• Helhjärtat

Teneriffa eller La Gomera i januari/februari.

Hej!

Jag har ställt in mig på att åka iväg i slutet på januari början på februari för att komma ifrån vintern lite grann. Har kollat runt en massa och fastnade för Teneriffa och La gomera. Har hört att det ska vara svensk sommarvärme där då och det är alldeles lagom. 

Men jag undrar vilket hotell man ska välja och vilken del av teneriffa man ska bo på i sånna fall? Vilket är erat favoritställe?

La Gomera har jag förstått att det inte är sol och bad ställe utan med vandringsö, stämmer det eller finns det stränder där med?

Teneriffa verkar erbjuda en hel del aktiviteter, som delfinsafari och turer till öns vulkan och nationalpark. Tar gärna emot tips på aktiviteter som man borde ta del av som turist där. Några smultronsställen?

Tack på förhand! :)

• Svar på tråden Teneriffa eller La Gomera i januari/februari.
  • Helhjärtat

Ingen som ska dit eller har varit där tidigare som har lite tips att ge? :)

• SuzR

jag har varit på både och i jan eller feb för flera år sedan. La Gomera är jättevackert men inte så mycket att göra, stränderna är ok och det är inte alls mycket folk. Teneriffa är är ju mer turistigt och säkert mer att göra så det beror lite på vad man vill göra. Jag bodde på Playa de americanos men det var  inget för mig faktiskt....så jag kommer nog inte åka till teneriffa igen. Men jag minns att La Gomera var supervackert.

Tyvärr minns jag inga hotell:(

• The Hermit

VAr på Teneriffa i februari detta år. Vi hade verkligen tur med vädret, det var varmt dag och natt.

Jungle park eller Parque las Aquilas är värt ett besök. Det ligger på södra Teneriffa. Där hade vi väldigt roligt med alla djur och aktiviteter.

Har även varit en dagstur ut på sjön och sett delfiner och valar. Man bör inte ha benägenhet för sjösjuka för en sådan tur, om det inte är helt stilla på vattnet, vilket det sällan är den tiden på året.
    Jag gillar Teneriffa. Den Norra delen är också fin och grönare än den södra och även där finns en djurpark.
    Det är vad jag kommer på just nu.Glad

Hur lång en minut är, beror helt på vilken sida av toadörren man befinner sig
  • Helhjärtat
    SuzR skrev 2010-11-15 16:13:51 följande:

jag har varit på både och i jan eller feb för flera år sedan. La Gomera är jättevackert men inte så mycket att göra, stränderna är ok och det är inte alls mycket folk. Teneriffa är är ju mer turistigt och säkert mer att göra så det beror lite på vad man vill göra. Jag bodde på Playa de americanos men det var  inget för mig faktiskt....så jag kommer nog inte åka till teneriffa igen. Men jag minns att La Gomera var supervackert.

Tyvärr minns jag inga hotell:(

Ja det är bilden jag har fått av La Gomera, mindre turister men vacker natur.
  • Helhjärtat
    The Hermit skrev 2010-11-15 16:21:00 följande:
    VAr på Teneriffa i februari detta år. Vi hade verkligen tur med vädret, det var varmt dag och natt.

Jungle park eller Parque las Aquilas är värt ett besök. Det ligger på södra Teneriffa. Där hade vi väldigt roligt med alla djur och aktiviteter.

Har även varit en dagstur ut på sjön och sett delfiner och valar. Man bör inte ha benägenhet för sjösjuka för en sådan tur, om det inte är helt stilla på vattnet, vilket det sällan är den tiden på året.
    Jag gillar Teneriffa. Den Norra delen är också fin och grönare än den södra och även där finns en djurpark.
    Det är vad jag kommer på just nu.Glad

Dagsturen på sjön verkar häftigt, spännande att få se delfiner och valar. :) så åker jag dit kommer jag nog slå till på det.

Jag fastnade för den norra delen mer pga av att det är grönare men jag läste även att det är lite kallare där än på södra delen. Svårt dilemma. :) Jag lär kanske åka dit flera gånger, hehe.

Tack för tipsen.
  • The Hermit

Jag har varit på norra delen också i februari ett år och det var faktiskt kallare där men vackrare.
    Det är också betydligt lugnare. JAg skulle nog inte åka dit egen så tidigt på året. Vi tog hyrbilen och åkte till södra sidan på dagarna för att få lite mer värme och sol. 

Hur lång en minut är, beror helt på vilken sida av toadörren man befinner sig
  • Lotten 66

Har varit på Teneriffa massor med gånger. 
    Bott en gång i Puerto de la Cruz som är otroligt vackert o mysigt men lite osäkrare väder, en gång i Las Americas som jag absolut inte gillar...bara för turister o ca 8 gånger i Los Gigantes som jag självklart rekommenderar.

Los Gigantes är inte så stort men väldigt mysigt, ligger ca 3 mil norr om Las Americas. Massor med pubar, restauranger o affärer men ändå väldigt lugnt. Inte mycket trafik o inga inkastare eller gatuförsäljare. Fina stränder som är svarta. Tyvärr mycket höga vågor under vintern så det kan vara problem att bada i havet.

Ska du till Teneriffa o vill se dig runt lite så måste ni åka till den lilla byn Masca. Går även att åka buss dit o sen vandra ner i ravinen o åka båt tillbaka till Los GIgantes. Vulkanen Teide är värt ett besök. Loro Parq som är en jättefin djurpark i Puerto de la Cruz bör man inte missa. Kan ta också ta båtturer ut o kolla på delfiner. Norra delen av ön är absolut vackrast tycker jag.
    Har alltid åkt i januari eller februari o har haft tur med vädret 7 av 8 gånger.

Har också varit över till La Gomera på en busstur o även det är en fantastisk vacker ö o San Sebastian där färjorna lägger till verkade jättemysigt men nog väldigt lugnt.

Hoppas du blir lite klokare av det här o trevlig resa vart det än blir. Själv åker jag till Los Gigantes i februari.

• Helhjärtat
    Lotten 66 skrev 2010-11-15 19:30:37 följande:

Har varit på Teneriffa massor med gånger. 
    Bott en gång i Puerto de la Cruz som är otroligt vackert o mysigt men lite osäkrare väder, en gång i Las Americas som jag absolut inte gillar...bara för turister o ca 8 gånger i Los Gigantes som jag självklart rekommenderar.

Los Gigantes är inte så stort men väldigt mysigt, ligger ca 3 mil norr om Las Americas. Massor med pubar, restauranger o affärer men ändå väldigt lugnt. Inte mycket trafik o inga inkastare eller gatuförsäljare. Fina stränder som är svarta. Tyvärr mycket höga vågor under vintern så det kan vara problem att bada i havet.

Ska du till Teneriffa o vill se dig runt lite så måste ni åka till den lilla byn Masca. Går även att åka buss dit o sen vandra ner i ravinen o åka båt tillbaka till Los GIgantes. Vulkanen Teide är värt ett besök. Loro Parq som är en jättefin djurpark i Puerto de la Cruz bör man inte missa. Kan ta också ta båtturer ut o kolla på delfiner. Norra delen av ön är absolut vackrast tycker jag.
    Har alltid åkt i januari eller februari o har haft tur med vädret 7 av 8 gånger.

Har också varit över till La Gomera på en busstur o även det är en fantastisk vacker ö o San Sebastian där färjorna lägger till verkade jättemysigt men nog väldigt lugnt.

Hoppas du blir lite klokare av det här o trevlig resa vart det än blir. Själv åker jag till Los Gigantes i februari.

Åh, det var mycket bra tips. :) Tack så hemskt mycket.

Har suttit på alla resesajter hela kvällen men blir inte ritkigt klok för det finns för mycket att välja mellan. Ska kolla upp Los Gigantes vad det är för något.
Svar på tråden Teneriffa eller La Gomera i januari/februari.