• NicoDylansMamma

Jag går sönder snart och jag vet inte vad jag ska göra!

Hej!

Jag blir helt förstörd snart och jag vet inte vad jag ska göra.
    Vi har en liten kille på snart 4 år och han är helt hopplös. Allt går bra på dagis men visst trotsar han där också och testar gränser. Han är på dagis till 16.00 och har en lillebror på snart 2 år som går på samma avdelning, han är jättesnäll mot lillebror på dagis och ingen annan får vara dum mot honom och han gtar hand om honom hela tiden.
    Sen kommer vi hem och lillebror är jättemammig och skriker och gråter när jag inte kan gå och bära på honom. Dom kan leka jättebra ibland men iblan ska han va på han heeela tiden och speciellt när jag ska göra nånting. När vi ska äta så ska han inte äta utan ifrågasätter varför han ska äta sen sitter han och gnäller och klagar på maten i sisädär 20 minuter och vid det laget är jag väldigt uppretad och irriterad. Lillebror sitter snällt och pillar i sig sin mat. Sen talar jag om för honom att äter han inte sin mat blir det ingen tv eller nåt annat och äta då ska han skrika och bråka om det i säkert 15 minuter. Sen ska vi borsta tänderna och då gallskriker han för att han tycker det gör ont vi har köpt en vanlig tandborste nu för vi tänkte att hans eltandborste var för stor men han skriker som en stucken gris för det. Sen när dom ska lägga sig så sover dom tillsammans och så ska det tjaffsas om det en stund. Sen äntligen somnar dom och så kommer deras pappa oftast hem strax efter 19.00 och då är jag helt slut så då vill jag bara lägga mig. Sen säger sonen om han vaknar eller inte har somnat att han ska sova i våran säng och när vi säger nej tjuter han för det. Jag är bara såååååå trött på att behöva tjaffsa och bråka om dom här självklara sakerna vardagsrutinerna.
    Någon snäll människa som har några tips på vad jag ska göra????
  • Svar på tråden Jag går sönder snart och jag vet inte vad jag ska göra!
  • linahelena

verkar som att både du och barnen är helt slut när ni kommer hem redan. ta en stund innan ni börjar med allting hemma. sätt er i soffan å läs en bok tillsammans innan det är dags för mat bad tandborstning läggning osv.

• Malena C

Släpp på rutinen. Din fyraåring är förmodligen också mammig när ni kommer hem så ovanstående råd är ett bra råd. Låt honom delta i planeringen av maten eller om det inte handla om lagad mat så låt honom välja vad han vill äta ock kanske äta lite senare om han inte är hungrig än. Be honom om hjälp med att förbereda maten så att ni gör något tillsammans. Fråga honom vraför han är så arg. han kanske vet vad det är han vill. Borsta tänderna ihop och skaffa en extra mjuk tandborste. Kanske en elektrisk tandborste är roligare. Eftersom du är jätttrött så gå och lägg dig en stund när barnen lägger sig. Du kan väl sova en stund med dem så kan din man väcka dig när han kommer hem. Jag skulle låta barnen sova med oss om de vile det men det kanske inte är möjligt hos er. Låter som om din son behöver mer uppmärksamhet och närhet.
    Bra boktips är Jesper Juul, Ditt kompetenta barn.

• Girlinthecity
    Malena C skrev 2010-11-15 07:43:14 följande:
    Släpp på rutinen. Din fyraåring är förmodligen också mammig när ni kommer hem så ovanstående råd är ett bra råd. Låt honom delta i planeringen av maten eller om det inte handla om lagad mat så låt honom välja vad han vill äta ock kanske äta lite senare om han inte är hungrig än. Be honom om hjälp med att förbereda maten så att ni gör något tillsammans. Fråga honom vraför han är så arg. han kanske vet vad det är han vill. Borsta tänderna ihop och skaffa en extra mjuk tandborste. Kanske en elektrisk tandborste är roligare. Eftersom du är jätttrött så gå och lägg dig en stund när barnen lägger sig. Du kan väl sova en stund med dem så kan din man väcka dig när han kommer hem. Jag skulle låta barnen sova med oss om de vile det men det kanske inte är möjligt hos er. Låter som om din son behöver mer uppmärksamhet och närhet.
    Bra boktips är Jesper Juul, Ditt kompetenta barn.
    Jag håller med. Han kanske upplever det som att lillebror får all uppmärksamhet och ser till att få uppmärksamhet genom negativt beteende. ge honm massor av beröm och positiv uppmärksamhet även om det bara är småsaker.

Och släpp på det därt med maten! Vill han inte äta, fine. Han äter någon annan gång. Eller vid kvällsfika. Straffa honom inte för det! Matsituationen ska vara en positiv upplevesle, inte förknippad med tvång. Och är det hela världen om han sover i er säng, oc att ni bär tillbaka honom när han somnat? han träffar dig väldigt kort tid på dagen, och pappan inte alls, själklart vill han vara nära er. Skulle också bli upprörd om jag itne fick vara närta de jag älskar mest. Lycka till.
  • 3tjejer

Jag tycker också att det låter som om bägge killarna är mammiga när ni kommer hem men en får bli buren och den andra får skäll. Nu är de ju olika gamla visserligen men bägge kan ju ändå behöva närhet, både när ni kommer hem och på natten.

När ni kommer hem så mys en stund med en bok. Kanske kan de kolla på tv en stund sen eller hjälpa till med maten? En 4 åring kan klara ganska mycket i köket och kan säkert bli mycket stolt om ni lagar ihop. Det kan också få honom att äta mer om han varit med och lagat.
    Med mat är vi ganska hårda. Man måste sitta vid matbordet när det är middag. Äta behöver man inte men det är bara middag, det serveras ingen annan mat eller nån kvällsfika eller annat. Alltså kan man strunta i att äta men då får man gå och lägga sig hungrig. Det finns alltid något att äta typ grönsaker, pasta, potatis även om de inte gillar allt. Däremot så tjatar vi inte på att man ska äta utan vill man (vår 2 åring vill ofta) sitta och sura så får man göra det. Men man blir ganska ignorerad.

Sängtips: vi har satt en extra 90 säng intill vår dubbelsäng så behöver inte vi bli så störda av att någon kommer på natten.

• mamma till tre busungar

Kanske går de lite väl långa dagar? Kan de bli kortare på något sätt?
    Kan det vara en bra idé att höja deras blodsocker med en frukt el dyl på väg hem? 

• Girlinthecity
    mamma till tre busungar skrev 2010-11-15 17:36:31 följande:
    Kanske går de lite väl långa dagar? Kan de bli kortare på något sätt?
    Kan det vara en bra idé att höja deras blodsocker med en frukt el dyl på väg hem?
    Bra skrivet! En sån enkel sak som en frukt kan faktiskt göra underverk. Tänkte också på de långa dagarna.
  • NicoDylansMamma
    Nico brukar ofta få hjälpa till med maten och det tycker han är roligt. Vi är också hårda med att dom ska sitta kvar vid matbordet när vi äter. Går Nico ifrån så vill inte lillbrorsan heller sitta kvar. Jag försöker att inte bära på lillbrorsan för mycket han kan gå han har två ben och jag har fått väldigt ont i ryggen han väger ändå 14 kg. Att dom vill ha närhet det får dom vi är väldigt noga med det i våran familj att man får vara nära och vi kramas mycket och ligger och gosar och så. Att dom sover hos oss på natten är inte ett problem i sig utan det handlar om att ingen utav oss får sova som vi behöver och båda barnen ska oftast ligga i min sänghalva det är trångt med två vuxna och två barn i en dubbelsäng. Dom somnar alltid i sina sänger eller nu sover dom tillsammans i Nicos säng men dom kommer alltid in på natten. Vi har 2 minuter hem från dagis så frukt och så är ingen idé på vägen hem. Dylan får alltid en flaska välling direkt när vi kommit in och Nico dricker lite nyponsoppa eller så får dom frukt.
    Det här med uppmärksamheten att Nico skulle få för lite av den varan har jag tänkt mycket på och det går inte ihop för det är alltid Nico som får ha mamma och alltid Nico som ska sitta i knät osv. Dylan får alltid vara hos pappa för att Nico inte släpper taget. Däremot så skulle Dylan behöva ha mer av mig.
    På fredagar hämtar jag dom alltid vid 15.00.
    Anledningen till att dom är så långa dagar beror på att jag går på behandling, är sjukskriven, har en adhd diagnos som jag fått för inte alls så länge sen plus att deras pappa jobbar väldigt mycket och för det mesta till 19.00.
  • NicoDylansMamma
    Äter dom inte maten så får dom heller inget annat istället förens precis innan läggdags då Dylan får välling och Nico en mugg nyponsoppa eller något liknande. Ofta så tror Nico att han kan gå och blocka i sig smörgås, yougurt, kakor osv om han inte äter sin mat och då blir det ju bråk om det. För det är inte ok här hemma att äta sånt när man inte äter sin mat.
  • Tygtiiger

Om du har adhd tål du nog inte för mycket stress du heller. I din sits skulle jag försöka släppa på kraven så mycket som möjligt.

1: skippa middagen i några veckor. Ät smörgås och fil eller liknande till kvällsmat, de får mat på dagis. De flesta barn äter mackor med glädje, och så slipper ni det tjafset.

2: byt ut nyponsoppan mot något som inte innehåller massor av socker - särskilt sent på kvällen, det blir svårt att sova då och då blir det mer tjafs.

3: försök att inte hota med tv-stopp etc. Säg istället något i stil med "om du inte äter nu så kommer du inte att hinna titta på bolibompa (eller vad det nu är). Då hinner programmet ta slut innan du är färdig"

4: ha gärna regeln att barnen måste vänta på varandra, men det är lite hårt om de också måste vänta på dig som är vuxen - det hade jag skippat.

5: kan ni ställa in en extrasäng intill er i sovrummet så att antingen barnen kan sova där eller du?

Krupke, we've got problems of our own!
  • Maria222

Det låter som om din son vill ha/behöver ha massor av närhet och uppmärksamhet från dig.
    Kan det vara så att han upplevs som "stor" i jämförelse med lillebror och därmed ställs det högre krav på honom? Han  kanske inte orkar leva upp till dem. Han kanske är trött, men han visar det på detta sätt istället för det tydliga sättet lillebror använder sig av, gråter och vill bli buren.

Precis som tygtiger skriver måste du släppa kraven och alla måsten. Sätt dig i soffan när ni kommer hem och kramas en lång stund. Prata om dagen om barnen vill, eller berätta bara för dem hur mycket du tycker om dom. Ta sedan fram något som gärna redan är tillagat och bara behöver värmas i micron så ni slipper matlagsningsstressen. Sätt dig sedan tillsammans med barnen och titta på bolibompa. Städa kan du göra när de sover eller på helgen.

pojke 0706 och pojke 1008.
  • linahelena

inte vet jag om jag tycker det är en bra ide att sluta laga mat åt barnen när ni kommer hem., säskilt när du säger att den älsta pojken är delaktig å hjälper till, men varva ner å landa lite när ni kommer hem, innan ni börjar på med allt. kanske saknar dom pappa? om han alltid kommer hem efter deras läggdags. jag hade heller inte kunnat sova då.

• linahelena

sen vet jag inte hur bra det är att tvinga barn att äta sånt dom inte gillar, smakade vi och inte gillade när vi var mindre fick vi äta fil och flingor, min mamma prioriterade iaf mätta å glada barn framför hungriga och grininga, hon kanske tog the easy way out  genom att göra så, men jag har då inte tagit någon skada utav det iaf. å idag äter jag all sorts mat.

Svar på tråden Jag går sönder snart och jag vet inte vad jag ska göra!