Kristyr utan ägg?
Har lovat barnen att vi ska göra pepparkakshus iår. Nu har jag just insett att kristyr innehåller ägg, och dottern tål inte ägg. Har ni tips på vad man kan använda istället för kristyr? Eller kan man ersätta ägget med något?
Har lovat barnen att vi ska göra pepparkakshus iår. Nu har jag just insett att kristyr innehåller ägg, och dottern tål inte ägg. Har ni tips på vad man kan använda istället för kristyr? Eller kan man ersätta ägget med något?
florsocker och vatten går ju också
Har för mej att min mamma brukade blanda florsocker med vatten bara! Googlade på "kristyr utan ägg" och fick fram bla detta; www.ica.se/recept.
ja florsocker och vatten skulle jag säga också, funkar hur bra som helst!
O nån droppe citron så att de håller längre:) visste inte att man gjorde kristyr med ägg:)
Citron eller ättika, men det är för att den blir blankare då inte för hållbarheten... Men visste faktiskt inte heller att man gjorde kristyr med ägg? Aldrig gjort... Men å adnra sidan så innehåller ju köpemaränger inte ägg men däremot mjölk?! Så varför blir jag inte förvånad...
Florsocker, vatten och ev nån droppe citron eller ättika som sagt.
Hej o hopp!
Istallet for kristyr sa kan du smalta socker och limma med det, da maste barnen vara forsiktiga men det fungerar toppen! :)
Kristyr = florsocker och äggvita
Glasyr = florsocker och vatten
Ska du använda det för att sätta ihop huset funkar det inte med glasyr.
Smält socker funkar hur bra som helst men det är helt vansinnigt varmt!
Smält socker. Limma det själv utan barn inblandade och dekorera tillsammans
Tack för alla svar! Nu kan vi göra pepparkakshus!
Bumblebina, angående att det inte är ägg i maränger. När vi var hos dietisten efter att vi fått veta att dottern inte tål ägg så sa hon: "Ja, det är ju lite svårt med tårta, dom flesta vill ju ha det när de fyller år. Men man kan ju alltid göra marängtårta."
Jag trodde att hon var alldeles vimsig, hade inte kunnat föreställa mig att maränger inte innehåller ägg... Men hon var ju rätt på det. Och jag som gillar maräng blev glad :).