• DaCiss

När får jag använda tampong efter insatt spiral??

Jag fick en spiral insatt i onsdags, dvs 6 dagar sedan. Sköterskan sa att inte bada, ha sex eller använda tampong inom de närmsta dagarna. Jag läste i broschyren jag fick med hem att man inte ska ha sex under första veckan.

Men hur är det nu mer exakt, när kan jag använda tampong? Det började blöda lite mer färskt idag och imorgon hade jag tänkt simma. Är det ok att använda tampong då eller inte?

Är det normalt att det kan smärta i magen från och till nu i början? Hade väldigt ont första dagen och kunde inte ens bära mina barn utan låg med vetekudde mot magen. Men det blev bättre och blödde inte heller. Men för nån dag sen fick jag ont igen hela kvällen och sen var det bra igen. Sen nästa dag tog det lite ont igen och så började det småblöda lite i flytningarna. Stänkblödning skulle vara vanligt vad jag förstod?

Det är en levonova spiral och jag har inte fått tillbaka mensen efter sista förlossningen än. Det har gått 7 månader sen förlossingen och som sagt, 6 dagar sen jag fick spiralen.

Kan någon hjälpa mig med svar?!

• Svar på tråden När får jag använda tampong efter insatt spiral??
  • vanilla

Jag kan tyvärr inte svara på om du kan använda tampong ännu, men ja, stänkblödningar får man förvänta sig. Jag blödde i flera veckor efter jag satt in min Jag hade också ont i flera veckor. Stänkblödningar hade jag då och då upp till ett halvår efter. Sen har det stabiliserats och nu efter ett år har jag inte mens alls! Bara en sån sak...

• DaCiss

Tack för svaret! Då vet jag åtminstone med smärtan och blödningen

Hoppas någon vet nått om tampongfrågan då bara??

• Daidi

Till mig sa min BM att jag inte fick använda tampong på en vecka ungefär, har jag för mig. Men jag använde inte tampong förren efter mensen sen.. (Blödde kanske 1 vecka efter spiralins.)

• DaCiss

TAck för svaret! Då vet jag lite bättre. Frågan är om man ändå vågar använda eller inte... Det är 7 dagar orecis imorgon då jag hade tänkt bada om det funkar

Svar på tråden När får jag använda tampong efter insatt spiral??