• bonnieloveskim

Är risifrutti/mannafrutti en bra frukost för ett växande och aktivit barn?

Jag undrar om risifrutti eller mannafrutti är en bra och näringsrik frukost för växande och aktivia barn i skol och förskoleåldern?

Är den inte lite väl söt av sig, ska man börja dagen med så mycket socker?
    Den e väl både sötad och har sylt ?

Risifrutti och mannafrutti är väl mer passande som mellanmål att ha nån gång efter luch före middagen då man e småhungrig och behöver få upp blodsockret lite.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-14 15:50
    Vad tycker ni om en frukost med mannagrynsgröt/ploenta gröt , kokt ägg med kaviar, ett glas joiuce, en mugg oboy

eller

rostade mackor med ost, marmelad, skinka, leverpastej med jouice, oboy och kokt ägg.

Ni kan väl skriva vad som är en bra frukost för växande och aktvia barn i skol/förskole åldern.
    Skriv gärna varför det är bra dåligt.

• Svar på tråden Är risifrutti/mannafrutti en bra frukost för ett växande och aktivit barn?
  • tarrrap

Tvivlar på att risifrutti är nyttigt som något mål, mest socker och knappast något nyttigt näringsrikt....mer som godis.

• far

Söt jo, ca 8g socker pr/ 100g, men man kan  ju koka egen gröt och ha färsk frukt på....tex mandarinklyfter, rivet äpple + kanel...

• Mei

Som en engångsföreteelse spelar det ju ingen roll. Har man som regel att ge det så låter det inte som det smartaste valet av frukost.

• sarsparis

Vill man stoppa i sitt barn så mycket socker går det väl bra, men nej, jag skulle aldrig någonsin ge mitt barn det till frukost varje dag, i nödfall visst. Snabba kolhydrater gör inget barn pigg och glad i längden utan snarare tvärt om.

• bonnieloveskim

Om de får det tex som frukost regelbundet varje helg eller regelbundet de dagar barnet är hemma fårn förskolan.

För de andra frukostarna äter barnet på förkoskolan.

• sarsparis
    bonnieloveskim skrev 2010-11-14 12:52:46 följande:
    Om de får det tex som frukost regelbundet varje helg eller regelbundet de dagar barnet är hemma fårn förskolan.

För de andra frukostarna äter barnet på förkoskolan.
    Nej, jag skulle inte ge det, mitt barn ska inte börja dagen med en sockertopp, det gör jag inte själv heller.

Finns ju massa andra goda alternativ till frukost.
  • Mei

Kan inte heller se poängen. Är väl roligare att lägga det sockret på lördagsgodis eller fika. Finns ju massor med goda, enkla saker att äta till frukost.

• IsDimma

Nej, för mycket socker och för lite nyttigheter.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • mammaannika

Håller med alla ovenstående talare i sak men i handling är det en annan femma. Har ett barn som verkligen inte kan äta på morgonen. För mig är det viktigare ATT han äter innan förskolan än VAD han äter. Ibland blir det risifrutti ibland macka o s v. Alternativet är då att gå till skolan med tom mage något jag verkligen inte förespråkar.

Svar på tråden Är risifrutti/mannafrutti en bra frukost för ett växande och aktivit barn?