• cammily

katt+julgran= hur gör man?

Vi har nyss skaffat oss två jätte söta kattungar men har börjat fundera lite på hur jag skall göra för att inte de skall riva/klättra i julgranen när det blir dags för en sådan.  Hur har ni andra med katt gjort.

Och jag viker mig inte jag skall ha RIKTIG gran,

• Svar på tråden katt+julgran= hur gör man?
  • 7 små apor

Vi har alltid surrat fast granen i väggen och taket som säkerhet.
    Att hindra dem att klättra är omöjligt om man inte spärrar in någon utav dem.

• GodisTokig

Köp en super stadig julgransfot!! En sådan tung klump som man bara spänner fast med en pedal typ..

Våra katter klättrar inte i granen, men de dricker gärna vatten från den, leker med kulorna och glitter

Testa och se är mitt bästa råd. 
    Kanske ska börja med en liten julgran så att det inte finns så mycket att klättra i???

Lycka till!! 

• Jessa med 3

Ja du... Vår katt klättrade inte, men lekte med kulorna. Min mamma var övertygad om att alla glaskulor var trasiga och slängda, men han lyckades hitta minst en varje jul ändå! Plastkulorna gjorde ju inte lika mycket, men de fick tåla att agera kattleksak och återfanns oftast under soffan...

• skruttan82

Plastkulor är nog att rekommendera, vi surrade fast vår gran i i en krok i taket också så trillade den iaf inte i golvet...

• Tazzme

Vi har skruvat fast en ordentlig krok i taket ovanför stället där julgranen brukar stå. Kroken är vit, precis som taket, så vanligtvis lägger man inte märke till den alls.
    När vi tar in julgranen så surrar vi fast toppen, i kroken i taket, med lite kraftigare ståltråd. Detta görs efter att julgranen står stadigt i foten men före stjärnan sätts på plats.

Vårt problem var ju alltså att kissen klättrade i granen och så vinkade hela alltihopa. Nu slipper vi det. Dock kan julgranskulorna försvinna ibland, men det har vi löst genom att trä tunn koppartråd i kulorna, istället för snöre/plasthängare. Då kan jag tvinna fast kulorna i grenarna så att de inte lossnar fast kissen petar på dom. Jag tror hon tröttnar på att "attackera" granen efter de första försöken, eftersom inget händer. Inget vinkar å inget lossnar Skrattande

• Agent Fluff
    Tazzme skrev 2010-11-15 14:54:05 följande:
    Vi har skruvat fast en ordentlig krok i taket ovanför stället där julgranen brukar stå. Kroken är vit, precis som taket, så vanligtvis lägger man inte märke till den alls.
    När vi tar in julgranen så surrar vi fast toppen, i kroken i taket, med lite kraftigare ståltråd. Detta görs efter att julgranen står stadigt i foten men före stjärnan sätts på plats.

Vårt problem var ju alltså att kissen klättrade i granen och så vinkade hela alltihopa. Nu slipper vi det. Dock kan julgranskulorna försvinna ibland, men det har vi löst genom att trä tunn koppartråd i kulorna, istället för snöre/plasthängare. Då kan jag tvinna fast kulorna i grenarna så att de inte lossnar fast kissen petar på dom. Jag tror hon tröttnar på att "attackera" granen efter de första försöken, eftersom inget händer. Inget vinkar å inget lossnar Skrattande
    Hahaha Smart! Våra är på kulorna jämt, ska också ståltråda dom ist!
  • duvetmia

Våra katter klättrar inte i granen. Kulorna kan vara intressanta dock. Löste det genom att inte sätta dem på de lägsta grenarna :)

• Watchbitch
    skruttan82 skrev 2010-11-15 14:51:38 följande:
    Plastkulor är nog att rekommendera, vi surrade fast vår gran i i en krok i taket också så trillade den iaf inte i golvet...
    Samma här Katt
  • jenni82

är också nyfiken. det funkar inte att spraya granen med piss off lr ngt?
    ngn som testat?

• MammaG

Svär och sopar splitter, är min erfarenhet. Vet att jag några år bundit fast granen i handtaget på den altandörr den brukar stå framför.

• soozii

Jag har 3st katter, och varje år är jag ganska ihärdig med vattensprutan. Förra året tog det en dag för katterna att förstå att granen rör vi inte. Visst, ibland kan man höra att någon slår mot en kula, men jag har aldrig haft problem med katter som klättrar i granen.

• Kallebus

Mina katter har  aldrig brytt sig om granen varken när dom var utekatter eller innekatter.
    För säkerhetsskull har jag alla glaskulor högst upp och plastkulor vid golvet men jag har mer problem med att hunden viftar ner dom med svansen.

• Fröken Susidus

Rätta mig om jag har fel men visst har man hört om djur som blivit väldigt sjuka av att drick julgransvatten? Kanske borde vara lite försiktiga med det!

• KattenMia

Våra tre katter klättrar inte i julgranen, inte ens när dom var kattungar. Det är kulorna och glittret som är roligast. Plastkulor längst ner och glaskulor högre upp.

• Anna Svenssonliv

av tradition tar vi in granen på julafton. klär den tillsammans och på kvällen när vi städar undan tar vi ut granen igen. Pyntar med sånt som tål att vara ute.
    Både ärför att vi har katt och för att jag avskyr granbarr på golvet.

• Parniara

Inget problem.

Våra katter har måttligt intresse för granen om inte vi rör den själva. Den måste stå helt still och inga glittertampar hänga fritt.

• BuoBä

Mina föräldrar har ett stadigt snöre i toppen och massa apelsinskal under. Det håller deras katt borta. Men vi undrade ju första året vad mamma höll på med när hon tjatade om att vi skulle äta apelsiner i tid och otid och sen samlade alla skal och slängde in dem där.  

• Birgitta2

När vi hade kattungar så hade vi kungsgran. Där kunde de klättra upp och ligga på grenarna. Det var svårt att hålla dom borta från granen så vi gav upp ganska snabbt.. Dessutom använde vi röda plastkulor på nedre halvan. Det gick jättebra. Jag hade aldrig i livet haft en vanlig gran. Den är ostadigare, barrar och är allmänt otrevlig.

Svar på tråden katt+julgran= hur gör man?