• marytose

Lagotto eller Wheaten terrier?

Hej, jag är allergisk mot pälsdjur, När jag började vara i stallet med dottern som rider, blev jag jättedålig i början. Sedan försvann det mer och mer. Till slut kunde jag gosa med alla hästarna och mocka och bära hö. 
    Alltid önskart mig en hund. Men känner av de flesta raser. Har provat träffa wheaten terrier, och det verkar fungera hyfsat bra. Labbar e jag jätte allrgisk mot. Yorkshire terrier reeagerar jag också på.
    Kan det vara samma där, som med hästarna, att man kan skapa eget skydd om man utsätter sig då och då mot det man är alelrgisk mot?
    Vill ha en hund att motionera med, gå långa promenader, plocka svamp, träna agility med, Wheaten eller lagotto - vad tror ni?

• Svar på tråden Lagotto eller Wheaten terrier?
  • ModestyB

du måste ju först åka och hälsa på uppfödare av bägge raserna MÅNGA gånger, långa stunder, för att se hur du reagerar.
    Det kan dessutom vara så trist att du tål individer av rasen, men inte alla hundar av rasen.
    Uppfödare av sk. "allergivänliga" raser brukar vara mycket försiktiga med att sälja hundar till allergiker, med all rätt, eftersom det är så sorgligt med omplaceringar pga. allergi.

Kan du inte försöka hitta en hund som behöver tillfällig fodervärd, eller långvarig hundvakt innan du köper hund?
    Sen till rasvalet. Jag, personligen hade valt Lagotto, för att dom är trevliga, sockersöta och inte är terriers

• dezibel

Har själv haft Lagotto och har flera i bekantskapskretsen och skulle inte rekommendera rasen till någon som inte verkligen tänker jobba med hunden och som  har stor kunskap. Nu vet jag att aveln går framåt men det finns brister på det mentala planet i rasen, osäkra,rädda,nervösa hundar. En fantastisk arbetsmaskin men definitivt ingen sällskapshund som vissa uppfödare försöker få det till.
    Jag skulle absolut satsa på en softis! 

• hmcc

Whetaten har jag träffat många trevliga roliga hundar.

När det gäller lagotton har jag bara träffat mentalt knepiga hundar.

Nu är jag inte engagerad i nån av dom raserna men för mig hade valet varit klockrent.

• marytose

Tack tjejer och killar. Ja det lutar nog åt en wheaten. Ska kontakta några kennlar efter jul och besöka dom flera gånger och även ta med päls hem för att se hur det går.

• EllaCoco

Jag har en yorkshireterrier och har fått höra att deras päls inte egentligen är päls utan hår, därför en ras som passar även allergiker. De vänner som är allergiska har inte haft några bekymmer alls med att träffa eller passa vår hund.

• MammaTillDomFinaste
    hmcc skrev 2010-11-15 07:17:55 följande:
    Whetaten har jag träffat många trevliga roliga hundar.

När det gäller lagotton har jag bara träffat mentalt knepiga hundar.

Nu är jag inte engagerad i nån av dom raserna men för mig hade valet varit klockrent.
    haha, intressant, här är de tvärtom! träffat flera lagottos (har kompisar med rasen) som är hur trevliga och roliga som hellst, men dom kräver ju sitt, men då mina vänner som har dom älskar att träna å tävla så är de inga problem!

därimot har jag inte träffat en ända whetaten som varit trevlig alls! vi säger att jag träffat kanske 15 stycken, ALLA har varit osäkra, opålitliga, allmänt "konstiga" och inte alls roliga, man har inte alls vetat var man haft dom eller velat vara nära dom, för dom har närsomhellst nafsat osv. det har alltså varit helt olika kennlar och ägare, dom som bara haft som sällskap å dom som tränat massor osv, helt separata hundägare och hundar. så jag har ingen possetiv syn på dom alls!   
    ♥ Kineserna Nova & Buddha, katten Listo och Whippeten Ådi ♥
Svar på tråden Lagotto eller Wheaten terrier?