• esta

Hans hus

Jag och min 14 årige son flyttade för tre månader in hos min kille och hans fyra barn
    i deras hus. Jag känner mig inte hemma pga att han inte vill att jag ska "göra något"
    utan att han vet om det vad gäller inköp av inredningsdetaljer eller annat, Nu är det så
    att jag är väldigt kreativ och älskar inredning medans han känner sig "trygg" med inredningen från 1995...
    Jag känner att detta är HANS hus och jag är på besök. Ingen behaglig känsla. Jag har förklarat för honom att det känns på detta sätt men han framhärdar att vi ska göra och köpa allt tillsammans. Då han egentligen inte har tid eller intresse för att fixa med inredningen kommer inget att hända och jag kommer att fortsätta att känna mig som en inneboende...alla hans barn är uppväxta i huset och jag värnar ju om deras trygghet i att få bo kvar, så det känns lite hårt av mig att begära att vi köper hus tillsammans....eller?

• Svar på tråden Hans hus
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Det är en viktig och vanlig fråga du tar upp. Du har flyttat in hos din kille i hans hus och du känner dig inte hemma utan som en inneboende. Det är lätt att förstå. När man flyttar ihop måste man ge upp något av det gamla och skapa något nytt tillsammans. Detta kan ni göra i hans hus eller genom att skaffa ett nytt boende. Det är så viktigt att känna att man sätter prägel på sitt eget hem. När du förklarar din känsla för honom är det väldigt viktigt att han kan känna empati med dig, alltså sätta sin in i din situation. Om han inte gör det riskerar du att lämnas med en negativ känsla vilket inte blir bra för er. Din kille kanske känner sig kritiserad om du vill göra om i hans hem. Det är dock inte det det handlar om utan att ni tillsammans skapar ett hem där ni båda kan trivas. Då måste ni ta hänsyn till varandras behov och önskemål.

Svar på tråden Hans hus