en glad gosse igen. Och för tillfaället har han glömt kexen.

Kan tillägga att det är bara ca 1-2 månader sen som jag började köpa hem lite kex och sånt. Vi har aldrig fikat på sånt förut. Men när bvc sa att han gått ner i vikt så är man som förälder glad för det lilla. Men det har gått för långt  nu.

• bonnieloveskim
    Anonym skrev 2010-11-14 11:58:41 följande:

Jag har plockat bort alla kexen nu. Med tanke på hur ofta han vill ha kex så är det inte många gånger han får något.

När jag har gett honom ett så har jag sagt att det blir bara 1 för sen ska vi äta. Men han förstår inte det.

Men varje gång han får kex så uppmuntrar du beteende ännu mer.
    Det måste vara tvärstopp till 100% jämt!

Låt han bli så arg han bara kan bli!
    Det kommer vara tufft för dig och för han.

Men det bästa är att du finns där för at krama om han när han blir så arg.
    Straffa inte utan stötta.

Jag läste att du lade han i sängen med en flaska mjölk.
    Var det ok för barnet eller blev det som ett straff för barnet att han inte fick ha dig?

Bra att en cd skiva funkar.

Men kom ihåg att inte straffa, inte lägga i sängen för att barnet trotsar utan barnet ska ha tillgång till dig då han håller på så här.

När barnet har lugnat ner sig kan det vara bra att du erbjuder annat.

Och oavsett hur mycket barnet trotsat eller hållt på så när barnet accepterar något annat så berömmer du ofantligt mycket och kramar om och säger hur duktigt barnet är som tar det andra du har gett barnet.

Beröm barnet varje gång det äter något så barnet känner att det får så mycket positiv uppmärkamhet det förtjänar när det äter maten, oavsett hur mycket du fått truga och böna och be om att han ska äta, vid första tuggan visar du all din glädje över detta och kramar och berömmer med stående ovationer.

Om han behöver öka i vikt så servera röd mjölk eller grädde att dricka, ha riktigt smör hemme och be mycket smör på mackor.
    Du kan ge extra fett istället för kakor.

Sötsaker är inte bra att ge när man behöer gå upp i vikt eftersom det ger ett sug efter socker.
    Ge istället rätt mat.

BVC brukar ha kontakt med dietister.
    Be att få prata med en sån.
    De kan även ta in matscheman så de ser vad barnet ätit och räkna ut om barnet behöver annat som det saknar om det får i sig för lite av vissa näringsämnen eller vitaminer ellerför mycket av annat eller så.

KAn du inte ge ditt barn välling?
    Det är bra att äta, även som mellanmål eller kvällsmål efter middagen.
  • Mälaröbo

Jag har med åren helt slutat ha det hemma som jag inte vill att de (eller vi) ska äta, tex kakor, risifrutti och sockriga flingor mm. Ett tag hade vi inte heller riskakor hemma då det var det enda som skulle ätas hela tiden. Har en matvägrare i huset...

När de är små funkar ju inte förklaringar så bra. Då är det bättre att öht inte ge det man inte vill att de ska äta. När de blir större funkar kanske förklaringar, men tjat och sura miner blir det ju ändå.

Jag märker klart och tydligt att tjatet minskar när jag är konsekvent, men precis som du säger är man inte mer än människa så det är lättare att inte ens ha det hemma.

• Anonym

Han tyckte det va ok att ligga i sängen. Skulle aldrig falla mig in att ha sängen som straff. För hus ska han då vilja ligga där frivilligt på kvällen??

Jag vet att jag ger rätt och bra mat. Jobbar själv som kokerska och vet vad man ska äta och hur man berikar. Men problemet har varit att han inte har ätit knappt något alls.
    Och jag har varit stenhård innan det här med mat och inte äta mellan målen mm mm.
    Men sen när han blev dålig så är det klart att man som förälder blir rädd vilka kunskaper man än har.

• bonnieloveskim
    Anonym skrev 2010-11-14 12:57:35 följande:
    Han tyckte det va ok att ligga i sängen. Skulle aldrig falla mig in att ha sängen som straff. För hus ska han då vilja ligga där frivilligt på kvällen??

Jag vet att jag ger rätt och bra mat. Jobbar själv som kokerska och vet vad man ska äta och hur man berikar. Men problemet har varit att han inte har ätit knappt något alls.
    Och jag har varit stenhård innan det här med mat och inte äta mellan målen mm mm.
    Men sen när han blev dålig så är det klart att man som förälder blir rädd vilka kunskaper man än har.
    du säger att du varit stenhård att inte äta mellan målen.
    Vilka mål har ni per dag?

Ett barn i den åldern bör ha fruksot, frukt/mellis, lunch, mellins, fruktstund, middag, kvällsmål.

minst 5 tillfällen då man äter under dagen i alla fall.
  • Anonym

Välling
    Frukost
    Frukt/mellis
    lunch
    frukt/mellis
    middag
    välling

Tror mer det handlar om att han upptäckt att det är gott med kex.....
    Men nu har vi glömt dagens händelse och fått en finfin farsdag.
    Utbrottet idag va utan dess värld. Han har gjort så ca 3 gånger tidigare. Alltså skrika så länge och så hysteriskt att han nästan tappat andan. Ingen tröst har då hjälpt. Sist han gjorde så så la jag honom i sängen då med. Han somnade snabbt och sov i 3 h så antagligen är han övertrött.

• bonnieloveskim
    Anonym skrev 2010-11-14 19:29:04 följande:
    Välling
    Frukost
    Frukt/mellis
    lunch
    frukt/mellis
    middag
    välling

Tror mer det handlar om att han upptäckt att det är gott med kex.....
    Men nu har vi glömt dagens händelse och fått en finfin farsdag.
    Utbrottet idag va utan dess värld. Han har gjort så ca 3 gånger tidigare. Alltså skrika så länge och så hysteriskt att han nästan tappat andan. Ingen tröst har då hjälpt. Sist han gjorde så så la jag honom i sängen då med. Han somnade snabbt och sov i 3 h så antagligen är han övertrött.
    Ja han måste verkligen varit övertrött om han sov i 3 timmar.

Och nu när kakorna är borta kan du ju tillsammans med han leta igenom skåpet så att han ser att de inte finns där längre.
Svar på tråden Hur fan orkar man? Tiggande barn