Klädsel för begravning?
Vill någon komma med tips på vad man ska ha på sej på begravning? Mannens morfar är det som gått bort, så jag vill veta hur jag ska klä mej eftersom jag inte är så nära. Har en svart kostym, men är det för dystert??
Vill någon komma med tips på vad man ska ha på sej på begravning? Mannens morfar är det som gått bort, så jag vill veta hur jag ska klä mej eftersom jag inte är så nära. Har en svart kostym, men är det för dystert??
finns det någon angiven klädkod? Om inget särskilt har sagts om klädsel är det väl respektabel klädsel som gäller.
Visst kan du ha svart kostym om du vill och det går utmärkt att kombinera det med en blus/skjorta i nån avvikande färg.
Svart kostym går alldeles utmärkt, men i vissa kretsar är det uppskattat att kvinnor har kjol till kavajen. På begravning är det traditionellt mörk klädsel, dvs mörkgrått eller svart, inte glansigt tyg, utan nedtonat och diskret urringning och kjollängd. Sparsmakat med smycken, också.
Din man ska ha vit slips, för han är nära släkt till den avlidne. Beklagar sorgen.
tack så mycket för era svar!!!!!
då vet jag lite mer om hur jag ska klä mej. Det fanns ingen klädkod, så jag tar nog min svarta kostym med en vit topp under, eller annan färg..inte rött bara har jag hört. Tack igen för era svar!
När min sambos gammelfarmor dog hade jag svarta lite finare jeans, svart linne o en brun glest stickad kofta/ bolero.
Beklagar sorgen.
tackar för svaren! Och tack för era ord.
Kan man ha ljusrosa top under det svarta??
Njaa helst inte.. Rosa är lite för glatt.
ok,,då får jag rota vidare i garderoben...... tack för svaren!!
Grått, svart, brun är bäst
Jag hade kört på svart eller grå topp. Vit i värsta fall, men absolut inget färgglatt.
Du kan använda svart, vitt, grått... ev dovare bruna och mörkt lila färger.
Absolut inte rött, rosa, gult, orange, blått, grönt osv.
alla färger som är mörka går utmärkt...
marinblått, mossgrönt, djupt vinrött osv.
När min morfar begravdes hade jag en mörkt vinröd långkjol, svarta stövlar och en svart enkel topp.
men ska det verkligen vara så mörkt då alltså?? Trodde det var lite ljusare som gällde idag, men kanske lika bra att köra på mörkt....
Beror ju på lite... En del begravningar önskar de ljus klädsel , en del mörk , en del har valfritt. När min svägerska dog, tyvärr mkt ung, hade vi alla färgglada kläder. Det var hennes sista önskan.
Om det inte är direkt uttalat av den närmsta familjen att det ska vara en ljus begravning är det mörk klädsel som gäller, även när det står valfri klädsel. Detta om man vill vara på den säkra sidan.
Kan för övrigt vara bra att läsa på lite om hur en traditionell begravning går till innan, visste ni till exempel att man bör niga framför kistan innnan man tar sin plats i kyrkan? Framförallt en del 50-plussare har lärt sig detta och uppskattar att man gör på det viset. (Männen bockar.)