• lis07

Smör/olja på pastan?

Hur gör ni?

Har ni smör eller olja på pastan? och isåfall vilket?

Är det för att det är gott eller inte ska klibba?.

Har ni det till barn eller er själva?

Hamnade i en diskussion och undrar verkligen hur andra gör.

• Svar på tråden Smör/olja på pastan?
  • Mela78

Vi gör olika. Rapsolja och olivolja används väl mest just nu, både för att det inte ska klibba, för att öka kcal mängden för barnens skull och för att vi alla ska få i oss bra fettsyror. Ibland använder jag mjölkfritt margarin för att jag tycker att det smakar bättre ihop med resten av maten. Har bytt smöret mot mjölkfritt margarin pga allergi i familjen.

• Jkpg Deluxe

har bregott eller olivolja
    men om det är köttfärssås till så brukar det inte vara någon extra olja eller smör 

• Jesster

Jag använder lite Milda culinesse för att det inte ska klibba. Och det är samma till alla, både barn och vuxna.

Den som söker han finner - www.google.se
  • April barn

Ja, vi har mycket smör på pasta/makaroner till hela familjen, det är ju sååå gott Skrattande

• Issa79

Rapsolja. den här inte helt onyttig, pastan klibbar inte och häller men i det redan i vattnet så kokar det inte över. Vet inte hur det fungerar men det gör det iaf.

• 071001

Lite olika, ibland olja ibland inte, sällan smör men det förekommer. Lite för smaken och lite för att det inte ska klibba så dant.

• Thessla

För att slippa klibbig pasta (använder inte smör eller olja efteråt) så tar vi i några droppar olja i vattnet redan från start, då får man en mindre klibbig pasta.

~ du är din egen lyckas smed ~
  • Aquavit

Använder olivolja om jag inte vill att det ska klibba, dvs om pastan ska ställas fram med sås separat.Men oftast blandar jag sås direkt i pastan och då behövs inget, då kokar jag pastan med buljong istället för att få lite oljigare pastavatten och mera smak.

Svar på tråden Smör/olja på pastan?