• refreshed

ringorm hjälp!

Har läst på flera ställen på nätet om folk som har rökt ut Ringorm.
    Ringde nyss till Anticimex och hon i luren visste inte ens vad det var för någotObestämd

Någon här som har anlitat Anticimex eller något liknande för att röka ut Ringorm?

• Svar på tråden ringorm hjälp!
  • Amazina

Ringorm är ju ett svamputslag. Kan man röka ut det? Jag skulle rekommendera antimykotika...

• Hoppfull84

ringorm är ju hudsvamp, den behandlar man med en svampdödande kräm på huden. fattar inte riktigt hur du menar.
    det är ingen ohyra, är du säker på att det är ringorm du menar och inte typ vägglöss eller nåt sånt?

• refreshed
    Hoppfull84 skrev 2010-11-15 13:01:54 följande:
    ringorm är ju hudsvamp, den behandlar man med en svampdödande kräm på huden. fattar inte riktigt hur du menar.
    det är ingen ohyra, är du säker på att det är ringorm du menar och inte typ vägglöss eller nåt sånt?
    Ja, men djur kan också få det och voi har två katter som har det. Och när katterna fäller hår åker Ringormen med i dom små hudpartiklarna på håren. Enligt SVA ska hela bostaden saneras flera gånger, samtidigt som man behandlar sig själv och djuren.
  • Hoppfull84

jaså du menar så, jo har man bekräftat att det kommer från djuren i den egna bostaden så måste man STÄDA STÄDA STÄDA. tyvärr finns det inga andra genvägar vad jag vet. damsuga, våttorka, svabba, tvätta alla textilier, släpa fram alla möbler osv. tänk dig en rejäl flyttstädning och sedan får man göra om det igen minst en gång sedan när behandligen av både djur och folk är klar.

• Hoppfull84

oftast om man har fått ett sånt där utslag är det när man varit i kontakt med nåt bondgårdsdjur eller hästar eller så så då är det ju bara det egna utslaget man behandlar. men är djuren smittade i hemmet måste man se till att bli av med allt katthår, sporerna kan annars ligga kvar i flera år och sedan helt plötsligt ge utslag igen flera år senare. så tycärr har ni en härlig tid av extremstädning framför er. men se det från den ljusa sidan det blir ju väldigt rent och fräscht i hemmet iaf!

• refreshed
    Hoppfull84 skrev 2010-11-15 13:24:51 följande:
    oftast om man har fått ett sånt där utslag är det när man varit i kontakt med nåt bondgårdsdjur eller hästar eller så så då är det ju bara det egna utslaget man behandlar. men är djuren smittade i hemmet måste man se till att bli av med allt katthår, sporerna kan annars ligga kvar i flera år och sedan helt plötsligt ge utslag igen flera år senare. så tycärr har ni en härlig tid av extremstädning framför er. men se det från den ljusa sidan det blir ju väldigt rent och fräscht i hemmet iaf!
    Haha ja, rent lär det väl bli! Skulle ju bara skönt om det fanns en sådan metod att man kunde röka ut skiten!
    Å andra sidan bor vi bara i en etta, men ändå...
  • Ellen83

Hej, jag livar upp tråden då vi har samma problem och fick samma tips via SVA´s hemsida. Vi bor också i en etta, så att sätta undan djur i karantän går inte. En katt är dessutom dräktig, så på henne får det bli bad, antar jag... Erfareneheter?

Vet någon hur man rengör elektronik? En kohudsmatta? Oljemålningar (sentimentalvärde då dom är målade av min släkt)?
    Försvinner smitta med kemtvätt?
    Räcker det att torka grejer och sätta undan i källaren i påsar? Vill ju ha så lite som möjligt som ska vara kvar i lägenheten och tvättas upprepade gånger!

Hjälp!

• vivi85

Vi hade det förra året.. Kon från en kattunge vi skaffat.. hela familjen blev smittade, samt min nakenhund... Sanera hela huset... Tyvärr fick vi ge tillbaka kattungen och både mamman o kullen fick avlivas då det skulle vara väldigt dyrt och svårt att behandla dem.. Hunden fick svampdödande tabletter samt tvättas med fengoral schampo.. Testa det på katterna... Ibland kan de behöva behandlas in ifrån.. Så vet är nog ett måste.. Sen skulle man smörja med en svampdödande salva... Hmmm... Kommer ej ihåg vad den heter cortimyk? Fråga på Apoteket... Lycka till.. :) var ett helvete... Katterna var ej försäkrade, men vetten tippade på 3000-4000 kr katten...?:s hoppas det går bra... Håller tummarna

• slutatsnusa

önska dig många minusgrader och snö och häng ut textilier o kohudar. alt lägg textilier i frysen. vet att ringorm är mycket vanligt i tex England där de har ett milt och fuktigt klimat precis som vi har nu. så städa, tvätta, vädra och frys grejerna.
    lycka till

• Ellen83

Okej, tack för svaren, det blir veterinär imorgonkväll.
    Om någon har fler idéer så mottages de tacksamt.

• Mum852

Återupplivar denna tråd igen... de av er som haft ringorm, jag funderar på hur ni har gjort med dammsugning? Om man inte har HEPA-dammsugare borde man ju snarare sprida svampsporerna med en vanlig dammsugare eller? När det gäller mögel och sådant rekommenderar man ju att inte dammsuga eftersom man sprider sporerna än mer. Någon med erfarenheter eller tankar att dela med sig av?

Svar på tråden ringorm hjälp!