• Nettan 2004

Kyla bulor

Fick veta av dagmamman att man inte ska kyla ner bulor när barn slår sig mera. Innan har jag hållt is på bulen så att svullnaden ska gå ner. Men då kunde tydligen bulan gå inåt och det var inte bra. Något som hört detta?

• Svar på tråden Kyla bulor
  • Blablabla

Ja det har jag också hört!

• Urpan

Det har jag aldrig hört...utan bara tvärtemot - att man ska kyla ner!

• Lola Jämtland

Nä, aldrig hört...o vad då "gå inåt"?
    Man gör ju att svullnaden ska lägga sig.....det går ju inte att trycka in det eftersom skallbenet är i vägen.....Svullnaden består ju utan blod......

• SVejsan

TS: Och man får fyrkantiga ögon av TV-tittande
    Bulan kan inte gå inåt. Det man gör med isen är att man stoppar blödningen.

Här är ytterligare info:
    Från Netdoktor:

netdoktor.passagen.se/

"Blåmärken och bulor behandlas bäst med kyla. Eftersom blåmärken är blödningar under huden kan man stoppa eller minska utbredningen av dessa väsentligt genom att kyla ned det skadade området. Blodådrorna drar sig samman på grund av kylan och blödningen upphör.

Du kan använda färdiga kylpåsar med gelé, som du kyler ned i frysen men du kan också hälla isbitar i en påse eller använda en påse frysta grönsaker. Kom bara ihåg att kylpåsar, färdiga eller hemmagjorda, aldrig ska placeras direkt på huden. Det ska alltid finnas en bit tyg mellan kylpåse och hud för att undvika förfrysningar. Linda in påsarna i en handduk eller något liknande. Blåmärken avkyls 15 minuter åt gången med en paus på 15 minuter innan behandlingen återupptas. Om blåmärket är stort kan man upprepa tre gånger. Om huden blir vit eller hård ska man genast upphöra med kylbehandlingen, och om huden inte återfår sin normala färg ska läkare kontaktas.

Om blåmärket växer, eller om du får fler blåmärken utan att ha varit utsatt för något, kan det vara problem med blodkoagulationen och du bör kontakta läkare."

Skrivet av Anders Edvell, leg. läkare, med. dr

Strunta i din dagmammas ideer...

• marie79

Skumt, när jag utbildade mig inom barnomsorgen så fick vi oxå lära oss att inte lägga is på bulor, det var ok med kall blöt handduk men inte någon is. Kommer faktiskt inte ihåg varför men det var det som våran lärare lärde ut.

• Lola Jämtland

SVejsan

Bra med riktig info!

• Hattifnattentanten

Helt OT men jag läser hela tiden rubriken som "Byta kulor" och jag fattar inte varför någon undrar om det...

Svar på tråden Kyla bulor