• Johan75

Sverige är ett kristet land!

Sverige är ett kristet land och även om många inte längre tror så bygger samhället på de kristna värderingar om implementeras genom den långa historien av kristen tro i vårat land.

Detta är någonting som människor återkommer till igen och igen i politiska och religiösa diskussioner. Framförallt kan man just nu läsa dessa tankar i  tråden om skolors julavslutningar i svenska kyrkan.

Jag undrar bara lite mer konkret vilka dessa kristna värderingar är. I tråden jag nämner ovan är det först och främst traditioner och ceremoniella firanden som avhandlas men jag tycker mig kunna läsa mellan raderna att många hävdar att det även ska finnas någon slags kristen mentalitet hos oss svenskar och jag ställer mig frågande till detta.

Vilka är dessa kristna värderinar som skapar det typiska svenska? Hur tar sig dessa kristna värderingar sig uttryck i samhället? Kan man se att dessa uttryck är typiskt kristna, det vill säga att de inte går att hitta i kulturer där andra religioner är dominerande?

Behold, i come as a thief.
  • Svar på tråden Sverige är ett kristet land!
  • bakeacake

Att man vill ha allt som kyrkan erbjuder men inte bekänna sig som kristen.. Det är så jävla typiskt svenskt!!

Man vill ha dop, men inte att gud ska vara inblandad utan för att det är fint. Man vill gifta sig i kyrkan men vill att gud ska nämnas så lite som möjligt och inte ha några psalmer. Man vill fira jul, men för att man alltid gjort det och inte för att det handlar om en kristen händelse....

Jävla mellanmjölksland!!

www.sofiabrandon.blogg.se - Hertiginnan av Bålsta, Den ocensurerade sanningen...
  • Johan75

Så att man vill gifta sig i kyrkan, ge sina barn namn genom en gammal namnceremoni och umgås med familjen på ledigheter är de kristna värderingar som formar hela samhälle. Trodde  det skulle vara mer än så.

Behold, i come as a thief.
  • lykantrophona

Suck. Sverige är bland världens mest icke-religiösa länder, och inte heller har vi någon statskyrka längre. Även om riket Sverige som vi känner det idag inte fanns för tusen år sen, så har jag ändå hört det ofta sägas att Sverige var sist i Skandinavien att kristnas.

Men ändå så står det något om kristna värderingar i skolplanen. Jag undrar också vilket de menar? Att inte göra uppror om man är slav, att celibat bör uppmuntras, att vända andra kinden till? Jag har oftast bättre koll på bibeln och kristendomens historia än många kristna, men ändå är kristendomen lite av ett mysterium för mig. De hävdar sig ha en bra grund att stå på, att det finns en sann lära... men ändå varierar kristna traditioner och värderingar oerhört från en till en annan.

Kanske någon som brukar säga "Sverige är ett kristet land, därför ska vi ha skolavslutning i kyrkan/inte viga homosexuella/lära barnen mer om kristendom" kan förklara?

• Dorian Ertymexx
    bakeacake skrev 2010-11-14 17:11:47 följande:
    Att man vill ha allt som kyrkan erbjuder men inte bekänna sig som kristen.. Det är så jävla typiskt svenskt!!

Man vill ha dop, men inte att gud ska vara inblandad utan för att det är fint. Man vill gifta sig i kyrkan men vill att gud ska nämnas så lite som möjligt och inte ha några psalmer. Man vill fira jul, men för att man alltid gjort det och inte för att det handlar om en kristen händelse....

Jävla mellanmjölksland!!

Jag kan hålla med faktiskt. Låt oss avskaffa alla dessa traditioner såvida man inte är kristen. Det kommer få folk att antingen bli kristna (eller falskt kristna) eller sluta dalta efter uttjänta religioners seder bara för att de är "traditioner".

Sedan är jul inte enbart kristen, och även det kristna firar något som skedde under sommaren egentligen.

Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • SkåneP

Det skulle väl i så fall vara de kristnas naturliga fallenhet för fördömande tillämpat i jantelagen.

• UmmAlina

Sverige ett kristet land?

Knappast!

• Plutteli

Jag har också undrat över det faktiskt...

De svar jag fått har varit komplett historielösa och handlat om att kyrkans vackra värderingar som Sverige vilar på skulle bestå av:
    *Demokrati
    *Lika värden för alla
    *Kärlek
    *Jämställdhet
    * Samt en massa dravel om att fira jul och lucia...

• Dorian Ertymexx
    Plutteli skrev 2010-11-14 22:41:10 följande:
    Jag har också undrat över det faktiskt...

De svar jag fått har varit komplett historielösa och handlat om att kyrkans vackra värderingar som Sverige vilar på skulle bestå av:
    *Demokrati
    *Lika värden för alla
    *Kärlek
    *Jämställdhet
    * Samt en massa dravel om att fira jul och lucia...
    Precis. Det är ju inte som att kyrkan aktivt motverkat alla dessa saker va! Eller, vänta nu, det var ju exakt vad den gjorde...
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • bitte67

Nej, Sverige är inte ett kristet land. Sverige är ett sekulariserat land. Många av våra värderingar kanske bygger på kristna värderingar men läser man lite mer om andra religioner är våra värderingar inte bara kristna. Våra högtider bygger på hedniska traditioner likväl som kristna. Julen tex fanns redan innan kristendomen gjorde sitt intåg i Sverige.

Jävla mellanmjölksland!!
    Då är jag inte så jävla typiskt svensk (hm?). Jag är inte kristen men jag har inte döpt mina barn (varför ska jag tvinga på mina barn en religion?), inte gift mig i kyrkan (inte gift mig öht, men anser att gifta sig inför gud är hyckleri), firar jul (nåja) för att vikingarna firade midvinterblot (ojdå, föll på målsnöret).

(Dricker inte mellanmjölk heller...)
  • Plutteli

Jävla mellanmjölksland!!
    Varför skulle man bekänna sig som kristen om man inte är kristen?
    Vi har inte döpt vårat barn (inte ens haft en namngivningsceremoni). Vi gifte oss borgerligt med bara två vänner som vittnen och några psalmer var de då rakt inte tal om att ha med på vigseln. Jul firar jag inte pga jesu födelse utan pga att det går mot ljusare tider, att den mörkaste biten av året är förbi. (Dvs hednisk jul som trots allt var först)
Svar på tråden Sverige är ett kristet land!