Gaytjej skrev 2010-11-17 10:43:57 följande:
OK, jag fattade det som att hon var hemma föräldraledig utan att ta ut fp-dagar!
Har man ett barn under 1 år så har man ju annars (om jag inte förstått fel) rätt att vara hemma utan att ta av dagarna - SGI:n är skyddad ändå!
I de fall närståendeadoptionen ännu inte har gått igenom (vi väntar fortfarande, sonen är 9 månader nu...) så har ju den icke-födande mamman inget barn, juridiskt sett, och alltså ingen som kan skydda hennes SGI om hon vill vara hemma hon också. Detta är ett faktum för min fru just nu.
Men kanske är hennes SGI skyddad 1 år fr o m hon blir förälder i stället? Alltså även om hon inte tar några dagar.
Någon som vet?
(hade passat rätt bra då vi tänkt att jag ska ta så många dagar jag kan eftersom min SGI är högre och det blir mer pengar till hushållskassan i så fall)
jädrigt skönt o höra att nån mer inte har fått igenom sin adoption.. men självklart beklagligt.. våran faderskapsutredning är inte ens nerlagd (anonym donator), sonen är snart 7 månader!
Som jag har fattat det är SGI'n skyddad för den icke födande mamman 1år framåt från det att hon blir juridisk förälder, men är absolut inte 100% säker.
Det jag inte förstår är de här andra 180dagarna, med låginkomst? när tar man dom? varför tar man dom?

riktigt virrvarr det här, men man kanske lär sig med fler barn ?