• EXTRA

Förskollärare, vad tycker ni?

Har en son som är 23 månader gammal. När han var 20 månader blev han blöjfri. Var jätteduktig. Hade 0-1 ombyte med mig hem dagligen vilket jag tycker är helt acceptabelt. Inte alltid han sa till på dagis (men  alltid hemma).
    Han kom sedan i en svacka efter ca 1 månad av blöjfrihet och då började han kissa på sig och brydde sig inte så mycket att säga till.
    Jag sa till på dagis att de behövde sätta honom ca 1 gång i timmen på pottan nu när han kom in i denna "svacka".

De verkade tycka det var jobbigt och ville ha blöja på honom när de var ute pga att det började bli kallt. Jag sa motsträvigt ja till detta då jag givetvis inte vill att han ska gå och frysa, samtidigt visste jag att det hela skulle bli sämre.

Senaste två månaderna har det blivit sämre och sämre och de har satt blöja på honom oftare och oftare.

Häromdagen sa jag till dem att det är bättre han har blöja på sig hela tiden eftersom han ändå får blöja på sig "hej vilt" om dagarna. Han blir bara förvirrad av att ibland ha blöja och ibland inte.  Jag sa dock att jag ville att de sätter honom på pottan med jämna mellanrum trots blöja.

Så nu har han blöja på sig hela tiden på dagis. Jag blir samtidigt så ledsen för när vi är hemma har han inte blöja och då är det inga som helst problem. Vi kan utan problem åka till ett köpcenter eller gå ut och leka utan att han kissar på sig.

Känner att jag inte vet vad jag kan eller ska "kräva" av personalen. Är det rimligt att de går med honom 1 gång i timmen på pottan på dagis? kan man kräva det? hemma gå han kanske varnnan timme men där har jag ju mer koll på honom än de kan ha på dagis.

Hur tycker ni jag ska göra??? Tycker han är så duktig att det är synd att han ska behöva ha blöja på sig

• Svar på tråden Förskollärare, vad tycker ni?
  • CathrinLarsson

Åh, jag kan förstå båda sidor! Jag förstår dig som ser att det faktiskt fungerar, samtidigt som jag förstår förskollärarnas dilemma. Jag är själv förskollärare, men också mamma till en 2 åring, så jag kan sätta mig in i båda sidor.

Hemma kan det fungera bra pga att det är lugnare och du har bara ditt barn att fokusera på. På förskolan är det omkring 15 andra barn som också behöver sitt, raster ska tas ut och det är ett betydligt högre tempo. Men det verkar du ju vara med på. Som förskollärare känner jag spontant att om jag inte lyckas ta in barnet varje timme, eller att det ändå händer en olycka, så är det barnet som blir lidande av det. Under just vintern är ju lite mer komplicerad att jobba bort blöjan, med tanke på att det dessutom är mer kläder som ska av när det väl är dax för ett pott-besök.

Föreslå en kompromiss! Det är inte alls ovanligt att barn som inte är helt säkra får ha blöjan på sig när de är ute, men direkt när man kommer in blir det pott-besök och samtidigt åker blöjan av. Eftersom man i regel byter blöjorna efter utevistelse ska det ju inte behöva vara särskilt omständigt!

Klart att du kan ställa lite krav, men personalen kan också säga ifrån om arbetsbelastningenom de upplever att det blir orimligt mot verksamheten.

Hoppas ni hittar balansen! =)

• EXTRA
    CathrinLarsson skrev 2010-11-15 18:07:01 följande:
    Åh, jag kan förstå båda sidor! Jag förstår dig som ser att det faktiskt fungerar, samtidigt som jag förstår förskollärarnas dilemma. Jag är själv förskollärare, men också mamma till en 2 åring, så jag kan sätta mig in i båda sidor.

Hemma kan det fungera bra pga att det är lugnare och du har bara ditt barn att fokusera på. På förskolan är det omkring 15 andra barn som också behöver sitt, raster ska tas ut och det är ett betydligt högre tempo. Men det verkar du ju vara med på. Som förskollärare känner jag spontant att om jag inte lyckas ta in barnet varje timme, eller att det ändå händer en olycka, så är det barnet som blir lidande av det. Under just vintern är ju lite mer komplicerad att jobba bort blöjan, med tanke på att det dessutom är mer kläder som ska av när det väl är dax för ett pott-besök.

Föreslå en kompromiss! Det är inte alls ovanligt att barn som inte är helt säkra får ha blöjan på sig när de är ute, men direkt när man kommer in blir det pott-besök och samtidigt åker blöjan av. Eftersom man i regel byter blöjorna efter utevistelse ska det ju inte behöva vara särskilt omständigt!

Klart att du kan ställa lite krav, men personalen kan också säga ifrån om arbetsbelastningenom de upplever att det blir orimligt mot verksamheten.

Hoppas ni hittar balansen! =)
    Vi gjorde så från början att han hade blöja ute och kalsonger inne. Jag föreslog det själv eftersom jag just vill att deras jobb ska funka och sonen inte blir lidande. Förstår att det är svårt för edm, speciellt ute, eftersom de inte har full uppsikt över barnet hela tiden.

Däremot så blev det mer och mer blöja på honom av konstig anledning så då blev det väldigt förvirrat för honom och därför valde jag att säga att han skulle ha blöja hela tiden eftersom han till slut inte visste när han hade blöja och när han hade kalsonger...

hmm svårt det där. kanske bara att vänta ut honom. grejen är att han ju var helt blöjfri i en månads tid det är det som är så trist

men det är väl bara att vänta tills våren kommer...
  • Flygfotogen

Jag håller med Cathrin. Förstår dilemmat ni har och att pojken blir förvirrad. Kissar han på sig hemma också om han haft blöja på förskolan? Bara för att man går på pottan en gång per timme så behöver det inte komma kiss heller. Vi jobbar så där jag jobbar och det kommer i soffan och i kläderna ändå. Inte för att det gör något men det är liksom ingen gardering.

Ibland är barn mogna att vara utan hemma men inte på förskolan där tempot är högre.  Din pojke är ju inte så gammal heller. Ute under vintertid är det  tex bra om barn som inte är pålitligt torra (flera olyckor per dag eller så) har blöja då det inte är särskilt roligt för barnet att kissa ner overallen så att den inte blir användbar sedan. Ibland går vi ut både för- och eftermiddag och då måste barnet ha kläder som är torra. Att ha nerkissade kläder i torksåpet luktar inte så mysigt men ombyte även på ytterkläder gör ju saken lättare såklart. Alla barn har dock inte en extraoverall.

• Flygfotogen

Har ni provat att skippa kalsongerna? Ibland tror barn för en stund att de har blöja på sig när det bara är kalsonger/trosor.

• EXTRA
    Marsch skrev 2010-11-15 18:38:17 följande:
    Jag håller med Cathrin. Förstår dilemmat ni har och att pojken blir förvirrad. Kissar han på sig hemma också om han haft blöja på förskolan? Bara för att man går på pottan en gång per timme så behöver det inte komma kiss heller. Vi jobbar så där jag jobbar och det kommer i soffan och i kläderna ändå. Inte för att det gör något men det är liksom ingen gardering.

Ibland är barn mogna att vara utan hemma men inte på förskolan där tempot är högre.  Din pojke är ju inte så gammal heller. Ute under vintertid är det  tex bra om barn som inte är pålitligt torra (flera olyckor per dag eller så) har blöja då det inte är särskilt roligt för barnet att kissa ner overallen så att den inte blir användbar sedan. Ibland går vi ut både för- och eftermiddag och då måste barnet ha kläder som är torra. Att ha nerkissade kläder i torksåpet luktar inte så mysigt men ombyte även på ytterkläder gör ju saken lättare såklart. Alla barn har dock inte en extraoverall.
    Ja i början var det så att han kissade på sig hemma när han har haft blöja på dagis men nu funkar det bra hemma om man tar av den direkt när han kommer hem.

Vi kan utan problem ta med 3 ombyten ytterkläder också om så är problemet, men jag tror inte det är där det sitter. JAg vill ju inte heller att han ska gå och bli kall om rumpan. Jag klankar inte på något sätt ner på förskollärarna för jag förstår att de har det svårt, utan jag är mer fundersam på hur man ska lösa det.

JAg vet att det inte är någon garanti att han går på pottan en gång i timmen men det är ändå större chans att det inte blir någon olycka då.

Nä han är inte så gammal o jag har egentligen inte "tränat" honom alls utan det är han själv som valde i somras att inte ha blöja så han blev blöjfri på 1 månad o sen var han helt blöjfri utan olyckor mer eller mindre i över 1 månad...sedan bara vände det. vet inte varför.
    Tycker bara det är synd när han var helt blöjfri, men det kanske är bättre att låta honom ha blöja på dagis o utan hemma. Det kanske är mindre förvirrande än att ha bljöa ibland på dagis och ibland inte.
  • Flygfotogen

Kan ni inte komma överens om att han enbart, om han nu ens behöver det, har blöja vid utevistelse och att den ska av med inkluderat toalettbesök när han kommer in igen? Det blir en slags kompromiss.

Jag får medge dock som förskollärare att man blir lite trött om ett barn kissar på sig flera gånger per dag. Det är inte alltid man ser pölen direkt och vips sitter en liten en i den och plaskar eller så har alla gått i den. hehe Och kissar barn på sig flera gånger per dag trots toalettbesök så är barnet förmodligen inte redo.

• EXTRA
    Marsch skrev 2010-11-15 19:11:19 följande:
    Kan ni inte komma överens om att han enbart, om han nu ens behöver det, har blöja vid utevistelse och att den ska av med inkluderat toalettbesök när han kommer in igen? Det blir en slags kompromiss.

Jag får medge dock som förskollärare att man blir lite trött om ett barn kissar på sig flera gånger per dag. Det är inte alltid man ser pölen direkt och vips sitter en liten en i den och plaskar eller så har alla gått i den. hehe Och kissar barn på sig flera gånger per dag trots toalettbesök så är barnet förmodligen inte redo.
    Vi hade ju så först men han blev så förvirrad av det på dagis så då kissade han på sig oftare än när han inte hade blöja varken ute eller inne.

Han kissar aldrig pölar, det är det som är grejen. OM han kissar på sig så blir det bara i kalsongerna... sen håller han sig, därför har han ju kommit väldigt långt och egentligen så fixar han ju att vara utan men han behövs påminnas bara...
  • EXTRA
    Marsch skrev 2010-11-15 19:42:30 följande:
    Ah, ja då är det ännu viktigare att träna.
    Ja det är ju därför det är så trist. Han kan ju hålla sig. Det kan komma lite i byxorna men sen kan han hålla sig LÄNGE. Han säger till, då kan det komma en skvätt i kalsongerna om det tar för lång tid innan man går på pottan men sen kan han hålla sig bra länge, därför så borde det inte vara så svårt för dem. Om de får byta kallingar för det är en liten fläck kan väl inte vara så jobbigt tycker man

Därför är det ju trist att han nu skiter i att hålla sig och bara kissar i blöjan
  • Vilmagbg

Jag tycker att du bör sätta dig ner och tala med personalen om att han faktiskt klarar att vara utan blöja hemma och att ni vill ha deras stöd och hjälp för att Er son också ska klara av att vara blöjfri även på förskolan. Att behöva kissa en gång i timmen är ju ganska ofta och om han måste bli påmind hela tiden så kanske han ändå inte är riktigt redo, då är det ju du som fixar att tänka åt honom. Han måste ju lära sig känna i gen signalen och klara att fixa att gå själv på pottan. Men hjälp av en vuxen givetvis men han måste ju signalera att han vill. Vi erbjuder alltid barnen som har blöja att få sitta på pottan vid blöjbyten, i bland händer det ngt och i bland sitter dom bara en stund.
    Min erfarenhet (som förskollärare och mamma) är att man inte ska hålla på och "vela" mellan att ha blöja och vara utan. Har man bestämt utan blöja så är det utan som gäller. Men man får som förälder vara beredd på att det blir fler olyckor på förskolan då barnet glömmer bort sig i leken. 

Svar på tråden Förskollärare, vad tycker ni?